SEO optimalisering pris
Hvis vi fikk en krone for hver eneste gang vi har lest om viktigheten til SEO er, så hadde hele staben i Din SEO vært millionærer. SEO er kjempeviktig, men er det verdt prisen? Og hva koster egentlig SEO i 2022? Vi skal se nærmere på SEO optimalisering pris!
Når man setter sammen begrepene «SEO» (eller «søkemotoroptimalisering» og pris til en og samme søkefrase, så får vi en veldig interessant problemstilling. Det er nemlig så mange som har en mening om dette rundt omkring.
I denne artikkelen skal vi se nærmere på SEO optimalisering pris. Vi skal blant annet se nærmere på faktorene som påvirker SEO-prisen, hvilke prismodeller som blir brukt og om det egentlig er verdt prisen.
Hva er SEO?
Før vi går nærmere inn på hva prisen for SEO, så kan vi ikke unngå å nevne noe om selve SEO-begrepet. For hva er egentlig SEO? Det er et ganske komplisert begrep som består av flere underkategorier, deriblant lokal SEO.
Lokal SEO kan du lese mer om i en annen artikkel, men nå skal vi konsentrere oss om følgende spørsmål: Hva er SEO?
SEO står for Search Engine Optimalization, så det er altså et engelsk uttrykk. Det betyr at SEO på sett og vis er et lånord fra engelsk. Men det engelske lånordet kan oversettes til norsk, og da får vi begrepet «søkemotoroptimalisering».
I bunn og grunn er det altså det samme om du kaller det SEO eller søkemotoroptimalisering, for begge er godt etablerte begreper som kan brukes. Og begge begrep viser til den samme prosessen, som går ut på å optimalisere nettsteder for søkemotorer som Google.
Hva påvirker prisen for SEO?
Når det gjelder pris på SEO, så har du sikkert hørt at det kan være kjempebillig eller skikkelig dyrt. Dette kan vi bekrefte, for vi sitter med det samme inntrykket. Men hvorfor er det snakk om en så stor differanse? Hva er det som påvirker prisen på SEO?
Det er flere faktorer som påvirker prisen for SEO, og noen av dem skal vi ta en litt nærmere titt på nedenfor.
Konsulentens erfaring og kompetanse
Det er ingen hemmelighet at prisen kan (og vil) variere fra byrå til byrå. En annen ting som kan variere, er budsjettet til bedriftene som trenger hjelp til SEO. Noen bedrifter setter av en stor sum med penger som skal gå uavkortet til søkemotoroptimalisering, mens andre opererer med et mye mindre budsjett.
Men når alt kommer til stykke så er hvor mye penger bedriften din kan sette av til SEO ikke så viktig. Det viktigste er at du husker hva du faktisk betaler for, og det billigste ikke nødvendigvis er det beste, selv om det kanskje er prisen som frister mest. Prisen byrået skal ha gjenspeiler ofte erfaringen og kompetansen til konsulenten/byrået.
Byråets valg av strategi
Det er ikke uvanlig at SEO-byråer har ulike tilnærminger og strategier, og det er selvsagt ikke noe galt i det. Men det er uten tvil noe man bør være oppmerksom på.
Tar du kontakt med et SEO-byrå og de responderer i løpet av noen få sekunder med et pristilbud bør du være litt skeptisk.
For å gi et konkret prisestimat trenger et byrå mer informasjon om bedriften din og din digitale synlighet frem til nå – ikke bare for å gi deg en pris, men også for å få et klarere bilde over hva som må gjøres. Strategien bør tilpasses til den enkelte bedrift, og man bør styre unna byråer som ikke tar seg til det.
Med det sagt er det viktig å ikke avskjære byrået øyeblikket hvis dette skjer. Er det et byrå du har hørt mye bra om og som du vet at har lang erfaring i bransjen? Da kan det også være at det er deres gode erfaring og kunnskap som gjør at de kan gi deg et prisestimat på stående fot.
Prismodeller for SEO i 2022
Prisen for SEO kan også variere med utgangspunkt i hvilken prismodell det aktuelle byrået har valgt å benytte seg av. I 2022 finnes det flere prismodeller som et SEO-byrå kan benytte seg av.
Nedenfor skal vi se nærmere på følgende prismodeller: «månedlig retainer», prosjektbasert, timebasert konsulenttjenester og fastpris.
Månedlig retainer
Månedlig retainer er en prismodell hvor prisen vil variere med utgangspunkt i virksomhetens størrelse og omfanget av tjenester virksomheten ønsker fra SEO-byrået.
Det finnes både små og store SEO-byråer. Det er ikke uvanlig at små SEO-byråer tilbyr et begrenset utvalg av tjenester, men det finnes også byråer som kan hjelpe deg med alt som har med SEO å gjøre. Prisen vil naturligvis variere med utgangspunkt i hvor på skalaen SEO-byrået ditt ligger.
Det er ikke uvanlig at en månedlig retainer ligger på mellom 5 og 50 000 kroner, som i teorien er en lønnsom prismodell for både SEO-byrå og bedrifter som trenger SEO-hjelp.
Prosjektbasert
Noen SEO-byråer benytter seg også av prismodellen «prosjektbasert». Det betyr at de gir et prisestimat med utgangspunkt i det som skal gjøres i det aktuelle prosjektet.
Med denne prismodellen vil prisen på SEO garantert variere. Alt mellom 6 000 og 300 000 kroner er normalt ved bruk av denne prismodellen.
Timebasert konsulenttjenester
Det finnes også SEO-byråer og SEO-konsulenter som tar pris per time de jobber. Dette kalles timebasert konsulenttjenester.
Også dette er en prismodell som gjør at prisen kan variere i veldig stor grad. Byråets og konsulentens erfaring og kompetanse vil ha en avgjørende rolle her.
Noen aktører tar kanskje så lite som 900 kroner per time, mens andre vil ha deg til å betale rundt 3 000 kroner per time.
Fastpris
Noen SEO-byråer benytter seg også av en fastpris per tjeneste. I så fall får du ikke en totalpris som inkluderer alt. Da tar SEO-byrået en pris for SEO artikler, en pris for SEO-analyse, osv.
Dette kan selvsagt være et godt valg, ettersom du som kunde har større mulighet til å si hvilke tjenester du ønsker. Det er en god ting hvis du kan litt om SEO fra før.
Er SEO verdt investeringen?
Prisen på SEO kan altså variere i veldig stor grad. Men er det egentlig verdt investeringen? Det er et spørsmål som veldig mange har, men som bare de færreste tørr å stille.
Så er SEO verdt investeringen? Svaret på dette spørsmålet er absolutt ja – særlig hvis du benytter deg av et SEO-byrå som gjør en god jobb og du faktisk får det resultatet som du ønsker deg!
Det er mange som faller for fristelsen om «billig SEO», men i bunn og grunn kan dette ende opp med å være en mye dyrere investering enn du trodde det ble. For hvis din «billige SEO» er dårlig SEO, så må du uansett betale mer for å få rettet opp i det – hvis det i det hele tatt lar seg gjøre.
Vi hjelper deg med SEO
Er du på jakt etter et godt SEO-byrå som kan hjelpe deg med SEO? Da har du kommet riktig sted, for Din SEO står klare til å hjelpe deg med hva det enn skulle være!
Vi hjelper deg gjerne, og dette inkluderer en gratis SEO-analyse og gratis nøkkelordsrapport. Hos oss får du med andre ord mye av grunnarbeidet gratis. Synes du at det høres ut som en god avtale? Da er det bare å ta kontakt!