Hvordan bruke Google Trends? 

Hvordan bruke Google Trends til bedriftens fordel? Googles kraftfulle gratisverktøy lar deg blant annet finne populære og sesongbaserte søkeord som mange søker på akkurat nå. Dette er gull verdt i forbindelse med søkemotoroptimalisering (SEO)! 

Med Google trends kan du enkelt få innsikt i populære søkeord og brukeratferd, og basert på dette tilspisse eget SEO-arbeid. Her forklarer vi deg hvordan du går frem, trinn for trinn. 

Steg 1: Åpne Google Trends  

Første steg er å søke på Google Trends og åpne verktøyet. Det er ikke behov for nedlastning eller installasjon, da verktøyet er tilgjengelig direkte i nettleseren. Når Google Trends er åpnet, vil du se et søkefelt øverst på siden.  

I søkefeltet kan du skrive inn søkeord (relatert til bransjen du tilhører). Du kan ikke sortere søkeord basert på bransje, og må derfor bruke litt logikk for å finne relevante søkeord.  

Steg  2: Bruk filtre og tilspiss søket 

Nå er du klar for å legge på filtre i søket ditt. Du kan velge mellom utallige kategorier, som for eksempel sport, kunst osv. I tillegg til dette kan du legge på filtre for søkemedier (bildesøk, nettsøk etc.), geografisk lokalitet og tidsrom.  

På denne måten kan du finne søketrender som er mest mulig relevante for bransjen og målgruppen din. 

Steg 3: Få oversikt over trender i Google 

Så snart du har lagt inn spesifikke søkeord og angitt dine filtre, kan du analysere hvor populære søkeordene er i gitte områder i spesifikke tidsrom. Du kan for eksempel se hvilke søkeord som trender uavhengig av sesong, og hvilke som er sesongavhengige.  

Ved å kikke på «Relaterte spørsmål» kan du dessuten se hvilke lignende temaer målgruppen interesserer seg for. 

Steg 4: Velg relevante søkeord og innlemm dem i din SEO-strategi 

Etter å ha identifisert søkeordene som passer bedriften din best, kan du sette disse opp mot hverandre og vurdere hvilke du bør fokusere videre på. Sjekk gjerne hvilke søkeord konkurrerende bedrifter tiltrekker trafikk via. Kanskje du kan ta opp kampen om disse?  

Gjennom Google Trends kan du blant annet se mønstre og trender for ulike søkeord. Om du oppdager at konkurrentene dine interesserer seg spesielt for noen søkeord, tyder dette på at søkeordene treffer målgruppen godt. I så fall bør du vurdere å innlemme disse søkeordene også i din SEO-strategi! 

Steg 5: Analyser hvilke søkeord som genererer trafikk (og ikke) 

Foruten Google Trends, kan også Google Analytics være nyttig å se nærmere på. Dette verktøyet lar deg blant annet analysere hvor trafikken til nettsiden kommer fra, og hvilke søkeord som gir mest trafikk.  

Ser du at noen søkeord gir spesielt mye trafikk, kan det kanskje være smart å jobbe videre med innholdet. Du kan også implementere andre varianter av søkeordet i annet innhold. 

Motta SEO-hjelp! 

Vi har her forklart i grove trekk hvordan du kan bruke Google Trends til bedriftens fordel. Arbeid med SEO kan være tidkrevende, og mange bedrifter synes derfor det er vanskelig å lykkes på egen hånd.  

Din SEO har tjenestene du trenger. Vi har spesialisert oss på søkemotoroptimalisering, og hjelper bedriften din å bli mer synlig i Google!