SEO-artikler – slik skriver du dem

Når man skal skrive og laste opp artikler i dag, er SEO et viktig begrep. Det er noe man må tenke på gjennom hele publiseringsprosessen og kan virke omfattende og vanskelig å forstå seg på, men man trenger ikke å gå så veldig dypt inn i det før man merker at det har noe for seg.

Vi lever jo i en veldig digitalisert verden, som blir mer og mer basert på internett og innhold som er forbeholdt mobiltelefoner og annen spennende delingsteknologi. Det har aldri vært enklere å etablere en tilstedeværelse på nett, men hvordan blir man oppdaget? Hvordan står man ut?

Dette er det SEO går på og kan hjelpe deg med. Lager du for eksempel en blogg, vil det være lurt å ha iallfall noen artikler med SEO i tankene, for å sørge for at du får den trafikken du ønsker. Når man blir flinkere på det kommer det også mer naturlig og blir en del av måten man skriver på, generelt.

Forstørrelsesglass

Søkemotoroptimalisering

SEO står for Search Engine Optimalization, som på norsk heter søkemotoroptimalisering. Det er et begrep alle som lager innhold for nett bør gjøre seg kjent med, og er et fantastisk verktøy for alt som krever besøkende. Som du sikkert har skjønt, handler det om å dukke opp under nettsøk.

En søkemotor bruker mange forskjellige faktorer som metainformasjonen i arbeidet ditt, til formatet på artiklene. Man kan også bruke bilder til å fremheve artikkelen og skape god SEO-kultur. Dette bør tas i betraktning hvis man for eksempel har et felles bildebibliotek for et firma.

Det er mange forskjellige faktorer som spiller inn på hva som utgjør god SEO. Hvor tidlig og hvor ofte man nevner ting er en av faktorene, i tillegg til at man blir vurdert på rettskrivning og plagiat. Søkemotorene har algoritmer for vurdering av alle mulige slike ting som vil påvirke synlighet ved søk.

En mann som ser gjennom en kikkert

Synlighet

Det hele handler jo om synlighet. Hvor tidlig dukker nettopp din artikkel eller din nettside opp når man søker på fraser i en søkemotor? Det er det store spørsmålet, og SEO og din rangering, bestemt av alle vurderingene til søkemotorene, bestemmer nøyaktig dette.

Kvaliteten av det man lager trenger på ingen måte å bli lavere for at man skal treffe bedre. Enkle grep som hvor tidlig i artikkelen, eller hvor tidlig etter en ny underoverskrift man får svar på søkeordet, dukker opp, kan utgjøre enorme forskjeller. Hvor ofte det nevnes kan også spille inn.

Organiske søkeord, altså det folk faktisk skriver når de søker etter noe på nett, er gull å ha kunnskap om. Søk selv og se hvordan folk ordlegger seg når de lurer på noe, og bruk dette på en naturlig måte i dine artikler, og du vil ende opp ganske mye høyere i søk, bare ved hjelp av det.

Andre ting som metainformasjon, ofte da metatekst, som er teksten som ligger litt bedre gjemt, og gjerne blir brukt mer på kodesiden, vil også spille en rolle på synlighet. Dette er informasjonen som bestemmer hva som står i forhåndsvisningen av resultater i søkemotorer.

Mann med PC

SEO og SEM

Mange lurer på hvor grensene går for SEO, og SEM er en mye løsere standard for akkurat dette. SEM kan inneholde direkte annonseringer og salg av ting, og åpner dermed opp for noen litt mer ymse «regelsett» og metoder for å oppnå resultater. Det er i hovedsak her det skiller seg fra SEO.

SEO skal være relativt organisk og bør ikke inneholde, som sagt, direkte annonseringer, for eksempel. Som nevnt over er det her metatekst, kvaliteten og hvor godt man besvarer problemstillinger ved individuelle søk som spiller noen rolle. Så selv om man tar i bruk SEM, bør man også huske på SEO.

Det som menes med organisk i denne forstand er det at det føles naturlig og ikke er tilpasset alt for mye og er altfor åpenbart. Man vil gjerne bruke de frasene som faktisk brukes i nettsøk, og prøve å holde språket så naturlig som mulig. Vurderings-systemene merker hvis du prøver for hardt.