SEO-søkeord – slik finner du dem (og bruker dem!) 

SEO-søkeord er verdifulle for alle bedrifter som jobber med å søkemotoroptimalisere nettsidene sine. Ved å finne relevante søkeord og implementere disse på nettsiden, kan du potensielt oppnå økt trafikk til nettstedet.  

Her er alt du trenger å vite! 

Forstørrelsesglass

Hva er et søkeord? 

Et søkeord er enkelt forklart det eller de ordene som utgjør søkebetingelsene i et nettsøk. De kan betraktes som inndata til søkemotoren, som svarer ved å returnere en liste over treff. Denne listen består av ulike nettsider som har relevans for søkeordet.  

Er du for eksempel på utkikk etter ny reim til Apple-klokken din, søker du kanskje på «reim apple watch». Dette er da søkeordet (eller søkefrasen) du oppgir i søkemotoren (f.eks. Google). Søkemotoren vil da returnere en liste over nettsider som nevner/selger nettopp reim til Apple Watch.  

Person som utarbeider tekstdokument

Søkeord og SEO 

Når man jobber med søkemotoroptimalisering (SEO), er målet å oppnå økt synlighet i søkemotorer som Google. I den forbindelse står bruk av søkeord helt sentralt. Dersom et søkeord nevnes på nettsiden din, vil nemlig søkemotoren anse siden som et relevant treff. 

Jo mer relevant siden din oppfattes, jo høyere opp i trefflisten vil den havne. Og jo bedre ranking du får i søkemotoren, jo flere vil klikke seg inn på siden din. Det å optimalisere nettsiden for relevante søkeord, er derfor veldig verdifullt! 

CV på enhet

Søkeordsanalyse – finn relevante SEO-søkeord 

For å finne SEO-søkeord som er relevante for din bedrift, anbefaler vi å utføre en søkeordsanalyse. Selger du for eksempel reimer til smartklokker, kan du kanskje finne ut at «reim til apple watch» eller «reim til garmin vivoactive 4s» er populære søkeord.  

Neste skritt blir da å utarbeide SEO-innhold som er optimalisert for disse søkeordene. Du kan kanskje lage en bloggartikkel med tittelen «beste reim til apple watch i 2024», eller lignende. Søkeordet bør flettes inn i brødtekst, titler etc. på en naturlig måte.  

Les også: Søkeordsanalyse tips 

Legger til objekter

Verktøy som hjelper deg med SEO-søkeord 

Det finnes mange forskjellige verktøy som kan være nyttige dersom du skal finne eller analysere SEO-søkeord. Har du brukt et søkeord, lurer du kanskje på hvor mange som har klikket seg inn på den aktuelle siden. Ja, eller hvor trafikken kommer fra.  

Her er noen av verktøyene du kan ta i bruk! 

Google Search Console 

Google Search Console er et gratis verktøy som lar deg overvåke nettsidens indeksering og synlighet i Google. Verktøyet lar deg blant annet se hvorvidt en side rangerer høyere grunnet et søkeord.  

Ser du for eksempel at en side plutselig rangerer høyere fordi du har nevnt «reim til garmin vivoactive», ønsker du kanskje å fokusere mer på dette søkeordet.  

Google Analytics 

Med Google Analytics kan du enkelt se statistikk og finne ut hva besøkende gjør på nettsiden din. Dette er blant annet nyttig om du ønsker innsikt i hvordan brukerne navigerer på nettstedet.  

Du kan også se hvilke kategorier og sider som blir hyppigst besøkt innenfor ulike tidsperioder. På den måten kan du også få en idé om hvilke SEO-søkeord du bør satse på. Google Analytics er også super for deg som vil gjøre gratis søkeordsanalyser. 

Få hjelp med SEO-søkeord 

Ønsker du å få oversikt over SEO-søkeord, og deretter benytte disse i optimaliseringen av nettsiden din? Din SEO guider deg trygt gjennom prosessen. Vi kan blant annet hjelpe deg med en gratis søkeordsanalyse, samt utarbeiding av SEO-tekst. 

Bli mer synlig på nett!