Indeksering: Hva er det?
Indeksering er et avgjørende element for at nettsiden din skal bli synlig i søkemotorene. Det finnes mange tips for hvordan man kan oppnå raskere indeksering i Google og andre søkemotorer, og dermed økt synlighet.
Her forklarer vi hva indeksering er, og hva du bør tenke på!
Hva er indeksering i Google?
Google har algoritmer og «crawlere» som systematisk leter etter relevant innhold på internett. Algoritmene søker regelmessig gjennom nettet for å finne innhold som kan lagres i søkemotorens database. Når dette skjer, sier vi at innholdet indekseres.
Google-indeksering øker med andre ord sjansen for at nettsiden din blir vist i trefflisten til søkemotoren når noen utfører et relevant søk.
Hvordan oppnå indeksering?
Som regel vil indeksering skje helt av seg selv. Etter hvert som Google crawler seg gjennom sidene som finnes på internett, vil innhold indekseres i databasen. Med det sagt, er det ikke nødvendigvis slik at indeksering skjer i nærmeste fremtid.
Det er ikke uvanlig at det kan ta opptil seks måneder før nye nettsider blir indeksert. Samtidig finnes det tiltak du kan gjøre for å få prosessen til å gå litt raskere.
PS! Dersom du lager en ny nettside (underside) på et eksisterende domene som alt er i bruk, vil indekseringen normalt sett skje raskt. Det å få fortgang i indekseringsprosessen er først og fremst relevant for deg med et splitter nytt domene.
Tips for raskere indeksering i søkemotoren
For de fleste bedrifter er det ønskelig at innholdet de deler på hjemmesiden skal bli synlig raskest mulig. Deler du for eksempel en guide om de beste reisestedene i 2024, hjelper det lite om den synliggjøres først neste år.
Her er noen tips som får fortgang i indekseringen:
- Installer Google Search Console og få oversikt over hvilke sider som ikke er indekserte
- Skru på indekseringen
- Sørg for god nettsidestruktur og forklarende URL-adresser
- Lag kvalitetsinnhold
Indeksering er ikke det samme som rangering
Uten indeksering vil ikke en nettside dukke opp i søkene som utføres i søkemotorene. Når siden er indeksert, er imidlertid ikke dette det samme som at den er godt synlig. Den kan finnes i søketreffene, men man må kanskje bla lenge og vel for å finne siden.
Skal du oppnå synlighet i søkemotoren, er som regel også SEO (eller SEM) nødvendig. SEO står for søkemotoroptimalisering, og innebærer at man gjør siden mer attraktiv i søkemotorens øyne. Man utfører tiltak som gjør at siden rangerer høyere i trefflistene.
Blant SEO-aktivitetene man kan gjøre, kan vi nevne bruk av relevante søkeord, god nettsidestruktur, bruk av interne og eksterne linker – og mye mer. Man kan også vurdere SEM (søkemotormarkedsføring), der man betaler Google for økt synlighet.
Få hjelp med indeksering og SEO
Har du en ny nettside, og sliter med å oppnå synlighet i søkemotorene? Da kan manglende indeksering være problemet. Du bør også sørge for at innholdet ditt er optimalisert for søkemotorene.
Din SEO har verktøyene du trenger, og hjelper deg med å oppnå økt synlighet på nett. Hos oss kan du blant annet få hjelp med søkeordsanalyser, indeksering og SEO-innhold!