Primære nøkkelord og SEO
Primære nøkkelord er viktige i forbindelse med SEO, og kan betraktes som de viktigste søkeordene du ønsker å rangere høyere på i Google. Foruten primære søkeord, finnes det også sekundære nøkkelord. Hva er egentlig forskjellen, og hvordan benyttes de?
Her forklarer vi primære nøkkelord og deres rolle innen søkemotoroptimalisering (SEO)!

Hva er et nøkkelord?
Et nøkkelord eller søkeord er kort og godt et ord man søker på i søkemotorer som Google. Det er altså inndataen du gir når du utfører et søk. Ønsker du for eksempel å kjøpe nytt kjøleskap, søker du kanskje på «kjøleskap» i Google. Da er dette ditt søkeord.
Søkemotoren vil deretter returnere relevante treff i sin treffliste (Search Engine Results Page / SERP). Disse treffene vil typisk være nettsider som inneholder det aktuelle søkeordet i en eller annen form.

Nøkkelord i SEO
Sidene som vises øverst i SERP er vanligvis de som anses som mest relevante, brukervennlige og trygge. Når man jobber med SEO, er målet å sørge for at søkemotorene oppfatter nettsiden som nettopp dette.
Det finnes mange forskjellige SEO-teknikker, altså måter man gjør siden mer attraktiv i søkemotoren på. En av de vanligste metodene er å flette inn nøkkelord målgruppen ofte søker på i innholdet man publiserer. Dette kan være blogginnlegg, produktbeskrivelser, landingssider eller lignende.
Vanligvis vil man først utføre en søkeordsanalyse, slik at man vet hvilke ord målgruppen søker mest på. Det kan for eksempel være navnet på produkter eller produktkategorier du selger i nettbutikken din, som «treningsklær dame», «nike tights» eller «joggesko adidas».

Hva er primære nøkkelord?
Nøkkelord deles ofte opp i ulike kategorier. Blant disse finner vi primære og sekundære nøkkelord. Kort fortalt sier dette noe om hvordan ulike nøkkelord prioriteres når en SEO-tekst skal skrives.
Når du gjør en søkeordsanalyse, vil du ofte se at noen søkeord har et større søkevolum enn andre. Søkevolum vil si antall søk innenfor en viss periode. Søkeordene med størst søkevolum vil i mange tilfeller være de man velger som sine primære søkeord.
Dette er hovednøkkelordet målgruppen søker på, som for eksempel «treningsklær dame». I tillegg finnes det en rekke sekundære søkeord, som ofte er nært beslektede søkeord. Disse har kanskje ikke like stort søkevolum, men er mer spesifikke og målrettede.
Er «treningsklær dame» ditt primære nøkkelord, vil kanskje «treningsklær dame salg» eller «treningsklær sett dame» være sekundære nøkkelord. I et slikt tilfelle vil gjerne «treningsklær dame» benyttes i overskrift og være hovedsøkeordet i teksten du skriver. Samtidig vil du flette inn sekundære søkeord i underoverskrifter og avsnitt.

Short-tail og long-tail nøkkelord
Man kan også søke på flere ord, som «kjøleskap best i test», «integrert kjøleskap bosch» eller lignende. Da snakker vi gjerne om søkefraser eller long-tail keywords. Til sammenligning vil «kjøleskap» være et short-tail keyword, da nøkkelordet er kort og generelt.
I mange tilfeller er short-tail nøkkelord primære, mens long-tail nøkkelord er sekundære. Men dette kan variere stort!

Finn dine primære nøkkelord og lag SEO-tekster!
Både sekundære og primære nøkkelord er viktige i SEO-sammenheng. Lurer du på hvilke søkeord din målgruppe søker mest på? Din SEO hjelper deg gjerne med en søkeordsanalyse. Vi bistår dessuten med skriving av SEO-vennlig innhold til nettsiden din.
La oss gjøre nettsiden din mer synlig i Google med primære nøkkelord og SEO-hjelp!