Sosiale medier markedsføring pris

Enten du skal starte en ny bedrift, eller øke salg og trafikk til din nåværende bedrifts nettside, er markedsføring på sosiale medier en god investering. Med 3,7 millioner aktive nordmenn på sosiale medier, sier det seg selv hvorfor markedsføring der er verdt den prisen det koster.

Men å markedsføre seg på sosiale medier er ikke så enkelt som å bare poste noe innhold og tro at bedriften skal få omsetning over natten. Det krever at du gjør en innsats over tid for at det skal ha noen effekt.

Samtidig er det en rekke stragetier som er lurt å følge for å lykkes med markedsføringen på sosiale medier. Du kan selvsagt sette deg inn i alt dette selv. Men tiden du sparer, og kvaliteten du oppnår, ved å benytte deg av profesjonell hjelp er verdt det du måtte betale for det.

I denne artikkelen skal vi se litt på hva markedsføring i ulike plattformer på sosiale medier koster. Det varierer selvsagt veldig på mange faktorer, men skal komme med noen generelle tall og eksempler.

Mennesker som jobber

CAC (Customer Acquisition Cost)

Det er mange faktorer som påvirker prisen for markedsføring på sosiale medier. Men for oversiktens skyld så rett fokus på nøyaktig det du betaler for: å skaffe nye kunder til din bedrift. Den totale sum du betaler for dette kalles CAC (Customer Acquisition Cost).

CAC består av alle de ting du betaler for underveis i prosessen. Blant annet personell som utfører arbeidet med å markedsføre, og prisen her avhenger av hvilken kvalitet du ønsker. Ulike byråer tilbyr forskjellige pakker. De kan komme på alt fra ca 3000,- til 15000,-.

Hvordan annonsen slår an, er med på å påvirke CAC. På Facebook betaler man per klikk på annonsen.  Klikkprisen avhenger av konkurranse og popularitet. Populære annonser kan koste helt ned til en krone per klikk, mens upolularitet og konkurranse kan drive prisen opp til 200,- per klikk.

Hva det i gjennomsnitt koster å få en ny kunde til din bedrift, avhenger da av hvor mange klikk det er  på annonsen som leder til salg. Om 1 av 100 som klikker inn på annonsen kjøper noe av deg, og pris per klikk er tre kroner, så betaler du 300,- per nye kunde.

En datamaskin og folk som arbeider

Facebook og Instagram

Facebook og Instagram er i dag blant de mest populære plattformene. Og de er tilknyttet samme nettverk. Når vi skal beregne pris på markedsføring på disse plattformene, gjør vi det utifra klikkpris (CPC), pris per 1000. visning av annonsen (CPM), og pris for handlinger knyttet til annonsene (CPA).

Disse prisene varierer veldig basert på ulike faktorer. Annonsens relevans for brukeren er en faktor. Høyere relevans gir lavere pris. Hvor mye budsjett du er villig til å bruke på markedsføringen, vil også påvirke hva du sitter igjen med av resultater. Konkuranse og tid på året spiller også inn på prisen.

La oss si at du er villig til å bruke 700,- per måned på klikk, og ett klikk koster 3,5,-. Da har du råd til 200 klikk den måneden.

Prisen for CPM kan ligge på alt mellom 10,- til opp mot 300,-. Dette er nokså rimelige priser, dersom målgruppen er riktig. Om 10 av 1000 som ser annonsen din kjøper noe, så koster jo en kunde 2700,-dersom CPM ligger på 27 kroner. Dersom salget bringer inn 5000,-, så tjener du over 2000,- her.

Analyseresultat

Hjelp til rimelig markedsføring på sosiale medier

Som vi har sett i denne artikkelen så er det vanskelig å anslå nøyaktig hva det vil koste deg å markedsføre din bedrift på sosiale medier. Det som går igjen er hvilke beregninger du betaler etter (klikkpris og per 1000. som ser annonsen), men den eksakte pris påvirkes av mange ulike faktorer.

Vi har sett at innholdets relevans for brukeren er en faktor som reduserer prisen per klikk. Det samme gjør annonsens popularitet.

Å skrive relelant og populært innhold til din annonse er viktig for at du skal lykkes med din markedsføring på sosiale medier. Vi tilbyr profesjonell hjelp til å skrive innhold som treffer kunden med relevans og kvalitet. Så blir prisen for markedsføring rimeligere for deg.