Hva er organisk søk?
Jobber du med innhold og venter fremdeles på dagen hvor drømmen om en høy rangering i Google går i oppfyllelse? Kanskje har du allerede opplevd å få en høy rangering i Google, men opplevde at innholdet ditt sakte, men sikkert dalte på Google søkeresultater etter veldig kort tid? I så fall kan det hende at du har valgt feil strategi!
Det er mulig å betale seg til en høy rangering i Google, men da blir innholdet ditt værende der kun i den betalte perioden. Å jobbe for organisk søk er en mye bedre strategi for å oppnå en høy rangering i Google, men man må være innstilt på at det ligger mye hard jobbing bak det.
Det er altså hovedsakelig to måter man kan oppnå en høy rangering i Google. Det er enten gjennom organisk søk eller betalt søk. I denne artikkelen skal vi ta en nærmere titt på organisk søk, for hva er egentlig organisk søk?
Organisk søk definisjon
Å definere begrepet «organisk søk» er egentlig ganske enkelt. Men det er en forutsetning at man vet hvordan Google fungerer.
Det er mulig å oppnå en høy rangering i Google på to forskjellige måter, enten ved organisk søk eller ved betalt søk.
Organisk søk er en rangering du ikke betaler for. Havner du øverst på Googles søkeresultater er det fordi Google mener at innholdet ditt er så godt at det fortjener en god plassering. En annen faktor er at besøkende er av samme oppfatning og trykker seg inn i på nettsiden din igjen og igjen.
Organisk søk versus betalt søk
Se for deg at du står ved et veikryss. Skal du gå til høyre eller venstre? På skiltet til høyre viser veien til «Organisk søk», mens skiltet til venstre peker mot «Betalt søk». Dette er en perfekt beskrivelse når man skal forklare forskjellen mellom organisk søk og betalt søk.
Når man velger hvilken fremgangsmåte man ønsker å bruke, så står man faktisk ved et veikryss. Man velger retning basert på hvor fort man ønsker å komme seg til målet.
Velger man «betalt søk» kommer man til målet enkelt, fort og gæli. For da betaler man Google for å bli plassert over de organiske søkeresultatene. Man havner øverst på Google, men de er som regel merket med «ad» eller «annonse». Velger man i stedet «Organisk søk», er den høye rangeringen et resultat av hard jobb og organisk vekst.
Derfor er organisk søk viktig
Organisk søk er viktig fordi det genererer en jevn strøm av trafikk til nettsiden din – uten at du betaler for det. Bruk av relevante søkeord er et viktig verktøy for å vekke oppmerksomheten til bedriftens målgruppe (og andre). Økt trafikk vil på sikt føre til mersalg og høyere inntekter.
For å generere mer trafikk må nettsiden søkemotoroptimaliseres. Da sikrer du en høyere rangering i Googles organiske søkeresultater. Søkemotoroptimalisering inkluderer følgende prosesser:
- Gjennomsøking – Googles søkerobot saumfarer nettsiden din på utkikk etter godt innhold.
- Indeksering – med utgangspunkt i Googles algoritmer analyserer søkeroboten innholdet for å finne ut hvor høyt nettsiden din skal rangeres i Googles organiske søkeresultater.
- Rangering – søkeroboten vurderer i hvilken grad hvordan ditt nettsted samsvarer med søkerens intensjon og presenterer de organiske søkeresultatene med utgangspunkt i det