Hva er Google Trends?

Mange tror at SEO handler utelukkende om teknologi og metadata, men slik er det ikke. For å lykkes med SEO er man nødt til å gå mer i dybden av den aktuelle nettsidens innhold, og da kan verktøy som Google Trends være til stor hjelp.

Det blir ofte trukket frem at man er nødt til å implementere bruk av nøkkelord i forbindelse med SEO. Men man er som sagt nødt til å gå mer i dybden enn folk flest tror hvis det skal ha noen som helst effekt, og det er her Google Trends kommer inn i bildet.

Google Trends er et veldig nyttig verktøy som kan brukes til å utforske folks søkevaner og finne ut hva folk flest er mest interessert gjennom å sammenligne forskjellige søkeord med hverandre. På den måten finner du ut hvilket søkeord som vil ha best effekt for deg. 

I denne artikkelen skal vi bli litt bedre kjent med Google Trends!

Forstørrelsesglass

Hva er Google Trends?

Google Trends er Googles eget verktøy hvor man får muligheten til å se på populariteten til et søkeord i Google, samt sammenligne det valgte søkeordet med et annet søkeord. 

Dersom du forsker på trender og ønsker å finne ut hvordan ulike trender utvikler seg over en lengre tidsperiode, så vil Google Trends være et veldig nyttig verktøy. 

Med Google Trends kan du også tilpasse søket ditt med utgangspunkt i et spesifikt område. Det trenger ikke nødvendigvis å være i Norge. Google Trends lar deg også ta en titt på søketrender rundt omkring i verden.

En datamaskin, et nettbrett og en mobiltelefon

Slik bruker du Google Trends

For å bruke Google Trends må du naturligvis gå til Google Trends’ nettside. Den er https://trends.google.com.

Google Trends gir deg en mulighet til å utforske hva resten av verden søker etter. Kanskje du har fundert over hva som er mest populært av taco og pizza? Da har du en sjanse til å finne ut av det nå.

I Google Trends skal du nemlig fylle ut to forskjellige søkeord, for eksempel taco og pizza. Google Trends sammenligner da disse søkeordene med hverandre, og gir deg en graf som forteller deg søkefrekvensen til hvert søkeord. Når det gjelder taco versus pizza, er det åpenbart at det er pizza folk flest liker best.

Google Trends’ analyser kan tilpasses slik at de svarer på akkurat du lurer på. Mange foretrekker pizza over taco, men har det alltid vært slik? Kanskje så grafen annerledes ut for 10 år siden? Med Google Trends kan du velge mellom følgende tidsperioder:

  • Den siste timen
  • De siste 4 timene
  • Den siste dagen
  • De siste 7 dagene
  • De siste 30 dagene
  • De siste 90 dagene
  • De siste 12 månedene
  • 2004-i dag
  • Egendefinert tidsperiode
En haug med dokumenter

Hva kan Google Trends brukes til?

Google Trends kan som sagt brukes til å sammenligne søkeord og se nærmere på søketrender. Men Google Trends kan hjelpe deg med mye mer enn det. Her er en liten oversikt over hva Google Trends kan brukes til:

  • Å finne nisjer (både generelt eller med utgangspunkt i for eksempel region)
  • Å finne relevante produktkategorier i relaterte emner
  • Å markedsføre butikken din i forbindelse med sesongbaserte trender
  • Å friske opp nettsidens innhold
  • Å skape innhold i tråd med pågående trender
  • Å overvåke konkurrerende bedrifters posisjoner