SEO priser
Driver du din egen bedrift? Eller er du rett og slett bare lidenskapelig opptatt av noe, og ønsker å vise frem arbeidet du gjør i forbindelse med det? I begge disse tilfellene vil digital markedsføring og SEO være svært nyttige verktøy!
SEO er et omdiskutert tema, og det er et tema mange har forskjellige meninger om. Men til syvende og sist er det ingen tvil i at SEO faktisk fungerer. Både store og små bedrifter vil kunne dra nytte av god SEO!
SEO har ført til skapelsen av forskjellige andre begreper. Et av dem er SEO priser, som rett og slett handler om prisen man må betale for SEO. Dette er et like sammensatt konsept som SEO generelt, og det skal vi se nærmere på i denne artikkelen.
Hva er SEO?
I dagens moderne verden er det ikke uvanlig at man låner ord fra forskjellige språk, og det er det som har hendt i dette tilfellet. For SEO er egentlig et engelsk uttrykk og står for Search Engine Optimalization. Det har blitt oversatt til norsk, og her til lands sier man søkemotoroptimalisering.
SEO, eller søkemotoroptimalisering, er et uttrykk man som regel hører i forbindelse med markedsføring av et produkt eller tjeneste. Det handler om å optimalisere innhold på en måte som øker sjansen for at nettsiden din blir mer synlig på søkemotorer som Google, Yahoo og lignende.
Som verktøy er SEO utelukkende positivt. SEO er en viktig brikke dersom du ønsker å oppnå suksess med bedriften din. Men når det er sagt, så er ikke SEO en trylleformel. For at å oppnå suksess må man virkelig jobbe for det, og på den måten vil man deriblant oppleve organisk vekst til nettsiden.
Hva koster SEO?
Hver gang en bedrift presenterer et nytt produkt eller en ny tjeneste, så er det ikke uvanlig at det stilles spørsmålstegn ved prisen på det aktuelle produktet eller tjenesten. Det alle lurer på, er rett og slett hva SEO koster.
Men SEO er ikke sort/hvitt, og det er noe som også gjenspeiler seg når det skal settes en pris i forbindelse med dette. Det er veldig sjelden at to SEO-kunder spør om akkurat det samme, og det betyr at SEO priser er noe som varierer fra oppdrag til oppdrag.
Så om du lurer på hvorfor man sjelden ser en spesifikk pris i forbindelse med SEO, så er det det som er grunnen. Det er rett og slett umulig å fastsette en pris på et generelt grunnlag. Det vi imidlertid kan gjøre er å gi deg et estimat på hva du kan forvente deg å måtte betale.
Som nevnt er det mange faktorer som spiller inn her, men det er ikke uvanlig at prisen for god SEO havner et sted mellom 5 000 og 25 000 kroner. Her er det ikke bare selve oppdraget som spiller en rolle, men også blant annet hvor omfattende og hvor lenge samarbeidet skal vare.
Forskjellige byråer opererer ulike prismodeller
I dag finnes det mange byråer som kan hjelpe deg med å lage SEO-vennlig innhold. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at forskjellige byråer opererer med ulike prismodeller.
I forbindelse med dette er det tre prismodeller som er vanlig å bruke. Det kan hende at et byrå opererer med fastpris, mens et annet opererer med timepris. I tillegg finnes det noen byråer som ikke opererer med en fast prismodell, men som gir individuelle pristilbud til hver enkelt kunde.
Å investere i SEO er verdt pengene
Vårt beste tips er å ikke bli for opphengt i prislappen. Det er fort gjort å la seg skremme av den, særlig om man har en liten bedrift og er bekymret for at det skal sprenge budsjettet. Men om du først skal investere i noe, så vil SEO være et godt alternativ.
Det er et enormt prisspenn, men om man veier dette opp mot de positive effektene som skikkelig god SEO kan føre til, så vil det se litt annerledes ut. God SEO vil øke bedriftens synlighet på markedet, noe som kan føre til en betydelig økning i både salg og profitt.
Denne sammenligningen får umiddelbart bildet til å se litt annerledes ut. God SEO kan faktisk få bedriften din til å skyte fart og plutselig har du spart inn igjen det du måtte betale SEO- eller tekstbyrået for å gjøre jobben for deg!