Hva er SEO-analyse?

Hva er en SEO-analyse, og hvordan utfører man den? Poenget med å utføre en SEO-analyse er at du vil få konkrete data å forholde deg til. Disse dataene kan benyttes til videre søkemotoroptimalisering (SEO) av nettstedet ditt. Du får enkelt og greit oversikt over hva som må gjøres!

Ved å søkemotoroptimalisere nettstedet ditt kan siden bli mer synlig i søkemotorer som Google. Dette er igjen viktig for at potensielle kunder skal finne produktene og tjenestene du selger.

Mann med PC

Vi forklarer: Hva er en SEO-analyse?

En SEO-analyse er prosessen som utføres for å undersøke en nettsides grad av søkemotoroptimalisering. Men hva er en SEO-analyse, rent praktisk? Under analysen vil man blant annet finne ut hvilke søkeord som tiltrekker trafikk.

Man analyserer SEO-tiltak både på og utenfor selve nettsiden. Du vil også finne ut om det er tekniske problemer på siden din som påvirker SEO.

Din Gruppen

SEO-analyse av trafikk

En SEO-analyse vil i de fleste tilfeller inkludere en analyse av trafikken til nettstedet. Dette betyr at man vil analysere hvilke kanaler som genererer trafikk til nettsiden. Trafikk kan blant annet komme fra e-postmarkedsføring, organisk trafikk, sosiale medier, anbefalinger eller betalte annonser.

Det optimale er om mesteparten av trafikken din kommer fra organiske søk i f.eks. Google. Dette vil nemlig bety at trafikken er av høy kvalitet i de fleste tilfeller. Du trenger dessuten ikke å betale direkte for trafikken, slik du må med Google Ads og lignende.

Byggeklosser

Hva er en SEO-analyse av innholdsstrategi?

En SEO-analyse kan også brukes til å analysere innholdsstrategien på nettsiden din. For at innholdet ditt skal være mest mulig strategisk, bør du vite hvordan potensielle kunder konverteres. Sørg for at du har innhold som appellerer til potensielle kunder på ulike steder i kjøpsreisen.

Målet med innhold på nettsiden din er som regel å guide potensielle kunder fra ett steg til det neste. Du bør ha beskrivende tekster som forklarer produkter og tjenester. En SEO-analyse gjør at du kan finne ut hva slags innhold besøkende på nettsiden er mest interessert i.

Forstørrelsesglass

Søkeordsanalyse | Finn relevante søkeord

Hva er en SEO-analyse godt for når det kommer til søkeord? Svaret er enkelt: mye! Du kan finne ut hvilke søkeord du har behov for å rangere høyere på. Dette vil igjen gjøre det enklere å vite hva slags innhold du bør produsere.

Med en søkeordsanalyse kan du finne ut hvilke ord nettsiden allerede rangerer høyt på i Google. Noen ganger er det gunstig å lage mer innhold med de aktuelle søkeordene, hvis disse tiltrekker trafikk av høy kvalitet. Andre ganger er det mer gunstig å satse på et bredt spekter av søkeord.

Mennesker som jobber

Analyse av konkurrenter

Konkurrentene dine bør også tas hensyn til når du gjør en SEO-analyse. Hva er en SEO-analyse godt for når du skal orientere deg om posisjonering på markedet? Du kan finne ut hvilke søkeord konkurrentene dine rangerer høyt på!

Finn ut om dette er søkeord du også ønsker å rangere på. Ofte er det stor konkurranse om å rangere høyt på de mest populære søkeordene. Da kan det være enklere å rangere høyt på mer spesifikke søkeord, også kjent som long-tail-søkeord.

Nettbrett

Tekniske problemer

En nettside med mange teknikse utfordringer vil som regel nedprioriteres av Google. Søkemotoren vil alltid forsøke å gi brukerne sine kvalitetstreff på søk. Dette betyr at nettsiden din bør være brukervennlig og fungere bra, rent teknisk.

Har du for eksempel mange ødelagte lenker med 404-feilmeldinger, duplisert innhold, treg server eller lignende? Da kan dette være negativt for SEO. Med en SEO-analyse kan du enkelt finne ut om nettsiden din har tekniske utfordringer som kan fikses.

Mappe med nettsider

Hva er SEO-analyse på nettsiden?

En SEO-analyse på nettsiden din kan gi deg verdifull informasjon om tiltak du bør iverksette på selve nettsiden. For å sikre at nettstedets innhold og søkeordsstrategier er effektive, er det viktig å ha fokus på on-page SEO.

Du bør blant annet ha blogginnlegg og annet innhold med optimaliserte og relevante søkeord. Analysen din vil fortelle seg hvilke søkeord du bør bruke på siden din.

Ha en klar og tydelig SEO-strategi for hver eneste nettside. Ta også hensyn til hvorvidt eventuelle søkeord nevnes i tittel, metabeskrivelser, overskrifter og lignende. Du bør også inkludere interne lenker til annet relevant innhold på nettstedet ditt.

Pass også på at hver nettside kun har én hovedoverskrift (H1). Ved hjelp av underoverskrifter (H2, H3 osv.) kan du sikre at innholdet blir strukturert og oversiktlig. Dette er viktig for rangering i Google. Foruten dette, bør du passe på å ha beskrivende alt-tekst til bilder.

  • Flett inn relevante søkeord
  • Metabeskrivelser og titler
  • Interne lenker
  • Kun én H1 per nettside
  • Strukturer innhold med H2 og H3
  • Alt-tekst til bilder
Datamaskin og diagrammer

Hva er SEO-analyse utenfor nettsiden?

En SEO-analyse kan fortelle deg om ulike SEO-tiltak som kan utføres utenfor selve nettstedet ditt. Analysen kan for eksempel avdekke at eksterne lenker til nettsiden din er gunstig. Dersom en pålitelig nettside lenker til nettstedet ditt, oppfattes dette som positivt av Google.

Eksterne lenker til siden din kan gi nettstedet ditt økt kredibilitet og autoritet. De forteller rett og slett søkemotoren at siden din er pålitelig. Analyser derfor sidens backlinks, og finn ut om disse er av god kvalitet.

Det finnes også et rating-system kalt «spam score». Med dette systemet kan du finne ut hvor mange spam-nettsider som linker til siden din. Jo lavere spam-score du får, jo bedre.

Mennesker som jobber

SEO-analyse i Google Analytics og andre verktøy

Det finnes mange smarte verktøy som kan brukes til SEO-analyse. Blant de mest kjente finner vi Google Analytics, SEMrush, Moz og Alexa. Med Google sin tjeneste kan du blant annet benytte deg av Google Search Console og Google Keyword Planner.

Dersom du ikke har erfaring med SEO-analyse, kan det være greit å begynne med Google Analytics. Med denne tjenesten kan du enkelt sette mål, lære mer om søkeord og studere konkurrentene.

SEO

Hva er formålet med en SEO-analyse?

Mange lurer på hva en SEO-analyse er godt for. Kort fortalt vil analysen være til stor hjelp for alle som ønsker bedre ranking i Google. Med en SEO-analyse kan du avdekke hvilke SEO-tiltak du bør fokusere på.

Du kan blant annet finne ut hvilke søkeord du bør satse på, og hvilke søkeord konkurrentene dine rangerer på. Det endelige målet er at du skal kunne utføre SEO-tiltak, slik at nettsiden blir mest mulig synlig i Google.

Din Gruppen

Få hjelp med SEO

Hva er en SEO-analyse? Jo, en analyse som forteller deg hvilke SEO-tiltak du bør fokusere på. Noen populære SEO-tiltak er implementering av søkeord og linking. Med slike tiltak kan nettstedet ditt bli mer synlig i Google!

Det kan være tidkrevende å arbeide med SEO, spesielt om du ikke har erfaring med det fra før. Heldigvis finnes det hjelp å få.

DinSEO.no utfører SEO for små og store bedrifter. Vi hjelper deg med SEO-analyse, og kan lage kvalitetsinnhold som rangerer høyt i søkemotorene. Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!