Søkemotoroptimalisering i Google 

Gjennom søkemotoroptimalisering i Google kan du bidra til at nettsiden din blir mer synlig i trefflisten. Med andre ord: Hvis en person i målgruppen søker på et relevant søkeord, vil din nettside kunne havne blant de øverste treffene.  

Sjekk ut guiden nedenfor dersom du ønsker å lære mer! 

Hvordan bli mer synlig i Google? 

Det å være synlig i Google er viktig for de fleste virksomheter som lever av å selge produkter eller tjenester. Og det finnes hovedsakelig to måter å oppnå økt synlighet på. Disse er som følger:  

  • SEO (søkemotoroptimalisering) 
  • SEM (søkemotormarkedsføring)  

SEM innebærer at man betaler for annonseplass i søkemotoren for spesifikke søkeord. Når noen søker på det aktuelle søkeordet, vil annonsen din vises blant de øverste treffene i trefflisten. Det er altså snakk om betalt plassering.  

Den andre metoden er SEO. Her optimaliserer du nettsiden din slik at søkemotorene anser den som mest mulig relevant. I motsetning til SEM, vil effekten kunne være langvarig. Trafikken du tiltrekker er dessuten organisk (gratis). 

Hvordan søkemotoroptimalisere? 

Hvis du ønsker å sette i gang med SEO, er det mange forskjellige strategier og fremgangsmåter som kan følges. Nettsiden din bør blant annet optimaliseres med tanke på lastehastighet, mobilvennlighet, sikkerhet og annen teknisk SEO.  

I tillegg til dette, finnes det såkalt on-page SEO, altså SEO som utføres ved å optimalisere innholdet på nettsiden. Det kan være snakk om implementering av relevante søkeord i artikler og produktbeskrivelser, bruk av interne lenker og metatitler. 

Off-page SEO er også relevant. Du kan øke egen nettsides troverdighet blant annet ved å bli referert til av andre troverdige nettsider. Dette kan for eksempel oppnås gjennom gjesteinnlegg, omtaler etc. 

Les også: SEO-tips 

Ta et søkemotoroptimalisering-kurs 

Som du kanskje skjønner, er søkemotoroptimalisering i Google et omfattende emne. Sliter du med å få oversikten som trengs, kan et søkemotoroptimaliseringskurs være en god investering.  

På en SEO-kurs for nybegynnere kan du lære mer om hva SEO er, samt ulike teknikker som kan tas i bruk. Husk at det også finnes fordypningskurs for deg som allerede kan noe om SEO. 

Hva koster søkemotoroptimalisering? 

Hvis du synes at SEO virker uoverkommelig eller litt for tidkrevende, kan du la en SEO-ekspert ta seg av jobben. Det kan være snakk om en konsulent eller et digitalt markedsføringsbyrå. Prisen for dette kan variere, avhengig av omfang og art.  

Trenger du kun hjelp med å utarbeide noen SEO-tekster, trenger ikke kostnaden å være på mer enn et par tusen kroner. Er det snakk om omfattende og langvarig SEO-hjelp, kan kostnaden fort havne på noen titalls tusen. Dette avhenger av hvilken aktør du bruker. 

Motta hjelp med søkemotoroptimalisering i Google 

Ettersom søkemotoroptimalisering krever kontinuitet og jevnlig arbeid, er det mange som ønsker å få profesjonell SEO-hjelp. Dette er noe Din SEO tilbyr! Vi har hjulpet utallige små og store bedrifter med å bli mer synlige i Google.  

Med vårt team i ryggen kan du se frem til en SEO-strategi som er skreddersydd bedriften og ditt budsjett. Vi kan blant annet hjelpe deg med SEO-vennlig innhold og søkeordsanalyser, for å nevne noe.