Hva er SEO?

SEO (Search Engine Optimization), eller søkemotoroptimalisering, er en markedsføringsprosess hvor en tilpasser sin nettside til algoritmer og andre retningslinjer som påvirker sidens synlighet på en søkemotor. Formålet med SEO er å få en nettside synlig for sin aktuelle målgruppe.

SEO omfatter hele spekteret ved en nettside. Alt fra bildebruk, metadata, tekstinnhold og nøkkelord inngår i arbeidet med SEO. Et bevisst forhold til SEO i sammenheng med de ulike delene av en nettside, er avgjørende for hvorvidt de medvirker til eller skader din søkemotoroptimalisering.

I prinsippet er SEO noe en kan gjøre selv helt gratis. Men prosessen er tidkrevende, og det er mulig å motta profesjonell hjelp til de ulike aspektene ved SEO. Uansett om du velger å gjøre det selv, eller overlate jobben til profesjonelle, så er SEO svært viktig i dagens digitale landskap.

Teknologien og trender i SEO er i stadig utvikling. Det er hele tiden viktig å holde seg oppdatert og tilpasse seg disse endringene. I denne artikkelen skal vi se på hva du kan gjøre for å få bedre SEO og øke trafikken på din nettside.

En mann med forstørrelsesglass

SEO-tips i 2021

Selv om de grunnleggende prinsipper for SEO forblir tidløse, er det allikevel noen tips som er verdt å ta med seg for 2021. Endringene vi møter på er hovedsakelig teknologiske. Mer effektiv SEO som synliggjør din nettside for de best egnede besøkere er gevinsten en vinner ved å sette seg inn i dette.

Kunstig intelligens påvirker sidens rangering på søkemotorens resultatside (SERP). Gjennom å observere klikkrate og tiden en besøker bruker på din nettside, vil kunstig intelligens vurdere hvorvidt innholdet på siden din er nyttig og relevant for det søkeren er ute etter.

Stemmesøk er også noe som eksisterer i 2021, og det påvirker hvordan du mest effektivt kan jobbe med SEO. Ved stemmesøk bruker søkeren andre ord enn om de skriver dem. Vær bevisst stemmesøk når du velger nøkkelord for det du publiserer på din nettside.

I 2021 bruker de fleste internett på mobilen. Derfor ser søkemotorer primært på mobilversjoner av en nettside. Din SEO bør tilpasses etter dette. Tenk på mobilbrukere når du skal søkeoptimalisere din nettside.

Analyse

Søkemotoroptimalisering for Google

Google er verdens ledende søkemotor. Så det faller seg naturlig å rette SEO på denne søkemotoren.

For å sikre seg høyere rangering hos Google, må du huske på noe kalt EAT-prinsippet. EAT er i denne sammenheng en forkortelse for ekspertise, autoritet og troverdighet (expertise, authoritativeness og trustworthiness). Google rangerer høyere nettsider som er seriøse og leverer god kvalitet.

For en nettside som har etablert seg med autoritet og troverdighet, har Google noe som kalles featured snippets. Det er en kort oppsummering av et svar som blir søkt etter. Dette ligger på Googles SERP, så søkeren trenger ikke å gå inn på nettsiden for å finne det som søkes etter.

Featured snippets fører dog til færre besøkende på siden. Til gjengjeld stjeler den besøkende fra konkurerende nettsider. Og den forsterker oppfatningen av ditt nettsted som en suveren autoritet på det felt du leverer innhold i på siden din.

Fire mennesker som pusler

Kunstig intelligens og SEO

Googles algoritmer er en kunstig intelligens som preger SEO i 2021. Denne algoritmen opererer med stadig større presisjon. Med kunstig intelligens blir det lettere å forene rett søker med rett nettside.

Google lanserte i 2017 Google Discover. Dette er et verktøy som lar brukeren finne din nettside uten å søke etter den. Discover observerer brukerens adferdsmønster. På bakgrunn av informasjonen den finner, kan den anbefale brukeren innhold som sannsynligvis er av interesse.

Passage Ranking er også et interessant verktøy hos Google. Tidligere så ble hele nettsider indeksert hos Google. Men nå blir enkle avsnitt i innholdet også indeksert. Det gjør det mulig for søkeren å få tak i relevant informasjon, uten å bla gjennom endeløst materiale.

Google prøver også å avdekke brukerens søkerintensjon basert på kombinasjonen av søkeord. Så å tenke på nøkkelord i den konteksten det står i, vil være et nyttig verktøy for å møte søkeren og bli mer synlig.

Enheter med interaktive elementer

Video og bilde SEO

Noe av de mest effektive psykolgiske virkemidlene vi har, er visuelle og audiovisuelle inntrykk. Bildebruk har lenge vært kjent som viktig for effektiv søkemotoroptimalisering. Men videoer blir også viktigere fremover.

For effektiv bruk av video og bilder i SEO, er det viktig at det er av god kvalitet. Og det må være relevant for tekstinnholdet på siden. Husk også på å inkludere nøkkelord i filnavn og alt-tekst på bilder, for å gjøre bildene synlig på Googles SERP.

Men husk; video og bilder kan bare forsterke effekten av godt tekstinnhold på siden. Ikke erstatte den. Samtidig må du passe på at filene ikke er for store så det tar lengre tid å laste inn siden. For lang innlastning vil bare irritere brukeren og senke din rangering hos Google.

En person som analyserer

Hjelp til å skrive SEO-tekster

Nå har vi gått gjennom noen grunnleggende punkter for søkemotoroptimalisering. De grunnleggende prinsippene er tidløse. Men teknologien forandrer seg stadig, så det blir noen forandringer i hvilke prosedyrer som er mest effektive for SEO.

Vi har sett at kunstig intelligens har mye å si for SEO fremover. Med kunstig intelligens blir det lettere for bruker å finne relevant nettsted. Med godt SEO-arbeid så kan du bli det rette nettstedet. Vi har også sett at video og bilde er effektive virkemidler for SEO.

Men kunstig intelligens, video og bilder er bare effektive verktøy så lenge det ligger godt innhold til grunn. Godt skrevne tekster har ikke gått av moten, og vil neppe kunne erstattes av andre verktøy for SEO.

Å skrive gode SEO-tekster kan være krevende. Det er mye å ta hensyn til i forhold til kvalitet og tekstens evne til å engsjere besøkende på siden. Vi tilbyr profesjonell hjelp til å skrive godt tekstinnhold for din nettside. Så har du et godt grunnlag som resten av SEO-verktøyene kan hvile på.