SEO: Formål med søkemotoroptimalisering
Du har kanskje hørt mye om SEO. Men vet du egentlig hva som er formålet med søkemotoroptimalisering? Så snart du forstår hvilken effekt SEO kan ha, vil du sannsynligvis ønske å sette i gang med det selv.
Her forklarer vi SEO og dets formål!

Hva er SEO-markedsføring?
SEO eller søkemotoroptimalisering er en markedsføringsmetode som handler om å synliggjøre bedriftens nettside i søkemotorene. Dette kan man oppnå gjennom SEO-metoder som utføres på eller utenfor nettsiden.
Det kan for eksempel være snakk om å inkludere relevante søkeord på produktsider, i blogginnlegg eller på forsiden. Søkeord kan flettes inn i både titler, brødtekst, metatitler, beskrivelser, alt-tekst og lignende.
SEO kan også handle om å optimalisere siden ved å sikre at den er mobilvennlig, lettlest, hurtig og sikker. Søkemotorene streber nemlig etter å vise relevante, raske, sikre og responsive nettsider øverst i trefflistene sine.

Hva er formålet med SEO?
SEO har ett overordnet formål, nemlig å gjøre en nettside mer synlig for målgruppen i søkemotorer som Google. Med synlig mener vi at nettsiden rangerer høyest mulig i søketreffene (trefflisten) når noen søker på et relevant søkeord.
Det er nemlig slik at de aller fleste klikker seg inn på et av de øverste treffene i trefflisten. Disse søkene anses nemlig som de mest relevante, sikre og anerkjente av folk flest. De færreste tar seg dessuten tid til å bla seg langt nedover trefflisten.

Hvorfor er SEO viktig?
Siden SEO kan bidra til å gjøre en nettside mer synlig, kan det også bidra til at flere i målgruppen klikker seg inn på siden din. Og nettopp dette er et viktig poeng for de aller fleste virksomheter.
Uten trafikk til nettsiden, vil du heller ikke kunne konvertere besøkende til betalende kunder. Jo flere besøkende, jo bedre er det for selskapets økonomi!
En annen grunn til at SEO er viktig, er at du kan oppnå økt trafikk på en organisk måte. Kort fortalt er trafikken som genereres til nettsiden din ikke-betalt. Dette kan sees i kontrast til SEM (søkemotormarkedsføring), der man betaler for annonseplass i søkemotoren.

Slik setter du i gang med SEO
Nå som du vet litt mer om formålet med SEO, ønsker du kanskje å sette i gang med det selv. Det finnes mange verktøy og hjelpemidler som kan gjøre prosessen litt mer oversiktlig og enkel.
Her er noen tips!

Hva er SEO-innstillinger?
Det kanskje første du bør gjøre, er å sjekke nettsidens SEO-innstillinger. Dette er kort forklart innstillinger du kan utføre på nettsiden din, slik at den optimaliseres for søkemotorene.
Du vil blant annet kunne finne innstillinger for meta-tagger, titler, innhold og lignende. Bruker du WordPress, finnes det også smarte plugins som kan hjelpe deg med SEO-arbeid. Et eksempel er Yoast SEO.

Verktøy for søkemotoroptimalisering
Du kan også finne en rekke gratis verktøy som gjør det lettere å lykkes med SEO. Her kan vi for eksempel nevne Google Analytics og Google Search Console. Hent ut rapporter, lag søkeordsanalyser og få oversikt over trafikken til nettsiden.
Om du synes det er tidkrevende å jobbe med disse verktøyene, kan du eventuelt vurdere å få hjelp av et SEO-byrå.

Motta hjelp med SEO
SEO har ett viktig formål: Å gjøre nettsiden mer synlig i søkemotorene. For å klare dette, kan du blant annet benytte deg av ulike SEO-verktøy. Du må imidlertid jobbe kontinuerlig og målrettet om resultatet skal ha god effekt.
Det kan for eksempel være tidkrevende å skrive gode og engasjerende SEO-innlegg til bedriftens blogg hver uke. Heldigvis finnes det hjelp å få! Din SEO hjelper deg med å gjøre nettsiden mer synlig på nett.