Google-rangering: Slik kommer du til topps!
Med god Google-rangering vil nettsiden din få flere klikk og besøkende. Dette kan igjen føre til flere konverteringer og salg. Men hvordan i alle dager kan du sørge for at siden din rangerer høyt i søkemotoren?
Her forklarer vi det hele på en enkel måte!
Hva menes med Google-rangering?
Google-rangering viser til hvor godt en nettside rangerer i søkemotorens treffliste. Dersom du søker på «joggesko herre» i Google, vil du se at noen treff ligger langt oppe, mens andre ligger lengre nede. De øverste treffene er de som rangerer best.
På engelsk snakker man gjerne om «ranking» i Google, noe som viser til det samme. Uansett – høy ranking eller rangering er målet for de fleste bedrifter som har en nettside! Grunnen er enkel: De fleste klikker seg inn på et av de øverste treffene.
Hvordan rangere høyere i Google?
Google har egne algoritmer som bestemmer hvilke nettsider som skal vises øverst i trefflisten (SERP). For søkemotoren er det avgjørende at personer som søker på noe, skal få opp treff som er mest mulig relevante for søkeordet.
Søker du for eksempel på «joggesko herre», forventer du å få treff på joggesko til nettopp herre. Får du opp støvler til barn, er treffene lite relevante. Jo mer relevant nettsiden din er, jo større sjanse er det for at den rangerer høyt i Google.
Rangering handler imidlertid ikke bare om å ha en nettside som er relevant. Søkemotorene vektlegger også faktorer som sikkerhet, lesbarhet, brukergrensesnitt og mobilvennlighet.
SEO / søkemotoroptimalisering
Dersom du sørger for at nettsiden scorer best mulig på overnevnte faktorer (f.eks. lesbarhet, relevans og mobilvennlighet), kan du oppnå økt Google-rangering. Denne prosessen kalles også for søkemotoroptimalisering eller SEO.
SEO eller søkemotoroptimalisering handler altså om å optimalisere nettsider slik at de får høyere rangering i søkemotoren. Målet er at siden skal bli mer synlig, slik at man får større organisk trafikk til nettsiden.
Gjennom SEO kan man oppnå økt synlighet og rangering på langsiktig basis. Dette krever imidlertid kontinuerlig arbeid med optimalisering av siden og nytt innhold man deler. Det kan være snakk om implementering av søkeord, optimalisering av lastehastighet etc.
Les også: SEO-tips
SEM / søkemotormarkedsføring
Et annet alternativ er SEM, eller søkemotormarkedsføring. Også SEM kan sikre deg god Google-rangering. Men her skyldes ikke rangeringen at nettsiden er optimalisert. Istedenfor betaler du søkemotoren for å fremheve siden din.
I Google gjøres dette gjennom såkalte Google-annonser (Google Ads). Du betaler for at siden skal rangere på visse søkeord. Denne synligheten varer bare så lenge du betaler for annonseplasseringen. Etterpå vil rangeringen bli slik den var tidligere.
Få hjelp til å oppnå høyere Google-rangering
Ønsker du høyere Google-rangering for bedriftens nettside? Gjennom Google Ads og SEO kan du oppnå nettopp dette. Det er imidlertid viktig å vite hvordan du skal gå frem. Engasjerende annonser og målrettet SEO-arbeid er nøkkelen til suksess.
Din SEO har spesialisert seg på SEO og synlighet i søkemotorer, og hjelper deg med å gjøre nettsiden mer synlig på nett. Ta kontakt i dag dersom du ønsker et skreddersydd tilbud!