SEO-rapport: Alt du trenger å vite! 

Er du usikker på hvorvidt nettstedet ditt er godt nok søkemotoroptimalisert? En SEO-rapport kan da være et nyttig verktøy. Du kan ved hjelp av rapporten finne ut hva som kan forbedres, og hva som eventuelt fungerer bra slik det er i dag.  

Her kan du lære mer om SEO-rapporter, og hvordan de brukes. 

Hva er en SEO-rapport? 

En SEO-rapport er et dokument som gir deg innsikt i hvorvidt nettstedet ditt er søkemotoroptimalisert i tilstrekkelig grad. Blant elementene som rapporteres, kan vi nevne mengden organisk trafikk, søkeordrangering og klikkfrekvens.  

Rapporten vil kort og godt gi deg innsikt i SEO-ytelsen til hjemmesiden din. Opplysningene er konkrete og detaljerte, og kan sammenlignes med tidligere rapporter. Du kan for eksempel enkelt se hvordan en kampanje eventuelt har påvirket sidens synlighet og rangering. 

Hva er hensikten med en SEO-rapport? 

Formålet med en SEO-rapport er å skaffe seg innblikk i hvilke SEO-tiltak bedriften bør fokusere på i tiden som kommer. Du kan se hva som har fungert bra hittil, og hva som ikke har høstet like gode resultater.  

I rapporten kan man for eksempel se kritiske punkter som haster å rette opp i. Er for eksempel nettstedet tregt eller lite mobilvennlig, kan man gå glipp av mye dyrebar trafikk.  

Innhold i SEO-rapport 

Man kan i stor grad skreddersy SEO-rapporten slik at den viser de opplysningene du har interesse for. Her er noen eksempler på hva rapporten typisk vil inneholde:  

  • Hvordan nettsiden rangerer for gitte søkeord i søketreffene 
  • Analyse av organisk trafikk og hvor trafikken kommer fra 
  • Teknisk analyse (lastehastighet, mobiloptimalisering, ødelagte lenker, struktur etc.) 
  • Innholdsanalyse (informasjon om duplisert innhold, bruk av interne lenker etc.) 
  • Opplysninger om konverteringer og ROI 
  • Anbefalte tiltak 
  • Sammendrag av rapporten 

Det er viktig at rapporten er oversiktlig og lettlest. Poenget er tross alt at du skal få noe ut av den, og kunne øke nettstedets SEO-ytelse. 

Hvordan få en rapport over nettsidens SEO-status? 

Dersom du ønsker å hente ut en SEO-rapport, er dette noe du kan få hjelp til gjennom et markedsførings- eller SEO-byrå. Du kan også forsøke å generere en rapport på egen hånd. Det finnes ulike verktøy som kan hjelpe deg med nettopp dette, inkludert Google Analytics.  

Et annet verktøy som kan brukes er SEMRush. Skal du hente ut en rapport selv, bør du i første omgang identifisere bedriftens målsetninger. Deretter samler du inn data og analyserer disse. Til slutt kan du få innsikt i resultatene gjennom visuelle diagrammer og illustrasjoner. 

Motta hjelp med SEO 

Det å jobbe med SEO er tidkrevende arbeid, og kan dessuten stille krav til teknisk forståelse. Er du usikker på hva du kan gjøre for å optimalisere nettstedet ditt, kan det være smart å få hjelp av et SEO-byrå.  

Din SEO hjelper både små og store virksomheter med søkemotoroptimalisering. Vi leverer blant annet SEO-optimaliserte artikler, forsider og annet innhold. Ønsker du en SEO-rapport eller søkeordsanalyse, er naturligvis også dette noe vi kan hjelpe deg med.  

Lei av få besøkende på nettsiden? La oss hjelpe deg med å gjøre siden mer synlig i søkemotorene!