Søkemotoroptimalisering pris
Som du sikkert allerede vet, så har SEO de siste årene blitt en veldig viktig del av alle former for digital markedsføring. Likevel har det en tendens til å bli nedprioritert eller glemt av mindre bedrifter.
Det kan være flere årsaker til det. Noen tror kanskje at mindre bedrifter ikke har like stor nytte av arbeid med SEO som større bedrifter, mens andre rett og slett ikke skjønner seg på hvordan pris på søkemotoroptimalisering bestemmes.
På Google foretas det ca. 5,6 milliarder søk på Google hver eneste dag, og de aller fleste stopper på den første siden. Nettopp derfor vil det være en god idé å sette seg inn i søkemotoroptimalisering pris og investere i det, uavhengig av hvor stor eller liten bedriften din er.
I denne artikkelen skal vi ta en nærmere titt på søkemotoroptimalisering pris og hvordan dette bestemmes.
SEO prismodeller
Å finne et SEO-byrå i dag er ingen vanskelig oppgave, ettersom det finnes mange slike byråer i dag. Disse har spesialisert seg på SEO og/eller digital markedsføring.
Det er ikke gitt at alle byråene tilbyr de samme tjenestene. Men hovedmålet er alltid det samme – å øke nettsidens organiske trafikk ved å optimalisere nettsiden for søkemotorene, og dermed skaffe nettsiden en høyere rangeringpå søkemotorresultatlistene.
En annen ting som også kan variere, er prismodellene byråene bruker til å bestemme prisen på tjenestene sine. Det finnes nemlig mange forskjellige prismodeller som kan benyttes i forbindelse med SEO:
- Timebasert – prismodell ofte brukt av frilansere og mindre byrå
- Månedspris – prismodell som brukes av større SEO-byråer
- Engangsavgift – prisen bestemmes med utgangspunkt i oppdragets omfang
SEO i 2022
Mange tror at SEO utelukkende handler om å kaste noen søkeord inn i en artikkel, men SEO handler om mye mer enn det.
I 2022 trenger du ikke å sprenge budsjettet ditt på SEO, hvis du ikke vil. Men det er viktig å være klar over at det er en veldig viktig investering.
I arbeid med SEO er det viktig å sørge for at alle aspekter av strategien din er dekket. Her er en liten oversikt over hvilke aspekter en typisk SEO-strategi består av:
- Bakgrunnsundersøkelse (dvs. finne ut hva publikum ønsker fra nettstedet ditt)
- Søkeordundersøkelser og konkurrentundersøkelser
- Nettstedsarkitektur og optimalisering
- Innholdsproduksjon og optimalisering
- Lenkebygging og digital markedsføring
Hva koster SEO i dag?
I forbindelse med SEO er det mange som er nysgjerrige på prislappen. Dette er ofte en avgjørende årsak i forbindelse med hvor vidt man velger å implementere SEO i arbeidet sitt eller ikke.
Vi kan virkelig ikke få understreket nok hvor viktig SEO er i dag – uavhengig av hva prislappen sier. Dette gjelder for store som små bedrifter.
Prisen vil ofte variere med utgangspunkt i hvilket byrå du velger. Hvis du velger et byrå med mye erfaring, så vil prisen være høyere enn om du velger en frilanser eller et byrå med kun et par år på baken.
For norske byråer ligger gjennomsnittskostnaden for SEO mellom 1500 og 3500 kroner per time eller mellom 10 000 og 30 000 kroner per måned. Igjen så vil det variere med utgangspunkt i byråets erfaringsnivå og prismodell.
Vi hjelper deg!
Trenger du hjelp med SEO? Da har du kommet til riktig sted, for Din SEO hjelper deg mer enn gjerne med alt som er relatert til SEO.
Hos oss trenger du heller ikke å bekymre deg for prislappen. Vi vil selvsagt gi deg en god pris, samt gjøre en så god jobb at du ikke kommer til å angre et eneste sekund på at du satset på oss. Vi gleder oss til å høre fra deg!