SEO-analyse

Du har hørt så mye om det fantastiske verktøyet som kalles SEO. Til å begynne med var du veldig skeptisk, men etter mye om og men bestemte du deg for å gi det en sjanse likevel. Men nå har du prøvd alle SEO-tiltakene som alle sier de sverger til uten at det har hjulpet. Da bør du gjennomføre en SEO-analyse!

Hvis du føler at SEO ikke har hjulpet deg, så er kanskje ikke lysten til å jobbe mer med det så veldig stor. Men vet du hva? Grunnen til at det ikke fungerer, er rett og slett at du har gjort det feil. Dette er ikke ment som kritikk; Du er ikke den første, og du er langt ifra den siste som kommer til å trå feil i forbindelse med SEO.

For å finne ut hvor ting har gått galt, er du nødt til å gjennomføre en SEO-analyse. Men for å kunne gjøre det, så må du vite hvordan du gjør det, og det er det vi skal ta en titt på i denne artikkelen. 

Personer som samarbeider

Hva er en SEO-analyse?

Først er vi nødt til å besvare dette spørsmålet: Hva er en SEO-analyse? Det er en analyse alle som driver med SEO bør gjennomføre fra tid til annen. Det spiller egentlig ingen rolle hvor vidt man sliter med å få SEO-tiltakene til å fungere eller ikke. Dette er noe alle bedrifter har bruk for uansett!

Hvordan man gjennomfører en SEO-analyse vil variere med utgangspunkt i om man har drevet med SEO en stund eller om man er helt ny i gamet. Uansett hvilken beskrivelse som passer på deg, så vil en SEO-analyse være et nyttig verktøy. Et generelt tips, er alltid å gjennom en SEO-analyse før du går i gang med noen form for SEO-tiltak. 

Hensikten med en SEO-analyse er å finne ut hvordan nettsiden til bedriften rangerer i søkemotorene. En SEO-analyse må gjennomføres av noen som vet hva de driver med. Hvis du ikke har så mye kunnskap om SEO, så bør du hyre inn noen som kan det. 

Etter at SEO-analysen er gjennomført vil du få tilsendt en rapport som viser effekten av arbeidet ditt. Hvis nettsiden din bærer preg av dårlig SEO-håndtering, vil vedkommende gi deg konkrete eksempler på hvilke SEO-tiltak som bør iverksettes.

Personer som lager sjekkliste

Hva inneholder en SEO-analyse?

En SEO-analyse må som sagt gjennomføres av en person som vet hva de driver med. Du kan med andre ord ikke få naboen din til å analyse effekten av SEO-arbeidet ditt. Det vil rett og slett være håpløst! 

Når noen gjennomfører en SEO-analyse er det ikke uvanlig at de tar tekniske verktøy til hjelp, for å hente ut informasjonen de trenger. Søkemotorenes språk vil være gresk for de som ikke vet hva det er, så vedkommende er også nødt til å ha god fagkunnskap. Men sunn fornuft spiller også en viktig rolle her.

Når du har funnet en person som mestrer disse tre tingene, så kan du stole på at vedkommende er i stand til å utarbeide en god SEO-analyse til deg. En god SEO-analyse inneholder informasjon om:

  • Hvilke søkeord det er som gjør nettsiden din synlig, og hvilke søkeord du bør bruke for å få et resultat som er enda bedre.
  • Hvor mange det er som lenker til nettsiden din.
  • Hvor god kvaliteten på nettsidens innhold er (og det gjelder mediene som benyttes på nettsiden).
  • Hvordan nettsiden ligger an med tanke på hastighet, og hva som kan gjøres for å forbedre den.
  • Hvor godt nettsiden din fungerer på mobile enheter (det er viktig i vår moderne verden hvor veldig mange bruker mobilene sine til å surfe på nettet).
En mann som prater i tlf

Hvorfor trenger man SEO?

Hvis man skal drive en bedrift, så er man avhengig av å være synlig for kundene i de kanalene hvor kundene befinner seg. De to siste tiårene har dette også inkludert moderne medier. Sosiale medier er et godt eksempel på det. 

Folk bruker altså Internett som aldri før. Det finnes mange oldemødre som har Facebook nå til dags, og det er ikke fordi folk får barn tidligere. Men rett og slett fordi sosiale medier appellerer til mange flere enn man tror. 

Dette er det mange bedrifter som har skjønt. Selv de som har sverget til de tradisjonelle mediene i mange år, har omsider overgitt seg og blitt med på reisen. Det har ført til at konkurransen er mye større enn den var før, så man er nødt til å være «på ballen» for at kunden skal velge bedriften din til fordel for konkurrenten.

Synlighet på nett er altså viktig, og det å sette inn ulike SEO-tiltak som på sikt fører til organisk vekst for bedriften din. Det finnes også noe som heter betalt markedsføring, men det vil bli veldig dyrt i lengden. Derfor er det å jobbe med SEO og konsentrere seg om å øke synligheten på en naturlig måte en mye bedre strategi!

Håndtrykk

Din SEO gir gratis SEO-analyse!

Din SEO kan hjelpe deg med alt du trenger hjelp til i forbindelse med SEO. Hos oss vil du dessuten få en SEO-analyse helt gratis! Men det stopper ikke der; Vi kan også hjelpe deg til å håndtere SEO på en bedre måte.

Våre konsulenter har mange års erfaring i bransjen, og ivrer rett og slett etter at du skal ta kontakt. Send oss en mail i dag, og så finner vi ut hvordan vi skal løse SEO-problemene dine sammen!