Konverteringsrate
Konverteringsrate eller konverteringsfrekvens er et viktig forholdstall alle bedrifter bør ha kunnskap om. Forholdstallet gir deg nemlig oversikt over hvor mange av de besøkende på siden som faktisk konverterer.
Konverteringer trenger ikke bare handle om salg. Det kan også handle om registrering, nedlastning av brosjyrer og forespørsler. Ja, et hvilket som helst mål bedriften din har satt seg.
Vi skal nå se nærmere på hva konverteringsrate er. Finn også ut hvorfor konverteringsfrekvens er viktig med tanke på søkemotoroptimalisering (SEO)!
Hva er konverteringsrate?
Konverteringsrate kan defineres som forholdet mellom mengden besøkende brukere på nettsiden, og mengden konverteringer blant de besøkende. Konverteringsrate uttrykkes i prosent, og gir deg et tydelig tall på hvorvidt bedriften når sine konverteringsmål eller ikke.
Se for deg at nettbutikken din har hatt hundre besøkende. Av disse er det 10 % som har utført et kjøp. Dette vil resultere i en konverteringsrate på 10 %. Har du hatt tusen besøkende på nettsiden og 10 % har konvertert, gir dette en konverteringsfrekvens på 1 %.
Hva er en god konverteringsfrekvens?
En god konverteringsrate ligger på mer enn 10 %. Dersom du først har oppnådd god konverteringsfrekvens, er sannsynligvis nettsiden din blant de mest populære i et bransjeperspektiv.
Gjennomsnittlig konverteringsrate er langt lavere. På tvers av bransjer ligger konverteringsfrekvensen på rundt 1,8 %. Rundt 10 % av alle nettbutikker har en konverteringsrate på over 6 %. Det betyr at disse er minst tre ganger så salgseffektive som de øvrige 90 prosentene.
Slik oppnår bedriften økt konverteringsrate
Prosessen med å øke en bedrifts konverteringsrate, kalles gjerne for konverteringsoptimalisering, eller CRO (conversion rate optimization). Du kan optimalisere konverteringsrate ved å jobbe med følgende faktorer:
- Innholdsmengde på nettsiden
- Nedlastningshastighet på nettsiden
- Gode og relevante tilbud
- Høy kvalitet på innhold – gi publikum det de ønsker
Du bør ha landingssider med informativt innhold som potensielle kunder kan engasjere seg i. Mengden kommer litt an på hva som er formålet med landingssiden. Skal du fange oppmerksomheten til potensielle kunder, bør du dele mye relevant innhold av høy kvalitet.
Tenk også over nettstedets nedlastningshastighet. Husk at dersom nettsiden din laster i flere sekunder før den åpnes, vil ¼ av trafikken kunne gå tapt. Forbrukerne er utålmodige, og går heller til konkurrenten om siden din er treg.
Økt konverteringsrate med CRO kan også oppnås ved ha ha gode og relevante tilbud til besøkende på siden. Du kan sikre flere konverteringer ved å ha rabatter eller gratisprøver, for å nevne noe!
Hvorfor er konverteringsrate viktig i forbindelse med SEO?
CRO, altså konverteringsoptimalisering, minner deg kanskje litt om søkemotoroptimalisering (SEO)? De to er forskjellige, men likevel beslektet og relevante for hverandre.
Mens SEO handler om å øke trafikken av besøkende til nettsiden, handler CRO om å konvertere de besøkende. Du bør med andre ord kombinere SEO med CRO for optimal effekt. Ved hjelp av CRO, kan du oppnå økt konverteringsrate på trafikken du tiltrekker med SEO.
Dersom du kun fokuserer på SEO, driver du kanskje trafikk til nettsiden uten at det skjer noe mer. Målet ditt er sannsynligvis at besøkende på siden skal utføre en handling, enten det er kjøp eller registrering.
SEO er viktig for å øke kvantitet og kvalitet på trafikken til nettsiden, mens CRO øker kvantitet og kvalitet på nettsidens konverteringer. Du kan arbeide med SEO og CRO på én og samme tid. Lag kvalitetsinnhold med gode tilbud som samtidig er søkemotoroptimalisert!
Trenger du hjelp med SEO og CRO?
Konverteringsrate er et prosentvis forholdstall som viser deg hvor mange av nettsidens besøkende som konverterer. En konvertering kan være alt fra opprettelse av brukerkonto til salg. Jo høyere konverteringsfrekvens, jo mer effektivt når bedriften sine mål!
Arbeidet med å øke konverteringsrate kalles gjerne for CRO. CRO kan oppnås ved å ha kvalitetstekst på nettsiden, gode tilbud og rask nedlastningshastighet. Kombiner gjerne CRO med SEO. Sistnevnte går ut på å tiltrekke mer trafikk til nettsiden. Med CRO kan du øke konverteringsrate på SEO-trafikk.
Dersom du er usikker på hvordan du kan lykkes med SEO eller CRO, kan DinSEO.no hjelpe deg. Vi hjelper deg med å lage konverterende og SEO-vennlige tekster. Slik kan bedriften din enklere nå gitte mål, enten det er snakk om salg eller registreringer.
Kontakt oss i dag, og motta 500 ord gratis!