Organisk og betalt søk – hva er forskjellen?
Du har drømt om å starte din egen nettbutikk helt siden du var et lite barn. I tiden før lansering har du snakket med familie og venner i håp om at de skal hjelpe deg å spre ordet. Selve lanseringen går helt etter planen, men kundene lar vente på seg.
For å få mer trafikk til nettbutikken, må du øke nettbutikkens synlighet. Men hvordan gjør man egentlig det? Det er her organisk og betalt søk kommer inn i bildet. Betalt søk vil nok gjøre susen i begynnelsen, men på lang sikt er det organisk søk som er best. Men hva er forskjellen mellom organisk og betalt søk?
Etter lanseringen skjønner du at trafikk og konvertering av kunder også er noe du er nødt til å jobbe for. Derfor skal vi, i denne artikkelen, se nærmere på organisk og betalt søk. Hva ligger i disse to begrepene, hva er forskjellen mellom dem og hvordan kan du bruke dem til din fordel? Dette er et tema som fører til mange interessante spørsmål!
Hva er organisk søk?
Når du skriver inn et ord eller en frase i søkefeltet på Google, så er det mye som skjer i kulissene. Google styres av algoritmer som foretar en analyse av søkeordet ditt.
Algoritmene må forstå søkeordet og se gjennom millioner av nettsider hvor det aktuelle temaet har blitt omtalt før søkeresultatene vises. Det høres ut som en ganske omfattende prosess, men fra forbrukerens perspektiv tar det faktisk ikke mer enn et par sekunder.
Søkeresultatene rangeres etter hvor relevant de er i forbindelse med ordet du har søkt på. Kanskje har du også lagt merke til at de kan deles inn i to hovedgrupper:
- Annonser (resultater merket med «ad»)
- «Vanlige» artikler
De vanlige artiklene kan også kalles «organisk søk». Disse artiklene ligger der fordi de er relevante for søkeordet, samt at de oppfyller søkemotorenes kriterier. Artiklene ligger der som et resultat av organisk vekst, og ikke fordi avsenderen har ikke betalt for plassen.
Slik oppnår du gode resultater i søkemotorene
Om du ønsker å oppnå gode resultater i søkemotorene, er du nødt til å jobbe for det. Det er ikke noe som skjer over natten. I stedet er du nødt til å optimalisere både nettside og innhold slik at de oppfyller søkemotorenes kriterier. Dette kalles søkemotoroptimalisering (eller SEO).
Det finnes flere måter å oppnå gode resultater i søkemotorene. Du kan benytte deg av betalt søk (som vi skal se nærmere på nedenfor), eller så kan du satse på organisk søk. For å åpne gode resultater i søkemotorene, som vedvarer, bør du absolutt gå for sistnevnte.
Det er dog viktig å huske at det å oppnå gode resultater i søkemotorene er en prosess som består av flere steg:
- Lage en nettside – dette kan også være en blogg eller nettbutikk med integrerte SEO-verktøy.
- Bruk av SEO-nøkkelord – for å finne gode nøkkelord til SEO bør du bruke Google Trends.
- On-page optimering – det handler om å sørge for at alle nettsidens elementer både passer til innholdet og at de oppfyller Googles kriterier, i forbindelse med for eksempel bilder, design, videoer, osv.
- Off-page optimering – det vil si å være en problemløser for kundene dine. Her er bruk av ekstern linking (ved å hjelpe dem til mer informasjon om noe) og e-postmarkedsføring gode eksempler.
Hva er betalt søk?
Når du skriver inn et søkeord i Google (eller en annen søkemotor), så dukker det av og til opp noen artikler øverst i søkeresultatene som er merket med «ad» eller «annonse». Dette er betalt søk.
Betalt søk er ikke artikler som ligger øverst som følge av organisk vekst. De ligger øverst fordi aktøren bak artikkelen har betalt for at de skal ligge øverst. På mange måter kan betalt søk beskrives som en «quick fix».
Mens organisk søk tar utgangspunkt i SEO, så tar betalt søk utgangspunkt i et annet lignende begrep. Betalt søk baserer seg på SEM, som står for Search Engine Marketing.
Betalt søk alene er ikke nok
Hvorfor trenger man å jobbe for å oppnå organisk vekst når begreper som «betalt søk» eksisterer? Hvis du spør oss, så vil vi si at betalt søk alene er ikke nok.
Betalt søk gir naturligvis en fordel ved at de havner øverst i søkemotorenes resultater, men forbrukerne er smartere enn som så. Hvis de trykker seg inn på nettsiden din et visst antall ganger og oppdager at nettsiden og innholdet er ukorrekt eller av dårlig kvalitet, så vil de etter hvert slutte med det.
Så betalt søk, eller SEM, kan være et nyttig verktøy – men kun i en kort periode. Det vil være en god idé å jobbe for å oppnå organisk vekst parallellt!
Få hjelp til SEO
Organisk og betalt søk er i praksis to sider av samme sak. For å lykkes med det, er du imidlertid nødt til å ha et bevisst forhold til det.
På et eller annet tidspunkt er SEO nytt for alle, og for noen kan det føles tryggere å få hjelp fra fagfolk. Det er her Din SEO kommer inn i bildet. SEO er vår ekspertise, og vi hjelper deg gjerne med hva enn det skulle være.
Din SEO er en undergruppe av tekstbyrået Din Gruppen, og hos oss får alle nye kunder et fantastisk tilbud som går ut på at de får de første 500 ordene helt kostnadsfritt. Ta kontakt med oss i dag!