Hva er søkeord?
Søkeord er det eller de ordene som danner grunnlaget for et nettsøk. Det er altså ordene som fungerer som inndata i søkemotorer som Google og Bing. Søkemotoren vil deretter returnere en liste over treff som er relevante for søkeordet.
Her forklarer vi nærmere hva søkeord er, og hvorfor det er nyttig for bedriften din å vite hvilke søkeord målgruppen bruker!
Eksempel på søkeord
Se for deg at du er på utkikk etter en ny gulvlampe til stuen din. Du ønsker at lampen skal ha en dimmer. For å finne et produkt som passer kriteriene dine, velger du å ty til Google. Du åpner Google og søker på følgende: «gulvlampe med dimmer».
Hva er søkeord i dette tilfellet? Jo, «gulvlampe med dimmer». Google returnerer nå en lang liste over relevante treff. Dette kan for eksempel være møbelbutikker som har optimalisert nettsidene sine for nettopp denne søkefrasen.
Søkeord eller søkefraser?
Søkeord og søkefraser er i stor grad akkurat det samme. Man sier ofte «søkefrase» dersom det er snakk om et såkalt «long-tail keyword». Det vil si at det er flere søkeord som er satt sammen.
Du kan gjerne betrakte «gulvlampe» som et enkelt søkeord, mens «hvit gulvlampe med dimmer» er et long-tail keyword eller en søkefrase.
Generelle søkeord som «gulvlampe» vil generere flest treff, og er nok også det ordet flest lampeselgere ønsker å rangere høyt på. Men det er også dette søkeordet konkurransen er sterkest på. Mer spesifikke søkefraser er derfor lure å implementere i SEO-strategien.
Bruk søkeord i SEO-strategien din
Søkemotoroptimalisering eller SEO er prosessen hvor man optimaliserer nettstedet sitt for søkemotorene. Kort fortalt ønsker man at søkemotoren (f.eks. Google) skal anse nettsiden ens som relevant, og dermed vise den høyere opp i søketreffene.
Jo høyere opp i søketreffene nettsiden din vises, jo mer sannsynlig er det at målgruppen klikker seg inn på siden. I den forbindelse er kunnskap om hvilke søkeord målgruppen bruker svært verdifullt!
En av de vanligste SEO-teknikkene er nemlig å implementere relevante søkeord i innholdet man publiserer på bedriftens nettside. Vet du for eksempel at mange i målgruppen søker på «gulvlampe med dimmer», bør målet være å rangere høyt på dette søkeordet.
Du kan for eksempel lage en SEO-artikkel med tittelen «Hvordan velge riktig gulvlampe med dimmer?». Deretter fletter du søkefrasen inn i brødtekst og enkelte underoverskrifter på en naturlig måte. Flere SEO-tips finner du her!
Hvordan finne relevante søkeord?
Nå vet du at bruk av søkeord er viktig for alle bedrifter som vil rangere høyt i trefflistene til søkemotorene. Men hvordan vite hvilke søkeord målgruppen din søker på? Ved hjelp av en søkeordsanalyse finner du ut av dette på 1, 2, 3.
Det finnes ulike verktøy som hjelper deg med nettopp dette. Noen eksempler er Google Keyword Planner, Google Trends og Google Search Console. Du kan også benytte verktøy som SEMrush eller Ubersuggest.
Vi hjelper deg å finne de riktige søkeordene!
Er du usikker på hvordan du finner søkeord målgruppen din søker på? Din SEO hjelper deg gjerne med en høykvalitets søkeordsanalyse. Vi kan dessuten lage en SEO-strategi som er skreddersydd for bedriften din, og bistå med tidkrevende SEO-arbeid.
Få hjelp til å bli sett på nett!