SERP

SERP er en forkortelse som står for «Search Engine Results Page». Dette betyr helt enkelt den resultatlisten som vises når noen gjør et søk på søkemotorer. Når du jobber med søkemotoroptimalisering, vil målet være å komme høyere på resultatsiden – altså SERP.

Hvor høyt din nettside rangerer i søkemotorer er avgjørende for hvor lett det er for nye kunder å finne dine produkter og tjenester. Mange tenker at søkeresultatene som kommer opp er universell og statisk, men dette er ikke tilfellet. Vi ser nærmere på hva SERP er og hva dette innebærer.

En person med datamaskin på fanget

Hvordan fungerer SERP?

Når du søker etter et produkt på Google, for eksempel sko, vil du få opp en resultatliste over nettsider som relaterer til ordet sko. Google ønsker å gi brukerne sine relevante resultater på det de søker etter eller spør etter. Nettopp derfor vil ikke SERP være universell eller statisk. 

Hvis du har hørt at resultatlisten til Google alltid er lik for alle, er det ikke sikkert at du har hørt feil. Før tiden var nemlig resultatlisten statisk. Med årene har Google jobbet hardt for å videreutvikle algoritmen sin, slik at hver bruker får opp et søkeresultat som er relevant for dem.

Dersom du søker etter «sko» i Oslo, vil du ikke få det samme resultatet som en bruker i Stockholm. Nå er det flere faktorer som spiller inn for å tilpasse SERP etter hver enkelt bruker. Lokasjon er en av disse.

Nå vil SERP være bygget opp av hvor du befinner deg, hva du tidligere har søkt etter, hvilken enhet du søker fra og hvilke sider du allerede har besøkt. Ved hjelp av kunstig intelligens jobber SERP og Google for å få en bedre forståelse av hva du egentlig mener med søket.

Organisk og betalt plassering

Søkeresultat vil alltid være en kombinasjon av organiske plasseringen, betalte plasseringer og i noen tilfeller visuelle elementer. Rangeringen vil igjen avhenge av faktorene nevnt ovenfor.

Betalt plassering

Det første som møter oss når vi gjør et søk i Google, er betalte plasseringer. Før vi får se de organiske treffene, får vi se betalte annonser som samsvarer med det vi søkte etter. Dette vil som regel være de tre til fem første oppføringene i resultatlisten.

Resultatene er alltid merket med annonse og det vil si at bedriften har betalt for en høy plasseringen. Gjennom funksjoner som Google Ads kan bedrifter betale for å bli mer synlig, noe som kan være nyttig gjennom salgsperioder, oppstartsfase eller på søkeord med mye konkurranse.

Et team jobber med SEO.

Organisk plassering

En høy organisk plassering blir gitt til nettsider som har jobbet hardt med søkemotoroptimalisering. Søkemotoren bruker avansert teknologi for å finne frem informasjon på nettet, som samsvarer med det spørsmålet eller ordet søkeren bruker. Treffene blir deretter rangert etter relevans. 

Når bruker klikker på en av de organiske søkeresultatene, vil nettsiden få økt organisk trafikk. Nettopp derfor er organisk søke en av de viktigste trafikkildene for hjemmesider og mange streber etter å havne på den første SERP-en.

Visuelle elementer

Google vil gjør det lett, enkelt og raskt for brukeren å få tak i den informasjonen de er på jakt etter. Derfor vil SERP i noen tilfeller også bestå av visuelle elementer. Hvis du søker etter en kjendis, får du automatisk opp en boks med utdypende informasjon – uten at du trenger å klikke deg inn på et av søkeresultatene.

Det samme gjelder hvis du søker etter et regnestykke. Hvis du for eksempel søker etter «Hva er 10 + 2?», får du opp en kalkulator med et ferdig utfylt svar. Søker du «Flybilletter Oslo Bergen» får du opp en boks som lar deg se spesifikke flyvninger og destinasjoner.

Hvordan fungerer Googles algoritmer?

Det er ingen som vet nøyaktig hvordan algoritmene til Google fungerer. Det finnes heller ingen satt formel som gir en høy rangering i søkeresultater, da algoritmene endres og forbedres hyppig.

Det er likevel noen punkter som går igjen og som gjør det vanskelig å få en god rangering. Vi ser blant annet at Google «straffer» nettsider som bruker for mange «affiliates» og har dårlig navigering. En lav kvalitet på innhold, dårlige eller irrelevante lenker og en for høy tetthet av søkeord vil gi dårligere plassering.

For å skille klinten fra hveten oppdateres algoritmene kontinuerlig. Derfor vil også de resultatsidene du nå ser på en SERP, ikke nødvendigvis være de samme du ser om to måneder. Kombinert med søkehistorikk og plassering kan altså to personer motta ulike SERP-er for samme søk.

SERP er altså en svært dynamisk liste som endrer seg og varierer. Mye avhenger av hvem som søker. Men én faktor som gir deg de beste forutsetningene, er å fokusere på søkemotoroptimalisering og sørge for at innholdet på nettsiden din ikke blir straffet av søkemotoren.

Din Gruppen

DinSEO hjelper deg med SERP

Ønsker du å forbedre din plassering i Google? DinSEO hjelper deg med en høy organisk plassering gjennom optimalisert tekst. Vi vet hvordan vi jobber med algoritmene til Google og holder oss oppdatert på nye strategier og endringer.

Med våre søkemotoroptimaliserte tekster får du de beste forutsetningene til økt organisk trafikk, salg og konvertering. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat.