Sponsede lenker
Sponsede lenker er en vanlig markedsføringsstrategi på nett. Denne strategien følger derimot med noen retningslinjer. Ved brudd på disse retningslinjene kan du risikere at en sponset lenke får nettsiden din ekskludert fra Googles indeksering.
Google sitt formål er å gjøre innhold på Internett tilgjengelig for den som trenger det. Dermed er de også opptatt av at relevans og kvalitet på innhold skal påvirke deres rangering av nettsider. Kjøpt rangering garanterer ikke at kvalitet og relevans blir bevart.
Det er fullt mulig å kjøpe en annonseplass på Googles resultatside. Og det er heller ikke noe i veien med å kjøpe annonseplasser på andre nettsider. Så lenge krav om merking av disse lenkene blir overholdt.
Videre i denne artikkelen skal vi gå dypere inn på hva som gjelder for sponsing av lenker. Hvilke retningslinjer gjelder for sponsede lenker? Og hvordan holder vi oss innenfor de retningslinjer Google har satt for sponsede lenker?
Hva er egentlig sponsede lenker?
Sponsede lenker er betalte lenker fra en nettside til en annen. Det kan være en betalt annonse ved søkeresultatene hos Google. Eller det kan være en betalt annonse på en annen nettside. De begge har til felles at de lenker til en nettside mot betaling.
Sponsede lenker er en variant av lenkebygging. Uten lenkebygging går det ikke an å surfe på Internett. Det er gjennom lenker vi går fra en nettside til en annen. Og det er gjennom lenker at Google indekserer nettsidene som senere rangeres etter kvalitet og relevans.
Retningslinjene fra Google krever at en sponset lenke blir merket som enten det eller som en Nofollow lenke. Disse merkingene forteller Googles algoritmer at denne lenken ikke skal indekseres, og dermed ikke påvirke nettsidens rangering hos dem.
Google ønsker nemlig ikke at det skal være mulig å betale seg til en høyere rangering hos deres algoritmer. Deres formål er, som nevnt tidligere, å gjøre innholdet på Internett tilgjengelig for alle. Relevans og kvalitet er eneste faktor som får påvirke rangeringen.
Hvorfor er det krav om merking av sponsede lenker?
Å ha mange eksterne lenker forteller algoritmen i Google at en side er viktig. Det kan sammenlignes med en avstemning. Jo flere som lenker til siden, jo høyere kvalitet og relevans har den.
Flere eiere av nettsteder har tenkt seg til en mulighet for å øke synligheten sin på Google, uten egentlig å ønske å legge så mye arbeid i å produsere relevant innhold av kvalitet. Black hat strategier er forsøk på å manipulere algoritmene for å øke nettsidens rangering.
Det finnes flere black hat strategier. Men den som er relevant å snakke om nå er å betale for lenker hos andre sider. Googles algoritmer blir stadig flinkere til å avsløre slike forsøk på å jukse. For å unngå problemer er det best å merke lenkene som sponsede.
Ved siden av merket «sponset lenke», finnes det andre merkinger. Nofollow og Dofollow. Videre skal vi se på hva de forteller algoritmene til Google som crawler gjennom dem på leting etter innhold å indeksere.
Nofollow og Dofollow
Alle lenker er opprinnelig en Dofollow lenke. Med denne merkingen forteller lenken at Google skal indeksere innholdet på siden gjennom å følge denne lenken. Ved intern lenking er det Dofollow lenkene som forteller hvilke sider på nettstedet som er viktigst å gjøre synlig.
En Nofollow lenke er derimot en lenke som forteller at Google ikke skal indeksere siden. En sponset lenke er en slags Nofollow lenke. Forskjellen er at en sponset lenke forteller Google grunnen til at de ikke skal indeksere denne Nofollow lenken. Nettopp fordi den er sponset.
Med merking av lenker er det mulig å unngå skandaler som bloggere før har havnet i. Det er stor forvirring over hva som er lovlig og ikke lovlig. Men så lenge du følger prinsippene ved merking av lenker, trenger du ikke å være bekymret.
Det er helt greit å betale for en sponset lenke eller annonse, så lenge det gjøres åpent og ærlig. Om du prøver å lure Google, lurer du bare deg selv. Deres algoritmer blir stadig mer avanserte og avslører raskere juks.
Hjelp til å øke rangering hos Google?
Som vi har sett så er det mye å passe på i forbindelse med sponsede lenker. Det er i utgangspunktet ikke noe i veien med å betale for en lenke. Så lenge du følger Googles retningslinjer for dette.
Google sitt formål er å sikre at brukeren får tilgang på innhold av relevans og kvalitet. For å sikre dette formålet, krever Google at sponsede lenker blir merket. Det forteller algoritmen deres at en nettside ikke skal indekseres gjennom den aktuelle lenken.
Det eneste som Google ønsker at skal påvirke deres algoritmer, er at innholdet på en nettside er relevant for brukerens behov og er av høy kvalitet. Rangeringen skal økes naturlig. Og den skal være fortjent.
Trenger du hjelp til å skrive tekstinnhold av kvalitet til nettsiden din? Vi i DinSEO hjelper deg med tekster som er relevante for målgruppen din og av høy kvalitet. Så kan du naturlig gjøre deg fortjent til en høyere rangering hos Google.