Hva kan et SEO byrå hjelpe deg med?

De fleste bedrifter er klar over at økt synlighet i søkemotorer som Google er positivt med tanke på trafikk til nettsiden. Det er imidlertid de færreste bedrifter som vet hvordan de skal lykkes med søkemotoroptimalisering (SEO). Hva kan et SEO byrå hjelpe deg med?

Et SEO byrå har kompetansen og kunnskapen som skal til for at bedriften din oppnår mer synlighet i Google. Dette vil igjen kunne føre til at flere klikker seg inn på nettsiden din og handler – eller utfører andre ønskelige konverteringer.

SEO har for lengst markert seg som en av de mest effektive markedsføringsmetodene innen digital markedsføring i Norge.

Forstørrelsesglass

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Søkemotorer som Google streber etter å levere mest mulig relevante treff til de som utfører søk. Derfor er det en rekke algoritmer og crawlere som leter gjennom innholdet på internett, og finner de mest relevante nettsidene.

Hva som anses som relevant av Google baseres på mange faktorer. Dersom søkeordet en person har søkt på finnes på nettsiden, kan dette bidra til at siden vises i søketreffene. Hvorvidt nettsiden har autoritet og er sikker vil også ha mye å si.

Søkemotoroptimalisering handler derfor om å gjøre nettsider mer «attraktive» i Google, slik at siden havner høyere opp i søketreffene (SERP). Man optimaliserer enkelt og greit nettstedet for søkemotoren.

To hender ved inngåelse av en avtale

Hva er et SEO byrå?

Et SEO byrå er et selskap som har spesialisert seg på å hjelpe bedrifter med søkemotoroptimalisering. Dette innebærer blant annet at byrået optimaliserer bedriftens nettside og innholdet som publiseres, slik at nettsiden havner høyere opp i søkeresultatene. 

Et SEO byrå vil i mange tilfeller være et tekstbyrå, siden søkemotoroptimalisering i stor grad handler om optimalisering av tekstinnhold. Byrået kan imidlertid også sitte på teknisk kompetanse som er nødvendig for å kunne utføre teknisk SEO.

To personer som lager en sjekkliste

Hvorfor få hjelp av et SEO byrå?

Veldig mange kjøp i dagens samfunn starter med at forbrukeren søker på produktet eller tjenesten på nett. De fleste søkene utføres i Google, Bing eller lignende søkemotorer.

De fleste vil som regel klikke på de øverste treffene som vises i SERP. Man kan bla seg videre til side to, tre, fire og så videre, men dette er ikke så vanlig. De øverste treffene oppfattes som de sikreste og mest relevante i forbrukerens øyne.

Det å jobbe med søkemotoroptimalisering er derfor veldig lurt, siden du øker sjansen for at potensielle kunder havner på nettsiden din. Det er imidlertid mye arbeid relatert til søkemotoroptimalisering, og mange velger derfor å få hjelp av et SEO byrå.

Tiden der man bare kunne fylle en tekst med søkeord (keyword stuffing) er for lengst forbi. Google og brukerne er på jakt etter verdifullt innhold som er nyttig. SEO-innhold bør også publiseres jevnlig. Det kan derfor være tidkrevende å skrive gode SEO-tekster ofte nok.

Fire personer som jobber sammen

Hva gjør et SEO byrå?

Et SEO byrå kan utføre en rekke oppgaver relatert til søkemotoroptimalisering. Man skiller gjerne mellom SEO på og utenfor nettstedet (on-page og off-page SEO). Her er noen av SEO-metodene et SEO byrå kan utføre på selve nettsiden: 

  • Lage kvalitetsinnhold med relevante søkeord
  • Bruk av metabeskrivelser og titler med søkeord
  • Optimalisering av struktur på innhold og smart bruk av H1- og H2-titler
  • Optimalisering av lengde på innhold
  • Interne lenker
  • Bruk av alt-text
  • Forbedring av URL-struktur
  • God lesbarhet på mobil og øvrige enheter gjennom bruk av korte avsnitt og setninger

Noe on-page SEO er av et mer teknisk kaliber, og kan være vanskelig å utføre uten hjelp fra et SEO-byrå. Andre oppgaver kan mange bedrifter klare å gjøre på egen hånd, men prosessen er som nevnt nokså tidkrevende og kontinuerlig.

Ulike enheter

Hva med off-page SEO?

Når det gjelder SEO utenfor selve nettstedet, er det i stor grad snakk om å øke nettstedets autoritet. Husk at autoritet er blant faktorene Google og andre søkemotorer vurderer når nettsider rangeres i SERP.

En nettside med god autoritet er en side med godt omdømme, og vil typisk ha en rekke backlinks. Dette betyr at andre nettsteder med autoritet linker til nettstedet ditt, noe som forteller Google at innholdet du deler er av høy kvalitet.

Et SEO byrå kan aktivt sørge for flere backlinks til nettstedet ditt, blant annet ved å produsere gjesteblogginnlegg på vegne av bedriften din. Disse blogginnleggene kan så deles fra autoritære nettsider, dersom man får inngått et samarbeid.

En bunke med dokumenter

Hva er forskjellen på SEO og SEM?

Mange har nok hørt om SEM (Search Engine Marketing), noe som også kalles for søkemotormarkedsføring på norsk. Ved hjelp av SEM kan du – i likhet med SEO – sørge for bedre rangering i Google. Forskjellen er at du må betale for plasseringen.

Fordelen med SEO er at du kan drive organisk (ikke-betalt) trafikk til nettstedet ditt. Det betyr at du ikke trenger å punge ut med store summer for annonser i Google, men at besøkende finner siden din av seg selv. 

SEM kan være nyttig dersom du har et raust budsjett og behov for økt synlighet fort. Men ønsker du å drive trafikk til siden din på en mer langsiktig og bærekraftig måte, er SEO det klart beste valget.

SEM er effektivt, men så snart du slutter å betale for annonser, vil også trafikken stoppe opp. Med SEO kan du sikre trafikk til nettsiden din i lang tid fremover.

Et dokument som blir lest nøye

Hvordan komme i gang med SEO?

Før du starter med SEO på egen hånd eller får hjelp til dette gjennom et SEO byrå, er det blant annet lurt å gjøre en søkeordsanalyse. Dette innebærer at du finner ut hvilke søkeord målgruppen din søker på i Google eller andre søkemotorer.

Ved å finne søkeord med mye søkevolum og lage SEO-innhold basert på disse, kan du potensielt få mange flere klikk på siden din.

Tre skribenter

Motta hjelp fra et SEO byrå i dag

Det å få hjelp fra et SEO byrå kan være nyttig for alle bedrifter som ønsker mer organisk trafikk til nettstedet sitt. Ved å rangere bedre i Google, kan du potensielt oppnå flere konverteringer og økt omsetning.

Din SEO er et SEO byrå med lang erfaring innen produksjon av SEO-innhold. Vi hjelper gjerne din bedrift med å rangere bedre i søkemotorene, og kan blant annet leverer skreddersydd SEO-innhold tilpasset målgruppen din.

Kontakt oss i dag!