Slug

Ved søkemotoroptimalisering av en nettside må du gjøre det enkelt for algoritmene å forstå innholdet de skal indeksere. En av faktorene som påvirker denne prosessen, og til syvende og sist din rangering hos Google, er noe vi kaller for slug 

Basert på hvilke ord som brukes i en slug, knyttes en side til en relevant søker gjennom en søkemotor. Om ordene i en slug er identiske med det som blir søkt på, får nettsiden din en veldig god sjanse til å vises øverst på Google søkeresultatside.

Opphavet til ordet slug kommer fra miljøet rundt publiseringsverktøyet WordPress. Men i dag brukes ordet om det samme tekstfeltet i en nettsides URL, helt uavhengig av hvilket publiseringsverktøy som brukes.

Videre i artikkelen skal vi gå litt dypere inn på hva en slug er. Vi skal se på hvordan det påvirker SEO av nettsiden din. Også skal vi se på hvordan en skal skrive en god slug for å få et bedre SEO-resultat. 

Mann som underviser

Hva er slug?

En slug er den delen av en URL som kommer etter tegnet «/». Sammen med domenenavnet utgjør det til sammen det som kalles en permalink. Eller en komplett URL. Slugen blir da det som gjør hver URL helt unik, selv når det på samme domene.

Det kan nesten sammenlignes med et fingeravtrykk på hver finger. Det finnes ikke en URL som er helt lik en annen, enda de er knyttet til samme domenenavn.

I en slug ligger det informasjon om innholdet på en side. Denne informasjonen er kort oppsummert i velvalgte nøkkelord. Google bruker denne informasjonen til å indeksere innholdet på nettsiden din når de crawler gjennom lenker. 

Mann med diagrammer

Slug og SEO

Som nevnt så inneholder en slug informasjon om nettsidens innhold. Dette hjelper Google med indeksering av nettsider. De rent tekniske sidene ved SEO av slug er ikke så vanskelig. Det er egne felt for dette hos de ulike publiseringsverktøyene.  

Utfordringen ligger i å skrive en slug riktig. Den må ikke være for lang, og den må gi en relevant oppsummering av hva siden inneholder. Relevans og kvalitet er som kjent den viktigste faktoren som påvirker rangeringen av din nettside hos Google. 

Videre skal vi nå se på hvordan en slug bør skrives for å forbedre SEO av nettsiden din.

Forstørrelsesglass og diagrammer

Hvordan skrive en slug?

En slug inneholder, som tidligere nevnt, informasjon om det som ligger på siden til URL-en. Standardisert slug er ikke SEO-vennlig. Ofte inneholder den masse bokstaver, tall og tegn. Eller så presses hele overskriften til siden inn i slugen. Noe som gjør den for lang.

Innholdet på siden oppsummeres i konkrete nøkkelord. En slug bør derfor ikke inneholde noe annet enn nøkkelord. Disse nøkkelordene må selvfølgelig ha relevans for innholdet på siden. Unngå tomme ord i slugen som ikke gir relevant informasjon om sidens innhold.

Husk også på at Googles boter bruker informasjonen i en slug når de indekserer siden. For at boten skal kunne tyde informasjonen i en slug, må ordene deles opp med bindestrek.

I prinsippet er det ganske enkelt å skrive en god slug. Men valg av riktige nøkkelord med relevanse for innholdet på siden kan være vanskelig. Og det kan samtidig være vanskelig å skrive godt tekstinnhold i utgangspunktet.

Personer med puslebrikker

Hjelp til å skrive slug

En god slug er viktig for SEO da Google bruker informasjonen i den til å indeksere nettsider. En slug bør utelukkende inneholde nøkkelord som oppsummerer innholdet på siden. Gode nøkkelord som reflekterer et relevant innhold øker rangeringen av en nettside hos Google. 

I utgangspunktet er det ikke så veldig vanskelig å skrive en god slug. På publiseringsverktøyene er det egne felt hvor dette kan gjøres. Men det kan være en utfordring å finne de riktige nøkkelordene som reflekterer et allerede godt tekstinnhold. 

Vi i DinSEO tilbyr hjelp til å skrive gode tekster til din nettside. Og vi hjelper til med å finne relevante nøkkelord du kan ha i en slug.