SEO og SEM: Hva er det, og hva bør du velge?
SEO og SEM er to begreper du med stor sannsynlighet har hørt om tidligere. Mange er imidlertid usikre på hva som egentlig er forskjellen mellom de to. Og ikke minst: Når bør du ta i bruk SEO, og når er SEM det beste valget?
Her gir vi deg en enkel forklaring på det hele!

Hva er forskjellen på SEO og SEM?
Både SEO og SEM er markedsføringsteknikker som handler om å gjøre et nettsted mer synlig i søkemotorenes resultatliste (SERP). De to er likevel nokså forskjellige, både når det kommer til fremgangsmåte og formål.
SEM går ut på å betale for økt synlighet i en begrenset periode. Resultatet viser seg raskt, men forsvinner når du slutter å betale for annonseplass. Med SEO optimaliserer du nettsiden, slik at du tiltrekker organisk trafikk. Resultatene vil også vare over tid.
Betalt trafikk med SEM-markedsføring
SEM står for Search Engine Marketing, og blir ofte omtalt som søkemotormarkedsføring på norsk. Den vanligste måten å gjøre dette på, er ved å betale for Google Ads, altså Google-annonser.
Google-annonsering innebærer at du betaler søkemotoren for å vise nettsiden din blant de øverste treffene i SERP. Du betaler for spesifikke søkeord, enten det er «frisør Oslo» eller noe annet. Når noen søker på «frisør Oslo» (eller valgte søkeord), vises annonsen din.
Noen søkeord er det stor kamp om. Disse vil som regel koste mer enn de mindre attraktive søkeordene. Kort fortalt kan SEM være dyrt, avhengig av bransje og ambisjoner.
Organisk trafikk med SEO
SEO, eller Search Engine Optimization, er det som gjerne omtales som «søkemotoroptimalisering» her til lands. Det finnes et bredt spekter av SEO-teknikker, og alle har til felles at de gjør nettstedet mer attraktivt i søkemotorens øyne.
Og jo mer attraktivt du gjør nettstedet, jo bedre rangering vil det få i SERP. Det er altså snakk om å oppnå bedre ranking i Google uten å måtte betale for det (i hvert fall ikke direkte). Om du kjøper SEO-verktøy eller får hjelp av et SEO-byrå, kan dette innebære kostnader.
Uansett, med SEO kan du sørge for at nettstedet blir synlig på langsiktig basis. Arbeidet du legger inn vil kunne betale seg i lang tid, i form av økt trafikk til nettsiden. Slutter du med SEO, vil ikke resultatene forsvinne over natten (slik det vil med SEM).

SEO er en god investering for de fleste
For de fleste virksomheter vil SEO være en smart investering. Så lenge det finnes søkemotorer, vil SEO være en økonomisk og langsiktig måte å oppnå økt trafikk på. Mye SEO-arbeid kan dessuten gjøres selv, dersom du har tid og ressurser til det.
Jobber du målrettet og regelmessig med SEO, vil bedriftens nettside kunne få en jevnt god plassering i SERP.

Når bør du velge Search Engine Marketing?
Dersom bedriften din ønsker økt synlighet – og det raskt, kan SEM være en god løsning. Er det for eksempel ønskelig å synliggjøre et nytt produkt du har lansert? Da har du kanskje ikke tid til å vente på resultater.
Med SEM kan du raskt og enkelt få trafikk til nettsiden din. Men husk – så snart du stopper pengekranen, forsvinner også synligheten.

Motta hjelp med SEO og SEM
Enten du ønsker annonser til Google-markedsføring eller vil satse på SEO, har Din SEO tjenestene du trenger. Vi har spesialisert oss på synlighet i søkemotorer som Google, og hjelper både små og store bedrifter.
La oss skreddersy en løsning som passer din bedrift!