Landingsside
En landingsside er ofte den første nettsiden besøkende på nettstedet ditt «lander» på. Alle bedrifter som har egen nettside bør vie tid og oppmerksomhet til optimalisering av landingssider.
Med en landingsside av høy kvalitet kan du nemlig oppnå økt konverteringsrate. Dette gjelder enten det er snakk om salg, nedlastninger eller registreringer!
Hva er en landingsside?
En landingsside er en nettside med målrettet innhold, og er designet for å føre til økt konverteringsrate. Målet med landingssiden er å dele verdifullt innhold med besøkende, mot at de gir fra seg kontaktopplysninger eller lignende.
Innholdet du gir bort kan for eksempel være rabattkoder, e-bøker eller lignende. Bedriften din må med andre ord gi noe verdifullt til besøkende på en landingsside, for å få ønsket effekt. Samtidig kan bedriften få noe like verdifullt tilbake.
Som regel må den besøkende som lander på en landingsside fylle ut et kontaktskjema eller lignende for å få det han/hun ønsker. Du kan for eksempel tilby en guide til besøkende som fyller ut et registreringsskjema.
En landingsside er ofte en underside på nettstedet ditt, som for eksempel et blogginnlegg eller lignende. Trafikken til landingssiden kommer typisk via Google eller gjennom lenker fra andre nettsider.
Forskjell på vanlig nettside og landingsside
En landingsside har i de fleste tilfeller ett dedikert formål. Dette kan for eksempel være å konvertere den besøkende til en betalende kunde.
En vanlig nettside derimot, kan ofte ha mange formål og budskap. Hjemmesiden din har gjerne mange knapper og menyvalg, samt mye informasjon om ulike emner. En landingsside er designet for å skape konverteringer, og har typisk sett én CTA-knapp.
Det er også viktig å få frem at en landingsside bør være skreddersydd for trafikken som tiltrekkes. Brukeren skal optimalt sett ha én mulighet på siden, og det er å utføre ønsket handling.
Tips til en vellykket landingsside | Oppsett og innhold
Det å lage en landingsside som faktisk fungerer, kan være lettere sagt enn gjort. For at siden skal fungere som ønskelig, er det flere faktorer som må være på plass. Etter mye prøving og feiling, har ekspertene tilsynelatende funnet en suksessoppskrift for utforming av landingssider:
- Marketing automation: Bruk en alt-i-ett-løsning som gjør det enkelt å lokke til seg og konvertere besøkende, for deretter å selge og engasjere!
- Plassering av skjema for utfylling: En landingsside skal som regel ha et skjema for utfylling. Visste du at det er mest gunstig å plassere dette til høyre på skjermen? Vel, nå vet du det!
- Tydelig CTA-knapp: En landingsside bør ha en tydelig CTA-knapp i en farge som skiller seg fra resten av siden. Bruk gjerne blått, da dette er en tillitsvekkende og seriøs farge. Knappen må dessuten være stor nok, og plasseres langt nok oppe på landingssiden.
- Tilbudet må innfri forventningene til kunden: Når potensielle kunder sendes til landingssiden er det viktig at tilbudet som møter dem tilfredsstiller forventningene deres. Ikke bruk lokketilbud, da dette bare vil være til irritasjon.
- Vært kortfattet og tydelig: Teksten på en landingsside bør være oversiktlig, kort og tydelig. Dette gjør at besøkende enkelt kan finne informasjonen de leter etter.
- Skjemaer som er raske å fylle ut: Skal du klare å konvertere besøkende på en landingsside, er det viktig at skjemaet som skal fylles ut er kort. Et lang skjema med mange felter er demotiverende og kan skremme bort potensielle kunder. Be kun om den aller mest nødvendige informasjonen, som e-post og navn!
- Anvend A/B-testing: Veien til den perfekte landingsside innebærer ofte en del testing. Ved hjelp av A/B-testing kan man teste ut ulike versjoner av samme nettside, og finne ut hva som fungerer best. Dette vil optimalisere konverteringsraten på sikt.
- Tillitsvekkende innhold: En landingsside bør ha en god overskrift og tekst som faktisk dekker den besøkendes informasjonsbehov. Dette vil virke tillitsvekkende!
Følger du overnevnte tips, øker du sjansen for å lage en vellykket landingsside som faktisk konverterer. Få gjerne hjelp til dette om du er usikker!
Hva er sammenhengen mellom en landingsside og SEO?
Trafikk til landingssider kommer vanligvis gjennom enten annonser eller søkemotorer som Google. Sistnevnte er viktig å ta hensyn til, siden de fleste kjøp og konverteringer starter med et søk.
SEO eller søkemotoroptimalisering handler om å optimalisere nettstedet slik at det blir mest mulig synlig i Google. SEO er derfor veldig relevant for deg som har en landingsside! Ved hjelp av SEO kan du drive trafikk til landingssiden, for eksempel ved bruk av relevante søkeord.
Optimalt sett bør landingssiden din havne øverst i søkeresultatene idet en potensiell kunde søker på relevante søkeord. Implementer derfor relevante søkeuttrykk på nettsiden. Det finnes også mange andre nyttige SEO-metoder som kan synliggjøre en landingsside.
Få hjelp med SEO!
Trenger du hjelp med å optimalisere en landingsside? Din SEO har lang erfaring med å lage landingssider. Vi sørger for at siden din optimaliseres med tanke på innhold, og gjør samtidig at den blir synlig i søkemotoren.
En god landingsside skal være engasjerende, kortfattet og tydelig. En god CTA er bare en liten del av suksessopprkriften. Vi tar oss av hele jobben, og hjelper bedriften din med å oppnå ønskede konverteringsmål. Få en landigsside som faktisk tiltrekker trafikk og konverterer.
Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!