SEO-hjelp for din bedrift

Har du akkurat startet din egen bedrift og sitter litt med følelsen av at du har tatt deg litt vann over hodet? Ved å skaffe SEO-hjelp til din bedrift, kan vi garantere deg at du vil få muligheten til å trekke pusten dypt så mange ganger du har behov for heretter.

Som en nyoppstartet bedrift, så kan det være vanskelig å vite om det er venstre eller høyre som er riktig hver eneste gang. Vi har selv vært der en gang og vet hvor fælt det føles for en person!

Enten du åpnet dørene for et par måneder siden eller salget har gått som det suser i flere år allerede, så kan SEO-hjelp være svært nyttig.

Dette er en artikkel om SEO hjelp, og her vi du finne gode svar på flere spørsmål relatert til det. Hva er SEO, og finnes det mer enn bare en form for SEO? I tillegg skal vi se nærmere på hvorfor SEO-hjelp kan være nyttig, og hvor du kan få det akkurat når du trenger det som mest!

Forstørrelsesglass

Hva er SEO?

SEO er en forkortelse for det engelske uttrykket Search Engine Optimalization. På norsk har vi vårt eget uttrykk for dette, og det er søkemotoroptimalisering. Det handler om å optimalisere en nettside slik at den oppfyller kravene Google og andre søkemotorer stiller til en god nettside.

Dette fagfeltet har skapt hodebry for bedrifter i mange år, og slik kommer det nok til å fortsette. Mens noen bedrifter sliter med å finne en SEO-metode som fungerer, så er det andre bedrifter som synes at dette er lekende lett.

Et annet begrep som har mye til felles med SEO, er markedsføring. Dagens bedrifter driver med markedsføring for å søke synligheten til bedriften sin, og det er det som er hensikten med SEO også.    

En mann som leser tekst

Det finnes forskjellige typer av SEO

En av grunnene til at SEO er et fagfelt som har skapt mye hodebry for en rekke bedrifter, er at det finnes forskjellige typer av SEO. Det finnes heller ingen fastsatt oppskrift eller fasit på hvordan du skal gå frem for å lykkes med det.

For å lykkes med SEO, så er det særlig to ting som er viktig. Det er kreativitet og teknisk kunnskap. Men når det er sagt, så er ikke mangelen på slik kunnskap automatisk en enveisbillett til en mislykket prosess. Dette skal vi imidlertid komme tilbake til litt lenger ned i denne artikkelen.

Om det kommer frem av undertittelen, så finnes det forskjellige typer av SEO. Det er svært vanlig å dele SEO inn i følgende kategorier:

  • On-site SEO
  • Off-site SEO
  • Innholdsmarkedsføring
En mann som sitter ved en datamaskin

On-site SEO

Med on-site SEO mener vi elementene som nettsiden din består av. Selv om dette dreier seg om veldig små detaljer, så kan feil og mangler i forbindelse med dette få store konsekvenser for rangeringen din i søkemotorene. Her er noen eksempler på hva on-site SEO er:

  • SEO-tittel
  • Metabeskrivelse
  • Over- og underoverskrifter
  • ALT-tagg (også kalt bildenavn)
  • Plassering av nøkkelord (ikke overdriv)

Når du jobber med on-site SEO så har du klare retningslinjer å forholde deg til. Et eksempel på det er at man ikke skal overdrive bruken av nøkkelord. Dette er noe Google og de andre søkemotorene har lite sans for, og det vil derfor virke mot sin hensikt.

En mann med kikkert

Off-site SEO

Det er ikke alle former for SEO som er like direkte. Hvis du for eksempel driver en blogg, så har du kanskje opplevd at en annen blogger har linket til bloggen din? Da kan man i så fall snakke om off-site SEO, for det er det dette er:

Off-site SEO er et begrep som omfatter alle indirekte koblinger til nettsiden din, som skjer utenfor selve nettsiden. Dette kan som nevnt være linker fra andre nettsider, men det kan også være at du linker til nettsiden din via dine egne sosiale medie-kanaler.

Personer med puslebrikker

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er det folk flest forbinder med SEO. I denne formen for SEO følger det med mye forarbeid, deriblant å gjøre søkeordforskning. Hensikten med søkeordforskning er å finne ut hvilke spesifikke nøkkelord folk søker på for å finne svar på det de leter etter.

Artikler som inneholder relevante søkeord vil plukkes opp av Google og de andre søkemotorene. Jo flere som trykker seg inn på nettsiden din via disse kanalene, jo høyere rangering vil du oppnå her. Innholdsmarkedsføring fører ofte til organisk vekst. Dette er vekstrate som skjer naturlig.

Person som haker av på en sjekkliste

Derfor er SEO-hjelp nyttig for din bedrift

Med så mange underemner av SEO, så skjønner vi at det kan være litt skremmende å ta fatt på det. Men du trenger faktisk ikke å stå i det alene, for det er faktisk mulig å få SEO-hjelp!

Aller først må du finne ut hvilken type SEO det er du trenger hjelp til, for det kan hende at du må henvende deg til forskjellige aktører for å få hjelp til alt. Men SEO-hjelp vil uansett være fordelaktig.

Det finnes flere måter å få SEO-hjelp på. Bedriften kan ansette en egen arbeider til å jobbe med SEO for dem, eller så kan du engasjere et byrå som kan hjelpe deg med det kun i den aktuelle perioden. Sistnevnte vil være særlig kostnadseffektivt for en liten bedrift.

Håndtrykk som bekreftelse på avtale

Vi hjelper deg med SEO

Trenger du hjelp med SEO? Da har du kommet til riktig sted, for en av Din Gruppen sine merkevarer er Din SEO. Vi kan med andre ord hjelpe deg med utfordringene du har møtt på i forbindelse med SEO!

Hos Din Gruppen arbeider det flere konsulenter som har mange års erfaring med blant annet innholdsmarkedsføring, så det er ingen nøtt som er så hard at vi ikke klarer å knekke den. Ta kontakt i dag for mer informasjon!