URL-adresse og SEO

Visste du at bedriftens URL-adresse spiller en viktig rolle med tanke på søkemotoroptimalisering (SEO)? Ved å optimalisere URL-adressen kan du sørge for at Google enklere finner frem til siden din. Samtidig kan en god URL-struktur sikre bedre oversikt for besøkende på nettsiden.

I denne guiden skal vi se litt nærmere på hva en URL-adresse er, og hvorfor det er relevant for SEO. Finn også ut hvordan du lager en mer SEO-vennlig URL til nettsiden din for økt synlighet.

En mann med PC

URL-definisjon | Hva er en URL-adresse?

URL står for «Uniform Resource Locator», er kan bedre beskrives som din fullverdige adresse på internett. Informasjonen fra en URL-adresse sørger for at man sendes til riktig nettside når man ferdes på nett.

En URL kan også defineres som en referanse til en spesifikk ressurs på nett. Alle nettsider har en URL, men langt fra alle er like godt strukturert.

En sjekkliste

Hvordan er en URL-adresse bygget opp?

En URL-adresse har flere bestanddeler. La oss for eksempel ta utgangspunkt i følgende URL: http://www.selskapsnavn.no/blogg/blogg-innlegg. Her er en oversikt over hva de ulike delene av URL-adressen representerer:

  • http: Hypertext Transfer Protocol. Dette er den vanligste programprotokollen på nettet.
  • selskapsnavn.no: Domenenavn
  • blogg: Katalog i den aktuelle filen
  • blogg-innlegg: Filnavn i den aktuelle ressursen

I en URL-adresse er det tre justerbare elementer. Dette omfatter filnavn, underkatalog og domenenavn. Disse kan også ha betydning for nettsidens SEO.

Forstørrelsesglass

Hvordan finne URL-adresse?

Dersom du ønsker å finne URL-adressen til en nettside, er dette relativt enkelt. Første steg er å åpne nettleseren, som for eksempel Google.

Deretter søker du opp nettsiden og åpner den i søkeresultatene. Når siden er åpnet, kan du trykke på adressefeltet og kopiere adressen derfra.

  1. Åpne Google
  2. Søk etter nettside
  3. Naviger til adressefelt
  4. Se/kopier URL-adresse
Person som kunngjør noe

Hvorfor er URL relevant for SEO?

En URL i seg selv har ikke veldig mye å si for ranking i Google, men betraktes likevel som en rankingfaktor. Søkemotorer som Google ranker nettsider basert på ulike faktorer, deriblant URL. Ved hjelp av en god og beskrivende URL kan søkemotoren enklere tolke hva nettsiden handler om.

Eller rettere sagt, Google kan ved hjelp av URL avgjøre nettsidens relevans for søket. Har du for eksempel relevante søkeord i en URL-adresse, kan dette sikre bedre ranking i Google. En ryddig URL-struktur vil gjøre indeksering av nettsiden enklere.

En velstrukturert URL er også mer brukervennlig. Basert på URL kan besøkende på nettsiden enklere se hvor på nettsiden de befinner seg. Dette forenkler navigasjonen.

En sjekkliste

SEO-vennlig URL

En gunstig og SEO-vennlig URL-adresse bør ha et tydelig og ryddig oppsett. Som nevnt er både domenenavn, filnavn og underkataloger mulige å endre på. Hvordan kan de gjøres mer SEO-vennlige? Her er noen tips:

  • Domenenavn: Det bør være enkelt å huske navnet. Mange firmaer velger å ha relevante søkeord i domenenavnet sitt, som gjerne er det samme som firmanavnet. Denne delen av en URL-adresse er ikke nødvendigvis så enkel å endre som øvrige faktorer, siden du kanskje må kjøpe et nytt domene. Velg derfor et gunstig domenenavn til å begynne med.
  • Underkatalog: Underkataloger bør ha beskrivende navn, gjerne med søkeord. En klesbutikk kan for eksempel ha underkataloger som «bukser», «gensre» og «sko». Dette er bedre enn generiske navn som «ygt123».
  • Filnavn: Filnavn bør i likhet med underkatalognavn være beskrivende, og kan med fordel inneholde relevante søkeord.
Personer med puslebrikker

Søkemotorvennlig URL – et eksempel

La oss se nærmere på hvordan en URL-adresse bør bygges opp for å bli mest mulig SEO-vennlig. Hvordan bygge opp URL-strukturen best mulig? Vi bruker her søsterselskapet vårt, Din Tekstforfatter, som eksempel:

  • no: Forside
  • no/tekstforfatter: Dette kan være en underside som spesifikt selger tjenesten tekstforfatting
  • no/tekstforfatter/teknisk-seo: Dette kan være en underside som spesifikt selger tekstforfattere som kjenner til teknisk SEO.

Eksempelet viser en URL-struktur som legger på litt og litt på enden av URL-adressen, i form av relevante søkeord. Slik kan kundene enkelt se relasjonen sidene har til hverandre.

Personer med datamaskiner

Få hjelp med SEO

En godt strukturert URL-adresse er, sammen med andre SEO-tiltak, viktig for nettsidens synlighet i Google. URL-en til nettsiden kan dessuten gjøre navigasjonen enklere for besøkende på nettsiden din.

SEO innebærer ofte mye arbeid, men belønningen er stor. Ved hjelp av SEO kan du få mer organisk trafikk til nettstedet ditt. En annen fordel med SEO er at markedsføringsmetoden er prisgunstig og bærekraftig, sammenlignet med for eksempel Google Ads.

Dersom du ønsker hjelp med SEO, kan vi gjøre jobben for deg. Vi har ekspertise på en rekke SEO-teknikker. Vi kan blant annet levere engasjerende og SEO-vennlig innhold til nettsiden din.

Kontakt Din SEO i dag, og motta dine første 500 ord gratis!