SEO-innhold
SEO-innhold er noe enhver bedrift bør ha kjennskap til. Så lenge du har et nettsted du ønsker skal ranke høyt i Google, er SEO relevant. Rundt 8 av 10 kjøp starter med et søk på nett. Dette viser viktigheten av at nettsiden din bør havne blant de øverste treffene i søkemotoren.
Det er nemlig sånn at de færreste av oss orker å bla videre til side to, tre eller fire i Google. Det er ofte de øverste treffene i søkemotoren som oppfattes mest relevante og pålitelige. Med SEO-innhold kan du sørge for at nettsiden din klatrer høyere opp i Googles resultatsider (SERP)!
Hva er SEO?
SEO er en hyppig brukt forkortelse som står for «search engine optimization», eller «søkemotoroptimalisering» på godt norsk. Som begrepet kanskje avslører, handler SEO om å optimalisere nettstedet sitt for søkemotorer som Google og Bing.
Det endelige målet er å få økt trafikk til nettstedet sitt. Med SEO kan du også sørge for at den organiske trafikken som tiltrekkes til nettsiden er av høy kvalitet.
Det finnes en rekke ulike SEO-metoder. Man skiller gjerne mellom SEO på og utenfor nettsiden. Utenfor nettsiden kan linking og omdømme spille en rolle. På selve nettsiden er nettsidens oppbygning og hastighet relevant, men det kanskje viktigste er innholdet.
SEO-innhold kan betraktes som søkemotoroptimalisert innhold som publiseres på nettsiden din. Dette innholdet kjennetegnes av at det enklere oppdages og indekseres av Google. Her er noen av metodene som kan sikre søkemotoroptimalisert innhold:
- Bruk av relevante søkefraser og søkeord i tekstinnhold
- Bruk av titler og metabeskrivelser
- Tydelig tekststruktur med smart bruk av H1, H2, H3 etc.
- Anvendelse av interne og eksterne lenker
- Korte setninger og avsnitt
- Bruk av punktlister og nummererte lister
SEO-innhold eller Google Ads?
Du kan også oppnå økt trafikk til nettsiden med Google Ads (annonser). Bruk av Google-annonser er en markedsføringsteknikk som gjerne omtales som SEM (search engine marketing). SEM går ut på at du betaler søkemotoren for å vise nettsiden din.
Med SEO-innhold kan du tiltrekke organisk trafikk til nettsiden, noe som ikke har direkte kostnader. Innholdet vil drive trafikk til siden din – og det gjerne i lang tid fremover. SEO er derfor en mer langsiktig markedsføringsteknikk enn SEM, og kan sikre langvarig økt synlighet.
SEM og Google-annonser kan også være nyttige, for eksempel dersom du ønsker økt synlighet for en kortere periode.
Innhold laget for søkemotoroptimalisering i Google
SEO-innhold kan deles i bedriftens ulike kanaler. Del gjerne SEO-tekster i form av blogginnlegg på bedriftens egen blogg. Du bør også ha SEO-tekst på bedriftens forside, produktsider og diverse informasjonssider.
På den måten kan du trekke trafikk til nettstedet ditt. Glem heller ikke å dele SEO-innhold i sosiale plattformer. Husk at tekster du deler på LinkedIn, Facebook og andre plattformer også vil vises i søkemotorene.
For at du skal ha SEO-innhold som gagner ditt firma, er det nødvendig med en SEO-analyse. Det bør blant annet utføres en søkeordsanalyse, der du avdekker hvilke søkeord som bør brukes i innholdet du deler.
Hvilke søkeord er det du ønsker å rangere høyt på i Google? Jo, ordene som de potensielle kundene dine søker på når de leter etter produkter/tjenester du selger! Selger du for eksempel utstyr til russ, bør du rangere på søkeord som «russedress», «russeklær», «russekort» og lignende.
Få hjelp av et SEO-byrå
SEO-innhold er nøkkelen til bedre ranking i Google. Bedriftens nettside vil tiltrekke flere besøkende og potensielle kunder om den havner høyt i søkemotorens treffliste.
Søkemotoroptimalisering kan være tidkrevende, og prosessen er gjerne vedvarende siden SEO-trender endrer seg over tid. Også brukernes søkevaner kan endre seg. Dersom du ønsker SEO-innhold, kan det derfor være greit å få hjelp.
Kontakt Din SEO i dag, og motta dine første 500 ord gratis!