SEO av nettside: Slik blir du mer synlig i Google! 

SEO av nettside er aktuelt for alle som ønsker at siden skal ranke høyest mulig i søkemotorene. Om potensielle kunder søker på et relevant produkt i Google, er målet nemlig at din side skal være blant de øverste (mest synlige) treffene!  

Her forklarer vi deg hvordan du går frem! 

SEO inneholder mange verktøy.

Hva er søkemotoroptimalisering? 

Søkemotoroptimalisering eller SEO (fra engelsk: Search Engine Optimization), er en prosess der man jobber med å gjøre nettsiden mer synlig i søkemotorene. Dette for å oppnå økt organisk (ikke-betalt) trafikk til siden.  

Du kan med andre ord se på SEO som motparten til SEM (Search Engine Marketing). Ved SEM vil man betale Google (eller andre søkemotorer) for at siden skal bli mer synlig. Ulempen ved SEM er at den økte synligheten forsvinner så snart annonsen går ut.  

Med SEO kan du oppnå økt synlighet over tid. Trafikken du får til nettsiden kommer mer eller mindre av seg selv, så snart nettsiden blir mer synlig i søketreffene. Til gjengjeld tar det lengre tid å se resultatene, enn ved SEM. 

Analyser og data er viktig i SEO.

Hvordan jobbe med SEO og optimalisering av nettside? 

SEO av en nettside kan foregå på mange ulike måter. Kort fortalt eksisterer det et bredt spekter av SEO-metoder, både på og utenfor selve nettsiden. Utenfor egen nettside kan det for eksempel være snakk om positiv omtale på andre anerkjente nettsider.  

Når det kommer til SEO på egen nettside, skiller vi gjerne mellom on-page SEO og teknisk SEO. Sístnevnte krever noe teknisk kompetanse, og innebærer blant annet å sørge for at siden er rask og mobilvennlig.  

On-page SEO inkluderer de tiltakene du gjør for å optimalisere innholdet på nettsiden din. Det kan for eksempel være snakk om utarbeidelse av SEO-vennlig tekst til nettsiden, bruk av metatitler og beskrivelser, optimalisert alt-tekst osv. 

Ta i bruk SEO-verktøy 

Ettersom SEO av nettside kan være nokså omfattende arbeid, kan det være nyttig å ta i bruk SEO-verktøy. Disse hjelper deg for eksempel med å få oversikt over nødvendige tiltak, og å analysere utførte tiltak. 

Blant de mest brukte SEO-verktøyene, kan vi nevne Google Analytics. Med dette verktøyet kan du blant annet hente ut nyttige rapporter og utføre søkeordsanalyser. 

SEO-rapport på en PC.

SEO-kurs 

Ønsker du å øke egen SEO-kompetanse? Da kan et SEO-kurs være tingen! Det finnes både nybegynnerkurs og kurs for viderekomne. På kurs kan du blant annet lære mer om SEO-teknikker og -trender.  

Etter å ha gjennomført et kurs, vil du enklere kunne arbeide med SEO av egen nettside. Du kan blant annet lære mer om teknisk SEO. 

Hjelp fra SEO-byrå 

Om du ikke har tid eller ressurser til å jobbe med SEO av nettsiden din selv, kan et SEO-byrå gjøre jobben for deg. SEO-byrået er gjerne et digitalt markedsføringsbyrå med ekspertise på området.  

Byrået legger en SEO-strategi for bedriften din, og jobber jevnt og trutt med optimalisering av siden. Du vil som regel oppnå gode resultater om du velger denne løsningen. 

Få hjelp med SEO av nettside 

Ønsker du å komme i gang med SEO av bedriftens nettside, men er usikker på hvordan? Eller har du kort og godt ikke tid til å jobbe med søkemotoroptimalisering selv? Din SEO gjør gjerne jobben for deg.  

La oss gjøre nettsiden din mer synlig i Google!