Hva er featured snippets?

Pleier du å skrive hele spørsmålet i søkefeltet på Google? Da har du kanskje lagt merke til at Google av og til gir et direkte svar på det aktuelle spørsmålet i søkeresultatene sine uten at du trenger å trykke deg inn på en av nettsidene det linkes til. Dette kalles featured snippets.

Featured snippets kalles også «snippets», og dette er et samlebegrep som dataene som søkemotorene tar utgangspunkt i når de skal finne ut hva nettsiden din handler om. I praksis fungerer snippets som et utdrag av den mest relevante informasjonen på den aktuelle nettsiden. Dermed finner søkeren svar på spørsmålet sitt raskere. 

Featured snippets har dog ikke tatt fullstendig av her til lands enda, men det er nok ikke lenge til det skjer. I denne artikkelen skal vi se nærmere på dette begrepet slik at både du og vi er ordentlig forberedt når det plutselig tar helt av.

Et forstørrelsesglass

Featured snippets er Googles posisjon null

Featured snippets er altså den boksen som av og til dukker opp helt øverst på søkeresultatene dine når du søker etter noe på Google. Dette kalles også Googles posisjon null

En featured snippet består av følgende elementer:

  • Artikkelens hovedtittel
  • Et kort sammendrag av svaret
  • Lenke til nettsiden artikkelen er en del av

Dersom du ønsker et enkelt svar på et spørsmål raskt, så vil featured snippets kunne være et praktisk verktøy. Sjansen er størst for at en featured snippet dukker opp dersom det er et veldig vanlig spørsmål.

Fire personer med hver sin puslebrikke

Slik blir du valgt ut til posisjon null på Google

Dersom du ønsker å bli valgt ut til posisjon null på Google, så er du nødt til å jobbe for det – på samme måte som du må med alt annet her i livet. Uansett hvor kjipt det er, så er det ingen vei utenom: Det finnes ingen snarvei til å få posisjon null på Google.

Vi har imidlertid et enkelt tips som kan hjelpe deg et steg nærmere posisjon null på Google, og det er følgende: Strukturer innholdet på nettsiden din på en god måte! Ved å gjøre det slår du to fluer i ett smekk, og legger til rette for at du får en god plassering i Google. 

Det sier seg selv at å bli valgt ut til posisjon null på Google krever hardt arbeid over lengre tid. Men ender du opp på posisjon null på Google, så vil det være verdt det. Her er noen gode tips på veien:

  • Kartlegg hva målgruppen din søker på i form av både søkeord og spørsmål (her må du gjerne bruke relevante verktøy, for eksempel Google Search Console).
  • Produser innhold som svarer på søkeordene og spørsmålene som målgruppen din søker på (40-50 tegn er mer enn nok!)
  • Sørg for å optimalisere innholdet som allerede er på nettsiden din.
En sjekkliste som er komplett

Fordelene ved featured snippets

Featured snippets er noe som har vakt oppsikt i innholdsbransjen. Det er ikke alle som er like glade for at dette er en greie som ser ut til å bli mer og mer populær ettersom tiden går. 

Vil det ikke for eksempel føre til mindre organisk trafikk? Men det vil faktisk ikke det – snarere tvert imot! Her er noen av fordelene som featured snippets fører med seg:

  • Hvis ditt innhold befinner seg på Googles posisjon null, så betyr det at de konkurrerende nettsidene befinner seg lenger ned på søkeresultatene. Det er ditt innhold leseren blir eksponert for først, og konkurrentene dine får færre klikk!
  • Featured snippets kan endre på måten både søkerne og Google selv ser på nettsiden din. Featured snippets fungerer på samme måte som inngående lenker som øker troverdigheten til nettsiden din.