Hvordan påvirker lenker rangering i Google?
Google er avhengig av lenker for å kunne fungere på samme måte som de gjør i dag. Men dette er faktisk svært fordelaktig for deg også.
En god rangering i Google er noe alle streber etter, for eksempel hvis de har en bedriftsblogg. Da er man avhengig av å bli oppdaget av Google, og da spiller blant annet lenker en viktig rolle.
Men hvordan påvirker lenker egentlig rangering i Google? Dette er et interessant tema som vi skal se litt nærmere på i denne artikkelen!
Hva er lenker?
Lenker er et annet ord for kobling. Ved bruk av lenker kan man enkelt sende leseren videre til en av sine egne artikler eller til en helt annet nettside. Det kommer an på hvilken type lenke du benytter deg av.
Lenker kan altså deles inn i tre hovedgrupper, og det er interne lenker, utgående lenker og inngående lenker.
Hver enkelt hovedgruppe har hver sin funksjon, og er på den måten til nytte for Google på hver sin måte. Vi skal ta en nærmere titt på disse tre hovedgruppene nedenfor.
Interne lenker
Interne lenker er et verktøy med flere bruksområder. De bidrar først og fremst til å holde orden på nettsiden din, særlig hvis den består av en rekke undersider.
I forbindelse med det kan vi trekke frem vår egen side som eksempel. På hovedsiden til Din SEO finner du fire knapper kalt «forside», «artikler», «om oss» og «kontakt». Ved å trykke på en av disse knappene blir du sendt videre til den respektive undersiden, for eksempel «artikler» hvor du fant denne artikkelen.
Interne lenker også et effektivt verktøy som også kan brukes til å sørge for at leseren holder seg på nettsiden din – ved at du linker til annet innhold på nettsiden. Kanskje sitter det en innholdsprodusent på den andre siden av skjermen og lurer på hvor langt et blogginnlegg bør være!
Det er dog ikke sikkert at nettsiden din er så veldig komplisert, men det forandrer ikke på at interne lenker bør brukes. Årsaken til det er ganske enkel: Interne lenker spiller en viktig rolle i forbindelse med SEO, samt at det fører til merklikk og en generelt bedre brukeropplevelse.
Utgående lenker
Utgående lenker er et verktøy som genererer leseren vekk for nettsiden din. Noen tror kanskje at dette er utelukkende negativt, men det trenger det faktisk ikke være.
Bruk av utgående lenker kan faktisk øke din troverdighet. Det er ikke til å stikke under en stol at din nettside umulig kan svare på alt en person lurer på til enhver tid. Og da bør du sende dem videre til en annen aktør som du vet at kan.
Dette forutsetter imidlertid at nettsiden som leseren blir sendt til er minst like god som din. Kvalitet er noe som settes høyt av Google, så det er et absolutt pluss i boka for din del. Men dersom nettsiden er av dårlig kvalitet, så vil Google plukke opp dette og ta deg og nettsiden din med i dragsuget.
Inngående lenker
Har du ikke hørt begrepet «inngående lenker» før? Da kan det godt hende at du har hørt om backlinks. Det er i så fall to begreper som viser til akkurat det samme.
Det betyr at enten vi snakker om inngående lenker eller backlinks, så viser vi til aktører som linker til nettsiden din fordi de mener at du er en god kilde – på samme måte som du gjør det for aktører som du respekterer.
Når det gjelder rangering i Google, så er det inngående lenker som er viktigst blant disse tre lenketypene. Hvordan Google bruker lenker, skal vi ta en liten titt på nedenfor!
Slik bruker Google lenker
Lenker er et av verktøyene Google bruker når de skal finne nye nettsider som de ønsker å belønne. Lenkene spiller med andre ord en viktig rolle i forbindelse med hvordan nettsidene arrangeres av Google.
Hver enkelt lenketype har, som tidligere nevnt, en spesifikk funksjon, og denne spiller en viktig rolle når det gjelder rangering på Google:
- Interne lenker er et viktig verktøy i forbindelse med SEO, og SEO gjør at Google enklere forstår seg på den aktuelle nettsiden.
- Utgående lenker viser Google at du er mer opptatt av kvalitet enn av at leserne skal holde seg på siden din, og det er en egenskap som verdsettes svært høyt av Google. Da får Google et inntrykk av at du driver et nettsted med høy standard.
- Inngående lenker viser at du er en respektert aktør i resten av bransjen, og ifølge Google sier dette noe om autoriteten til nettsiden din. En nettside med høy autoritet er en nettside Google har stor tiltro til.