Metabeskrivelse

Enten man søker etter en side på Google eller finner en artikkel på sosiale medier, er en  metabeskrivelse det første inntrykket man får av innholdet på en side. Med en engasjerende metabeskrivelse kan du øke trafikken til nettsiden din.  

Men utenom at det kan øke trafikken til nettsiden din har ikke metabeskrivelsen noen videre påvirkning på SEO. Og dersom Google mener at metabeskrivelsen din ikke beskriver innholdet på nettsiden din på en relevant måte, så blir den ikke vist på søkeresultatet.

I denne artikkelen skal vi se på hva metabeskrivelse er. Hvor lang den bør være, og hva som bør inkluderes.

En mann som underviser

Hva er metabeskrivelse?

En metabeskrivelse er en kort oppsummerende tekst som beskriver innholdet på en nettside. Den er som oftest plassert under overskriften som vises på søkemotorenes resultatsider (SERP). Metabeskrivelsen fungerer som en liten, organisk annonse. Eller som et skilt utenfor en butikk.

Dersom metabeskrivelsen ikke dukker opp når du søker etter nettsiden din, kan det være fordi den ikke gir en relevant oppsummering av hva siden faktisk inneholder. Da vises heller et utdrag fra tekstinnholdet på siden.

Sørg for at metabeskrivelsen på en naturlig måte beskriver sidens faktiske innhold. Men vær kort og konkret. Du har ikke ubegrenset plass til en metabeskrivelse.

Hvor lang bør en metabeskrivelse være?

Det har vært mye forvirring over hvor lang metabeskrivelsen bør være. I desember 2017 endret Google den fra 160 til 320 bokstaver. I mai 2018 endret Google den tilbake til 160 bokstaver.

Google har vist seg motvillige til å gi noen klare retningslinjer for hvor lang en metabeskrivelse bør være. Eiere av nettsider blir heller oppfordret til å produsere innhold av kvalitet fremfor å fokusere så mye på metabeskrivelser.

160 bokstaver ser derimot ut til å være det som gjelder for metabeskrivelser.

Når det er sagt: en god metabeskrivelse skal effektivt og naturlig oppsummere hva siden inneholder.

En mann med diagram

Hva bør inkluderes i metabeskrivelsen?

Som nevnt over så skal en god metabeskrivelse skal i korthet oppsummere hva nettsiden inneholder.

For å oppsummere kort hva en side eller tekst inneholder, må vi inkludere tekstens nøkkelord. I metabeskrivelsen til denne artikkelen vil ordet «metabeskrivelse» ha sin naturlige plass. 

Samtidig som å benytte seg av nøkkelord, må også metabeskrivelsen være engasjerende. Folk må få lyst til å lese videre på nettsiden.

For at metabeskrivelsen skal vises på siden for søkeresultater, eller når siden deles på sosiale medier, så må metabeskrivelsen relevant oppsummere siden innhold.

Hjelp til engasjerende metabeskrivelse?

Vi har nå sett viktigheten av en god metabeskrivelse. Det er trossalt det første møtet søkeren har med sidens innhold. En engasjerende metabeskrivelse kan være det som får en søker til å klikke inn på nettsiden din.

Vi har også sett at en metabeskrivelse må oppsummere nettsiden innhold på en relevant måte. Ellers så vises ikke metabeskrivelsen i søkeresultatet.

Vi i DinSEO tilbyr hjelp til å skrive gode metabeskrivelser som tiltrekker seg besøkende til nettsiden din. Og vi tilbyr hjelp til å skrive tekstinnhold av god kvalitet.