Søkemotoroptimalisering i WordPress

Over 35 % av alle sider på internett er drevet av WordPress. Dersom du eier et av disse nettstedene, har du gode forutsetninger for å rangere høyt på søkemotorer. WordPress er ikke bare en av de mest populære publiseringssystemene i verden, men også blant de beste når det gjelder søkemotoroptimalisering.

WordPress som i utgangspunktet var en bloggplattform, har utviklet seg og leverer en solid SEO grunnmur som et publiseringssystem. Vi ser nærmere på søkemotoroptimalisering i WordPress og gir deg noen gode tips til hvordan du kan rangere høyere i Google.

En datamaskin

Hvorfor er WordPress SEO vennlig?

Hver gang du oppdaterer siden din med nye innlegg og poster, vil WordPress varsle Google. Dette fører til at nye blogginnlegg har en større forutsetning for å klatre høyt i søkeresultater. For nye nettsider og blogger er dette gull verdt. 

Men dette er ikke den eneste fordelen med å bruke WordPress. Vi har samlet noen gode tips til deg som ønsker å få mest mulig ut av WordPress og optimaliser hver side for søkemotoren.

Byggeklosser

1. Fokuser på nøkkelord og godt innhold

WordPress er ikke søkemotoroptimalisert helt uten videre. Det er ikke slik at hvis du oppretter en side på WordPress, så kommer den automatisk høyt i søkeresultatene. Du må selv jobbe med innholdet og nettsiden, men WordPress gjør det lettere enn andre å oppnå gode resultater. 

En av de beste måtene å øke organisk trafikk på, er å holde fokuset på søkemotoroptimalisert innhold. Her gjelder det å bruke de rette ordene og følge den strukturen Google ser etter. Målrettede titler, gode Meta-beskrivelser, enkle strukturer og lettleselige tekster er gull verdt.

Folk som bygger SEO

2. Bruk Yoast

Bruker du WordPress uten Yoast? Dette er en rendyrket SEO-plugin som hjelper deg med å optimalisere innholdet ditt. Det finnes både en premium-versjon og en gratisversjoner tilgjengelig.

Etter installering vil det dukke opp en ny boks under alle innlegg og sider i WordPress. Her kan du skrive inn et «focus keyword», altså en søkefrase eller søkeord du vil rangere høyt på. Yoast vil deretter analysere teksten fra et SEO-perspektiv, og gi deg konkrete tips til hva som gjøres for å optimalisere teksten.

Med Yoast får du enkel tilgang til redigering av Meta-beskrivelser og Meta-titler. I tittelen bør du inkludere det viktigste søkeord, og beskrivelsen skal kort og konsist beskrive innholdet. Her vil Yoast hjelpe deg med tips og guider.

Utvidelsen kan for eksempel fortelle deg at bildene mangler alt-tekst eller at søkeordet ikke dukker opp i avsnittet. Små grep som å korte ned avsnitt og legge på undertitler kan gjøre teksten mer SEO vennlig, og Yoast viser deg hvordan.

Mennesker som jobber

3. Bruk Alt-i-ett SEO Pack

Alt-i-ett SEO Pack er i likhet med Yoast en av de mest nedlastede utvidelsene til WordPress. Denne pluginen kom allerede i 2007 og har siden den gang fylt på med gode innstillinger for effektivt SEO arbeid.

Alle innstillingen i Alt-i-ett er samlet på en enkelt side og delt opp etter funksjoner. Det er dermed enkelt å navigere seg frem til de aktuelle verktøyene for nettstedet ditt. Her kan du gjøre endringer i alle Meta-beskrivelsene på nettstedet ditt, og den har gode funksjoner som forhindrer duplikat-innhold.

En mann som jobber

4. Bruk en forståelige permalenke

En permalenke handler om hvordan din URL-struktur ser ut for Google, bak domenenavnet. Permalenker er ikke det viktigste når du jobber med SEO, men det er en stor fordel for både besøkende og Google at URL-ene til nettstedet ikke kun består av tall og tegn.

I WordPress er det særdeles lett å justere permalenker. Alt du behøver å gjøre er å gå til innstillinger og lokalisere knappen for permalenker. Deretter vil du få opp flere valgmuligheter, men vi anbefaler at du velger alternativene «egendefinert struktur» eller «innleggsnavn». 

Bak hvert valgalternativ vil du se et eksempel på hvordan permalenken vil se ut. Velger en egendefinert struktur eller innleggsnavn, vil alle lenkene på nettstedet ditt få samme navn – altså innlegg, kategorier og sidetitler.

En mann som kommer unsetning

5. Styr unna krysspublisering

Det kan være lurt å gjøre enkelte innlegg tilgjengelig på tvers av temasider og kategorier, men det er viktig å styre unna krysspublisering. Google er nemlig kjent for å mislike duplisert innhold, og filtrerer dette bort fra sine resultatsider. 

På WordPress kan du publisere innlegg og sider under flere kategorier. Dersom du driver en nettbutikk, kan for eksempel noen produktet som kan gå innunder mer enn én kategori. For å redusere sjansen for krysspublisering, kan du beholde en logisk URL-struktur og lenke fra den ene seksjonen til andre.

WordPress gir deg også muligheten til å sikre at Google ikke regner originalt innhold som kopi, ved å markere hovedinnlegget som «originalt» under indeksering.

Byggeklosser

Avsluttende tips

Til slutt er det noen grunnleggende SEO-tips som gjelder alle nettsider, uansett hvilken plattform du bruker. Sørg for at siden er ryddig, enkel og har et mobilvennlig design. Gjør det enkelt for den besøkende å finne frem til riktig informasjon – de fleste brukere surfer som om de har det travelt.

Hold alle overskrifter presise og konkrete. Det er viktig at du vet hvem du kommuniserer til, så skap målrettet innhold basert på målgruppen. Vær nøye når du velger innhold og fjern dupliserte sider.

Det tar tid å jobbe med SEO og resultatene kommer ikke over natten. Men dersom du fokuserer på å optimalisere både innhold, nettsted og gjør de nødvendige SEO-tiltakene, vil resultatet vise seg gjennom økt trafikk, salg og digital synlighet.

Din Gruppen

Få hjelp med SEO

Du trenger ikke å være ekspert på søkemotoroptimalisering for å jobbe med SEO, men det er absolutt en fordel å vite hva Google ser etter.

Trenger du hjelp med å optimalisere din WordPress side? Ta kontakt med oss i Din SEO i dag, vi bistår deg med økt digital synlig og en høyere rangering i Google.