SEO-nyheter 2021

Er du nysgjerrig på hvordan nettsiden din kan oppnå bedre ranking i år? Da bør du sette deg inn i bransjens siste SEO-nyheter. I 2021 er synlighet i søkemotoren viktigere enn noensinne. I forbindelse med koronapandemien har det blant annet blitt mer populært å handle på nett.

Skal nettstedet ditt rangere høyt i Google i år, kan det være lurt å sette seg inn i de siste SEO-trendene. Googles algoritmer kan endres fra tid til annen, og det samme gjelder brukermønster. Derfor må du regne med at også SEO-metodene dine også må justeres litt innimellom.

La oss se nærmere på bransjens siste SEO-nyheter i 2021!

En mann med datamaskin på fanget

Hvordan bli synlig på Google i år?

En god SEO-strategi kan i de fleste tilfeller oppnås ved å lage brukertilpasset innhold. Se på innholdet du publiserer fra målgruppens ståsted. Er innholdet pålitelig, og tilfører det noe av verdi? Det er selvfølgelig også viktig med en nettside som er enkel å bruke – også på mobile enheter.

Samtidig er det diverse SEO-nyheter i 2021 som bør tas med i betraktningen. Finn ut hvordan du kan optimalisere SEO-strategien din akkurat nå!

SEO-trend 1: Fokus på brukeren og intensjon bak søk

I år er tiden inne for å fokusere litt ekstra på brukerens intensjoner med søk. Finn ut nøyaktig hva det er brukeren ønsker å tilegne seg av informasjon. Ikke overless besøkende med reklame for bedriften din. Svar heller på spørsmål som opptar målgruppen.

Blant bransjens SEO-nyheter i 2021, er brukerorientert innhold blant de viktigste fokusområdene. Tenk mindre på hvordan Googles algoritmer fungerer, og mer på hva slags innhold brukerne er sultne på!

For å finne ut nøyaktig hva målgruppen din er ute etter, anbefaler vi å analysere trafikken til nettstedet. Ikke bare undersøk hva slags søkeord og -fraser besøkende bruker for å oppdage innholdet ditt. Du bør også se nærmere på videre søk som utføres internt på nettstedet ditt.

Det kan også være lurt å sjekke hvilke fokusnøkkelord brukerne har anvendt på øvrige sider de har besøkt. Sørg for at du har innholdet brukeren ønsker. Dette handler ikke bare om innholdet i seg selv, men også fremstillingsmåte. Finn ut om punktlister, grafer eller lignende appellerer til målgruppen.

Forstørrelsesglass

SEO-trend 2: Mobilvennlighet, sikkerhet og Core Web Vitals

Allerede i 2019 annonserte Google at de ville starte med indeksering der mobilvennlige nettsider prioriteres. Søkemotoren vil i prinsippet fokusere på mobilversjonen av nettstedet ditt, uansett om søket utføres fra desktop eller mobil.

Hvordan er dette relevant for SEO-nyheter i 2021? Sikkerhet, brukervennlighet og mobilvennlige løsninger blir nå kombinert med et konsept kalt Core Web Vitals. Ifølge Google ville dette tas i bruk fra og med mai 2021, og endringen kan gi utslag i nettsidens ranking.

Det er tre ulike målepunkter som vil tas i bruk av Google. Hvis nettstedet ditt rangerer dårlig på noen av punktene, bør du sørge for utbedring av siden. Etter alt å dømme vil besøkende få et varsel om de besøker sider med dårlig status. Her er punktene som måles med Core Web Vitals:

  • CLS (Cumulative Layout Shift): Målingen kontrollerer graden av justering i layout ved lasting.
  • LCP (Largest Contentful Paint): Målingen kontrollerer tidsbruk for nedlastning av det mest omfattende innholdet på nettsiden (f.eks. video, store tekstbulker eller bilder).
  • FID (First Input Delay): Målingen kontrollerer tiden det tar fra den besøkende trykker på en link, til nettleseren visuelt responderer.
Datamaskin og SEO

SEO-trend 3: Optimalisering av bilder og tekst

Innholdet på nettstedet ditt er selve kjernen i årets SEO-nyheter. I 2021 bør du fokusere ekstra mye på optimalisering av visuelt innhold som bilder, grader og videoer. Med visuelle elementer på nettsiden kan du bryte opp i lange tekster og gjøre dem mer lettleste.

Sørg også for at tekstinnholdet du deler har luftige avsnitt og lettleste setninger. Med optimalisert innhold på siden kan nettsiden rangere høyere i Googles bildesøk. Bedre rangering kan også oppnås i den ordinære søkemotoren. Her er noen tips på veien:

  • Sørg for at bilder ikke tar opp unødvendig mye plass ved å komprimere dem
  • Optimalisering av ALT-tagger og bildenavn
  • Inkluder bildet i nettstedets nettsidekart (også kjent som sitemap), slik at Google enklere finner det
  • Sørg for å dele tekstinnhold med søkeord som er relevante for dagens brukere. Søketrender kan endres fra tid til annen!
Din Gruppen

Motta hjelp av en SEO-ekspert!

SEO-nyheter i 2021 preges av økt fokus på brukeren. En brukervennlig nettside som fungerer på mobiltelefon er blant annet viktig. Samtidig er det avgjørende å levere innhold som engasjerer besøkende på nettsiden, og som svarer på det de ønsker.

Innhold på nettstedet bør også optimaliseres med tanke på søkeord. Analyser hvilke søkeord som trender blant målgruppen din akkurat nå! Glem heller ikke at nettstedet bør laste raskt, noe som er veldig relevant med tanke på Core Web Vitals.

Synes du det er vanskelig å følge med på alle SEO-nyheter? I 2021 er innhold viktigere enn noen gang. Samtidig kan det være tidkrevende å lage innhold som svarer til målgruppens forventninger. Dette er imidlertid noe du kan få hjelp til av våre SEO-eksperter.

Kontakt Din SEO i dag, og motta 500 ord gratis!