SEO-tips for blogger

Driver du egen blogg, men føler at du ikke har klart å knekke SEO-koden helt enda? SEO er et fag som stadig endrer seg, og derfor kan det være vanskelig å skjønne hvordan det egentlig fungerer.

SEO står for Search Engine Optimalization, og på norsk kaller vi det søkemotoroptimalisering. Dette er en markedsføringsmetode markedsførere og andre i lignende stillinger bruker for å oppnå organisk vekst i forbindelse med nettsidene sine.

På overflaten kan SEO se ganske vanskelig ut, men ved å bryte det ned i mindre biter vil du se at det kanskje ikke er en like stor utfordring som du først trodde. Her er 5 SEO-tips som kan hjelpe deg og bloggen din et godt stykke på vei!

En mann som underviser

1) Bestem deg for et tema

Når du skal skrive en tekst, så må du først og fremst bestemme deg for hva som skal være temaet for den aktuelle teksten.

Dette er noe du er avhengig av å gjøre for at du skal kunne komme videre i prosessen. I tillegg vil det fungere som en rød tråd gjennom hele skriveprosessen.

En dame som står på stolper med en datamaskin

2) Søkeordforskning

Før du i det hele tatt begynner å skrive, så må du gjøre søkeordforskning. Selv om dette er et av de eldste triksene i boka, så er det uten tvil en metode som fungerer god hver eneste gang.

Søkeordforskning handler om å finne ut hvilke ord folk søker på i forbindelse med temaet du skal skrive om. La oss ta denne artikkelen som eksempel, der nøkkeluttrykket er SEO-tips for blogger. I en artikkel som dette ville det vært nytteløst med nøkkelord som fisk eller trening.

Valg av nøkkelord er viktig for at du skal nå ut til målgruppen din. En artikkel om for eksempel SEO-tips for blogger, må inneholde søkeord som er relevante for dette temaet for at artikkelen skal få den plasseringen man ønsker i søkeresultatene til Google og andre søkemotorer.

Byggeklosser

3) Fokuser på struktur og innhold

For at en artikkel skal rangere høyt i søkemotorene, så må både artikkelens struktur og innhold være optimalisert for dette. En artikkel kan være velformulert, men om den ikke er søkemotoroptimalisert, så vil nok ikke resultatet bli som du ønsker deg.

En søkemotoroptimalisert artikkel kjennetegnes blant annet av at den har en tydelig struktur. Artikkelen skal være lettlest, samt at det ikke skal være noen tvil om hvor du befinner deg i artikkel med tanke på struktur. De klassiske skrivemodellene er gode verktøy her.

Her kommer vi også tilbake til det første punktet – å bestemme seg for et tema – og det er viktig også på dette punktet i prosessen. Bestem deg for et tema og hold deg til det. Det er ikke rom for en million digresjoner i en SEO-vennlig artikkel.

Diagrammer og et forstørrelsesglass

4) Få noen til å lese korrektur

Når artikkelen din er ferdig skrevet, så kan det være lurt å få noen til å lese korrektur. En korrekturleser kan både identifisere eventuelle skrivefeil og gi deg tilbakemelding på formidlingen av selve budskapet.

Både tekstforfattere og bloggere kan se seg blind på egne feil, og det vil derfor være fordelaktig å få noen til å se på artikkelen med nye øyne.

SEO

5) Publiser innhold regelmessig

Som blogger vet du nok hvor viktig det er å publisere innhold regelmessig. Det kan være vanskelig å holde på lesernes oppmerksomhet, og det å publisere godt innhold regelmessig er en svært god måte å gjøre det på.

Slik er det også i forbindelse med SEO. Søkemotorer som Google er nemlig i stand til å gjenkjenne nettadressen din. Dette vil føre til at troverdigheten din som aktør øker og sakte, men sikkert vil det føre til mer trafikk til bloggen din.