Hva er en metabeskrivelse?
I mediebransjen spiller ofte godt innhold en viktig rolle i veien til suksess. Godt innhold alene er imidlertid ikke nok. Man er også nødt til å sørge for å søkemotoroptimalisere innholdet. I denne prosessen må man passe på at absolutt alle bokser er huket av, for eksempel metabeskrivelse. Men hva er en metabeskrivelse?
En metabeskrivelse kan i bunn og grunn beskrives som et lite sammendrag av hva den aktuelle artikkelen handler om. Metabeskrivelsen er ikke synlig på nettsiden din – kun i søkeresultatene på Google.
Metabeskrivelsen er på mange måter en liten tekst, og derfor er det fort gjort å glemme den dersom det går litt fort i svingene. Men selv om teksten i seg selv er liten, så er den av stor betydning. Derfor skal vi svare på de tre H-ene i forbindelse med metabeskrivelsen.
Metabeskrivelse definisjon
Metabeskrivelsen er som nevnt en liten tekst. Ofte to-tre linjer, for å være helt nøyaktig. Men akkurat det sier mer om det visuelle aspektet.
Når man skal definere begrepet «metabeskrivelse», er man nødt til å dykke litt dypere. Likevel kan man gjerne bruke frasen «en liten tekst» som utgangspunkt. For hva er det den lille teksten gjør? Den gir leseren et lite sammendrag – en smakebit – på hva den aktuelle artikkelen inneholder.
Som nevnt innledningsvis, så er ikke dette en tekst som vil være en del av selve artikkelen. Den vil faktisk ikke være synlig på nettsiden din i det hele tatt – med mindre du velger å bruke en del av artikkelen som metabeskrivelse.
Metabeskrivelsen kan på sett og vis beskrives som tekstforfatterens trekkplaster. Den brukes som et verktøy til å vekke leserens interesse.
Derfor er metabeskrivelsen viktig
Som nevnt innledningsvis, så er ikke metabeskrivelsen synlig på nettsiden din. Den er kun synlig i søkeresultatene på Google. En god metabeskrivelse kan føre til en god rangering i Google, som jo er det ultimate målet for alle som driver med SEO.
Det er dog ikke bare i forbindelse med Google at metabeskrivelsen er viktig. Metabeskrivelsen har som nevnt en funksjon som trekkplaster. Det er en måte å få leseren til å klikke seg inn på nettsiden din – som jo er det overordnede målet med hele prosessen.
Slik skriver du en god metabeskrivelse
Dersom du ønsker en god rangering i Google, er du nødt til å gjør deg flid med metabeskrivelsen.
Det å skrive en god metabeskrivelse er imidlertid ikke så vanskelig som mange tror, så fremt du har kontroll på «formkravene» som stilles til metabeskrivelsen. Ta utgangspunkt i disse tipsene, og du er på god vei til å få en god metabeskrivelse:
- Metabeskrivelsen skal være et sammendrag av tekstens viktigste punkter.
- Metabeskrivelsen skal være på maksimalt 160 tegn.
- I tillegg til tekstens viktigste punkter, kan det være en god idé å inkludere en CTA (Call-to-Action).
- Dersom teksten tar utgangspunkt i et nøkkelord, så bør metabeskrivelsen inkludere dette. Ta også med andre relevante nøkkelord.
- Husk at enhver metabeskrivelse bør være unik, hvis du ønsker deg en god rangering i Google.
Metabeskrivelse eksempel
Teori og praksis er imidlertid to forskjellige ting. Selv om man vet hva en metabeskrivelse er i teorien, så er det ingen selvfølge at man skjønner helt hvordan det fungerer i praksis.
La oss ta denne teksten som et eksempel. Den handler om hva en metabeskrivelse er. Nøkkelfrasen for teksten er «hva er en metabeskrivelse», og for å trekke til seg flest mulig lesere, så bør denne metabeskrivelsen besvare dette spørsmålet:
«Hva er en metabeskrivelse? Det er et lite sammendrag av innholdet i teksten, som er synlig i Googles søkeresultater og som vil vekke lesernes oppmerksomhet»
Hva om metabeskrivelsen ikke vises i Google?
Man hører ofte at metabeskrivelsen er viktig dersom man ønsker en god rangering i Google. Men det er noen som har opplevd at metabeskrivelsen deres ikke vises i Google. Hva er grunnen til det?
Metabeskrivelsen er et viktig verktøy som Google benytter seg av når de analyserer innholdet på nettsiden og nettsiden generelt. Hvis Google ikke synes at metabeskrivelsen din gir en god nok beskrivelse av innholdet i teksten, så kan de velge å skrote metabeskrivelsen din og bruke et annet utdrag fra teksten i stedet.
Om du har opplevd å få metabeskrivelsen din skrotet av Google, så betyr det rett og slett at metabeskrivelsen ikke har vært god nok. Du har med andre ord forbedringspotensiale på dette feltet!
Vi hjelper deg!
Metabeskrivelsen er en liten tekst som har stor betydning for rangering i Google og for at leseren skal trykke seg inn på nettsiden din!
Hvis det er første gangen man står ovenfor en slik prosess, så kan det være litt vanskelig. Men en fin huskeregel er å holde seg til «formkravene» til metabeskrivelsen.
Hvis du likevel synes at det å arbeide med metabeskrivelser eller SEO generelt er vanskelig, så er det bare å ta kontakt med Din SEO, og så skal vi nok finne en løsning på problemet ditt sammen!
Siste kommentarer