SEO og markedsføring
SEO og markedsføring går hånd i hånd. Det finnes mange måter å markedsføre merkevaren, produkter og tjenester på. Der man tidligere fokuserte på utgående markedsføring, handler det i dag i større grad om å tiltrekke målgruppen.
I den forbindelse er SEO din beste venn!
Hva er markedsføring?
Markedsføring er et paraplybegrep som omfatter de aktivitetene man gjør for å opprette, formidle og levere produkter og tjenester til en målgruppe. Det handler enkelt forklart om å gjøre merkevaren, varer eller tjenester synlig for potensielle kunder.
Tidligere var utgående markedsføring det vanligste. Dette gikk blant annet ut på å aktivt nå ut til potensielle kunder, for eksempel gjennom telefonsalg eller brosjyrer i postkassen. Utgående markedsføring kan også være e-postmarkedsføring eller annonser.
Disse metodene brukes fortsatt, men blir i stadig større grad erstattet av inngående markedsføring. Istedenfor å «kaste» reklame etter potensielle kunder, ønsker man med inngående markedsføring å tiltrekke dem.
Det å tiltrekke målgruppen kan blant annet gjøres gjennom innholdsmarkedsføring og SEO. Innholdsmarkedsføring går ut på å produsere innhold som engasjerer og tiltrekker målgruppen. Det kan for eksempel være snakk om informative og SEO-vennlige guider.
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
Søkemotoroptimalisering eller SEO er et begrep som viser til aktivitetene man utfører for å gjøre en nettside mer synlig for målgruppen i søkemotorene. Igjen, her er det altså snakk om å tiltrekke målgruppen.
Dette kan for eksempel oppnås gjennom å implementere relevante søkeord i innholdet man deler på nettsiden. Søkeord kan for eksempel flettes inn i blogginnlegg, produktbeskrivelser eller på forsiden.
Når målgruppen søker på et relevant søkeord i Google, vil SEO øke sjansen for at de havner på din side. Hvis Google anser nettsiden som relevant for søket, vil den nemlig havne høyere opp i søketreffene. Og folk flest klikker seg tross alt inn på de øverste treffene!
Det er imidlertid ikke bare bruk av søkeord som kan søkemotoroptimalisere nettsiden. I dag finnes det et bredt spekter av SEO-tips og -teknikker, inkludert teknisk SEO og lenkebygging.
Ulike SEO-verktøy
Det å komme i gang med SEO som markedsføring trenger ikke nødvendigvis å være så vanskelig. SEO-arbeid kan imidlertid være tidkrevende, og derfor er det nyttig å benytte seg av ulike verktøy. Disse verktøyene kan bidra til å gjøre arbeidet litt enklere.
Vi kan blant annet nevne at det finnes mange verktøy som kan anvendes til søkeordsanalyser. Blant disse finner vi for eksempel Google Analytics, som er et kraftig analyseverktøy for innhenting av SEO-rapporter og lignende.
Har du en WordPress-nettside, kan det også være nyttig å installere verktøy som Yoast SEO. Dette verktøyet kan hjelpe deg med å optimalisere innhold du publiserer på siden.
Trenger du hjelp med SEO og markedsføring?
Det å benytte seg av SEO i sin markedsføring er et smart trekk, siden du kan tiltrekke organisk (gratis) trafikk til nettsiden din. Du kan gjerne kombinere SEO med markedsføringsteknikker som innholdsmarkedsføring, noe som er svært effektivt!
Din SEO hjelper deg gjerne i gang! Vi kan ta oss av all produksjon av SEO-innhold til nettsiden din, og hjelper dessuten med søkeordsanalyser, rapporter og annet SEO-arbeid.
Bli synlig på nett, du også!