Lokal SEO 

Visste du at rundt halvparten av alle nettbaserte kjøp og rundt 90 % av all trafikk på nettet starter på en eller annen søkemotor? For best mulig resultat må man dog komme seg til toppen av søkemotorenes resultatlister først, og da er god lokal SEO viktig!  

Hensikten med lokal SEO er å hjelpe lokale kunder å finne deg på Google. På sikt vil dette kunne føre til enda flere kunder og mer salg i både fysisk butikk og nettbutikk!   

I denne artikkelen skal vi gå nærmere inn på lokal SEO. I likhet med SEO generelt er det et stort begrep som kan by på hodebry for mange, og det skal vi forsøke å gjøre noe med i denne artikkelen. 

Hva er lokal SEO? 

Lokal SEO er en underkategori av tradisjonell SEO. Som nevnt innledningsvis fokuserer lokal SEO på å nå frem til lokale kunder.  

Det kan illustreres med et lite eksempel: En person som bor i Oslo har kjempelyst på italiensk middag en kveld og søker etter «italienske restauranter i Oslo». Eiere av italienske restauranter i Oslo-området ønsker naturligvis å ligge øverst på resultatslisten på dette søket, og lokal SEO hjelper deg å oppfylle dette ønsket! 

Lokal SEO vs. tradisjonell SEO 

Både lokal SEO og tradisjonell SEO har fokus på å forbedre rangeringen til bedriften din i søkeresultatene på Google og andre søkemotorer. Den generelle hensikten med både lokal SEO og tradisjonell SEO er å øke eksponeringen av bedriften din, men hva er forskjellen mellom dem? 

Forskjellen mellom tradisjonell SEO og lokal SEO er egentlig ganske enkel: Tradisjonell SEO fokuserer mer på å forbedre ditt nettsteds synlighet på nasjonalt eller globalt nivå, mens lokal SEO fokuserer på å opprette kontakt med folk i lokalområdet ditt. 

Slik rangerer Google lokale bedrifter 

Når Google rangerer lokale bedrifter, tar de hovedsakelig utgangspunkt i tre faktorer. Googles tre viktigste rangeringsfaktorer er relevans, avstand og prominens. La oss ta en titt på disse rangeringsfaktorene nedenfor.  

Relevans 

Når du søker etter noe på Google, så er det ofte fordi du er på jakt etter en spesifikk ting. Slik er det også for de fleste andre. Derfor er relevans en viktig rangeringsfaktor, både i forbindelse med lokal SEO og SEO.  

Relevans handler altså om hvor godt nettstedet samsvarer med det de som søker er på jakt etter.  

Hvis nettsiden din matcher med søkeordene som søkeren har skrevet inn i søkefeltet, så vil noe så enkelt som fullstendig (og riktig!) bedriftsinformasjon være av stor betydning. For det vil føre til flere besøkende og kanskje større inntekter på sikt.  

For å lykkes med lokal SEO er man nødt til å forstå hvordan målgruppe og bruk av søkeord hører sammen. Ved bruk av relevante søkeord, så vil lokale nettsider oppnå høyere rangering i Google.  

Avstand 

Den andre rangeringsfaktoren Google tar utgangspunkt i, er avstand. Hvor langt er det fra stedet hvor den som søker er til stedet hvor den aktuelle bedriften er registrert på?   

Dersom du er bosatt på for eksempel Grünerløkka i Oslo, så får du sannsynligvis opp bedrifter registrert i Oslo sentrum.   

Hensikten med lokal SEO er å hjelpe den som søker å finne bedrifter i nærheten og å eksponere bedrifter til lokale kunder.  

Prominens 

Den tredje og siste rangeringsfaktoren som er viktig for Google, er prominens. Men hva menes egentlig med prominens?  

Prominens er et begrep som viser til hvor kjent den aktuelle bedriften er. Hvis bedriften din er registrert i en velkjent gate eller bygning, så vil Google rangere den høyere enn hvis butikken ligger i en avsidesliggende gate som ingen har hørt om. 

Hvorfor er lokal SEO viktig? 

Men hvorfor er lokal SEO viktig? Det er et veldig godt spørsmål – som vi skal forsøke å gi deg et svar på her!  

Folk som søker etter lokale bedrifter på Google, ønsker å finne tilbud i sitt nærområde. Helst skal denne prosessen være så kjapp og effektiv som mulig. Og Google og andre søkemotorer sitt mål er å gi brukerne en brukeropplevelse som er både god og tilfredsstillende.    

Et av kriteriene som inngår i en god og tilfredsstillende brukeropplevelse er at resultatene som kommer opp på listen er både relevante og prominente nettsteder som er i umiddelbar, geografisk nærhet til søkeren. Derfor blir disse nettstedene ofte gitt en høyere plassering i Googles (og søkemotorer generelt) resultatliste i forbindelse med lokal SEO.  

Både tradisjonell SEO og lokal SEO tar utgangspunkt i de samme grunnleggende prinsippene, men det er noen ekstra faktorer i forbindelse med lokal SEO som gjør at denne typen SEO vil være av stor betydning for lokale bedrifter. 

Vi hjelper deg med lokal SEO! 

I denne artikkelen har vi sett nærmere på lokal SEO. I likhet med tradisjonell SEO er lokal SEO et stort og til tider komplisert begrep som vi har full forståelse for at mange synes er litt vanskelig. Vi har dog gjort et forsøk på å definere begrepet og sett på forskjellene mellom lokal SEO og tradisjonell SEO. I tillegg har vi sett på hvilke rangeringskriterier Google vektlegger i forbindelse med lokal SEO, samt hvorfor lokal SEO er så viktig at det er noe som bør vektlegges av flere bedrifter.  

Denne artikkelen om lokal SEO byr på mye informasjon med en gang, noe som kan være litt overveldende. Vi har imidlertid ikke tenkt til å forlate deg hengende på den måten. Hvis det er noe mer du trenger hjelp til i forbindelse med SEO, så hjelper Din SEO deg gjerne med det. Det er bare å ta kontakt!