Hvordan skrive en god metatekst?
Prøver du å skrive en god metabeskrivelse, men det er et eller annet ved den som bare ikke føles riktig? Det er en følelse du garantert ikke er alene om å ha om fra tid til annen.
Når en slik skrivesperre oppstår, kan det være fristende å legge metabeskrivelsen bort litt og finne en god løsning på dilemmaet senere. Men vi har en bedre idé – les våre tips om hvordan skrive en god metatekst!
Metateksten skal besvare et spørsmål
Først og fremst skal metateksten besvare et spørsmål! Hvis dette gjøres på en god måte, så kan det hende at Google anerkjenner dette med å gi deg en plass over resten av søkeresultatene. Dette kalles «Google Quick Answers».
«Google Quick Answers» vises som nevnt over resten av søkeresultatene. For Google er det viktig at du er i stand til å gi et kort og konsist svar på det aktuelle spørsmålet, og dette øker sjansen for å rangere som «Google Quick Answers» selv om nettsiden din ikke nødvendigvis er rangert som nummer én.
Metateksten skal ikke være for lang
Når du skriver en metatekst, er det viktig å sørge for at den ikke er for lang! En metatekst skal nemlig ikke være for lang.
Den optimale lengden på en metatekst er mellom 150 og 160 tegn.
Hvis man føler at man har skrevet en skikkelig bra metatekst, så kan det være fristende å gamble på dette. Din SEO vil imidlertid fraråde dette på det sterkeste. Dersom Google mener at en metatekst er for lang blir denne kuttet, og i verste fall kan det føre til at leseren ikke får med seg hovedpoenget og ikke klikker seg inn på nettsiden din.
Bruk nøkkelord på en naturlig måte
Nøkkelordene i seg selv ikke påvirker hvor vidt Google rangerer nettsiden din høyt eller ikke, men å bruke nøkkelord på en naturlig måte i både tekst og metatekst er likevel viktig.
Fordi nøkkelordene ikke spiller en like stor rolle som mange trodde at de gjorde, så er det noen som har begynt å nedprioritere bruk av dette eller bare skrive de inn vilkårlige steder i teksten. Dette er imidlertid ikke lurt.
Selv om nøkkelordene ikke hjelper deg å klatre i Google, så brukes nøkkelordene flittig av vedkommende som bruker Google for å finne svar på det de lurer på. Hvis teksten din ikke inneholder det aktuelle nøkkelordet slik at vedkommende ser det eller det ser malplassert ut, så går det på bekostning av trafikk til nettsiden din.
Å inkludere CTA er en god idé
Å inkludere CTA i metateksten din er en veldig god idé. For noen kan dette kanskje virke overflødig, for det er vel åpenbart hva du vil at de skal gjøre? Selv om noe kan virke helt åpenbart, så er det ikke alltid det.
For å oppnå det du vil, så er du nødt til å fortelle vedkommende hva du vil at de skal gjøre. Inneholder artikkelen noen verdifulle tips du mener at de ikke vil klare seg uten? Da må du kommunisere dette på en tydelig måte!
Skill deg ut i mengden!
En god metatekst er en metatekst som skiller seg ut i mengden!
Husk at Googles søkeresultater består av mange nettsider, så det er ikke bare din nettside som dukker opp når noen gjør et Google-søk. Det er heller ingen selvfølge at vedkommende velger å klikke seg inn på akkurat din nettside.
Derfor er du helt avhengig av å skrive en god metatekst som skiller seg ut i mengden. For å få til dette kan man ta i bruk ulike virkemidler. Men husk at metateksten kun skal være på mellom 150 og 160 ord, så ikke overdriv. Hvorfor ikke prøve deg på litt humor?