God SEO

God SEO er viktig for enhver bedrift som ønsker at hjemmesiden skal oppnå økt synlighet i søkemotorene. Synlighet i Google, Bing og lignende søkemotorer er viktig, siden en stor andel av kjøp starter med søk på nett.

Med god SEO kan du sørge for at nettstedet ditt havner høyere i søkemotorens resultatsider, ofte omtalt som SERP (Search Engine Results Pages). Da øker også sjansen for at potensielle kunder klikker seg inn på nettsiden din og handler hos deg!

I denne guiden skal vi gå gjennom noen viktige punkter relatert til SEO. Finn ut hvordan du kan oppnå god SEO med noen enkle tips!

Forstørrelsesglass

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering er en prosess som ofte bare forkortes til «SEO» (Search Engine Optimization). Prosessen går ut på å optimalisere en nettside slik at den skal bli mer synlig i Google eller andre søkemotorer.

Det finnes mange ulike SEO-metoder som kan brukes for å oppnå økt synlighet. God SEO oppnås ikke nødvendigvis over natten, men krever en jevn innsats over tid. Belønningen er imidlertid stor, siden nettsiden kan bli mer synlig på en organisk måte.

Grunnen til at man ønsker at nettstedet skal havne høyere opp i Google, er at brukere som søker i søkemotoren sjelden går videre til side to, tre eller fire. De ser på treffene på side én i SERP, og da først og fremst på de øverste treffene.

Jo høyere opp i Google sin SERP nettsiden havner, jo større sjanse er det for at flere klikker seg inn på nettstedet. De øverste treffene i SERP betraktes av mange som mer pålitelige og relevante enn de andre treffene. God SEO kan kort og godt sikre at nettsiden din får mer trafikk!

Folk som lager sjekkliste

Slik fungerer søk i Google

For å i det hele tatt kunne forstå hva god SEO er, er det viktig at du har forståelse for hvordan Google fungerer. Søkemotorer som Google er designet for at brukere som utfører søk skal få relevante søketreff.

Søker man for eksempel på «sko Adidas», forventer man å få treff på Adidas-sko – ikke bukser eller garasjeporter. Treffene som vises i SERP skal med andre ord samsvare med søkeordet brukeren benyttet.

Google benytter seg derfor av programvare som kalles bots eller spiders, som kryper (eller «crawler») internettet på jakt etter relevante nettsider ved å følge lenker. Nettsteder blir deretter lagt inn i søkemotoren sin indeks – en prosess som kalles indeksering.

I Googles indeks – som kan betraktes som en stor katalog – finnes det utallige nettsider. Når en person utfører et søk på et gitt søkeord, vil søkemotoren vise de mest relevante treffene som finnes i katalogen. For å havne i Googles indeks bør nettstedet ha en veldefinert struktur og sitemap.

To dialogbokser

Ulike metoder for god SEO

Hvordan oppnå god SEO? Det finnes en rekke ulike metoder som kan tas i bruk, og ofte benyttes en kombinasjon av flere teknikker. Det blir som regel skilt mellom SEO på og utenfor nettsiden, gjerne kalt on-page og off-page SEO.

Når det er snakk om on-page SEO, altså SEO på selve nettstedet, mener man som regel optimalisering av tekstinnhold, bilder og lignende. Også teknisk SEO kan falle innunder on-page SEO.

Off-page SEO er søkemotoroptimalisering utenfor nettsiden. I slike tilfeller er det som regel snakk om styrking av merkevare. For å oppnå økt autoritet på nett kan man blant annet ta i bruk inbound linker og linke til anerkjente nettsteder fra sin egen nettside.

Tre personer som lager en nettside

Teknisk søkemotoroptimalisering

God SEO oppnås gjerne med en kombinasjon av on-page og off-page SEO. Når det kommer til den tekniske biten av søkemotoroptimalisering, er det gjerne snakk om å tilrettelegge siden for crawling og indeksering.

Dette kan oppnås ved å ha god struktur på nettsiden, slik at søkemotoren enklere kan oppdage og indeksere innholdet. Her er noen av metodene som brukes innen teknisk SEO:

  • Fjerne duplikatinnhold
  • Eliminering av lenker som er ødelagt
  • Anvendelse av sitemap
  • Økning av nettstedets lastehastighet
  • Tydelig og konsis URL-struktur
  • Enkel navigering og tydelige lenker
Folk som samarbeider

God SEO av nettsidens innhold

Skal du oppnå god SEO, er det svært viktig å ta hensyn til nettsidens innhold. Med innhold mener vi det som publiseres på nettstedet, enten det er videoer, tekst eller bilder. Dette er selve innholdet som Google-brukere leter etter når de gjennomfører søk på nett.

Ved hjelp av diverse SEO-teknikker kan du oppnå bedre synlighet i søkemotorene. Her er noen av de mest brukte teknikkene:

  • Optimalisering av ALT-tags og bildetitler
  • Anvendelse av relevante søkeord
  • Gode HTML-tags
  • Gunstig lengde på innholdet (antall ord)
  • Bruk av eksterne og interne lenker
  • Anvendelse av titler og metabeskrivelser med relevante søkeord
En mann som kommer til unsetning

Off-page SEO

God SEO kan også oppnås utenfor sin egen nettside. Dette betyr at du kan utføre arbeid som påvirker din egen nettsides synlighet, fra andre nettsider. Først og fremst går off-page SEO ut på at nettsiden din får styrket autoritet.

Google favoriserer nemlig nettsider med autoritet og et sterkt domene når treff listes opp i SERP. Dette er gjerne nettsider som har et «godt rykte», noe som tyder på at siden er pålitelig, relevant og populær. Husk at Google alltid vil forsøke å vise de beste og mest relevante treffene for brukerne.

Det finnes ulike teknikker for å oppnå god SEO off-page. I mange tilfeller er det snakk om at andre nettsider med god autoritet linker til din side, noe som blant annet kan oppnås med gjesteinnlegg i form av blogginnlegg. Her er noen populære off-page SEO-metoder:

  • Markedsføring i sosiale medier (LinkedIn, Facebook osv.)
  • Gjesteinnlegg på autoritære nettsider
  • «Local listings»: Nettsiden din vises i lokale søk med informasjon om bedriften din
  • Bruk av backlinks: En lenke som peker tilbake til nettstedet ditt fra andre nettsider

Forskjell på SEO og SEM

Med god SEO kan du potensielt oppnå økt trafikk til nettsiden din. Men hvorfor gå gjennom «bryet» med søkemotoroptimalisering, når du kan bruke Google Ads? Sistnevnte kalles også for søkemotormarkedsføring, SEM eller Search Engine Marketing.

Med SEM kan du raskt oppnå økt synlighet i Google. Dette er spesielt nyttig hvis bedriften din har økt behov for synlighet for en kortere periode. Kanskje du har en kampanje som skal synliggjøres i et par uker? Da er SEM nyttig.

Ulempen med SEM er at den økte synligheten kun er gjeldende så lenge du betaler for det. Med en gang annonseperioden er over, vil nettsiden tape synlighet igjen. Dette kan bli dyrt i lengden, og du oppnår ikke økt organisk trafikk.

Med god SEO kan nettsiden din tiltrekke økt organisk trafikk over lang tid. Organisk trafikk innebærer at brukerne som utfører søk i Google finner nettsiden din uten at du trenger å betale for det. SEO er med andre ord en mer bærekraftig og langsiktig måte å oppnå økt synlighet på.

Et håndtrykk

Søkemotoroptimalisering har mange fordeler

SEO byr på veldig mange fordeler. Først og fremst vil nettstedet ditt ranke høyere i søkemotoren, noe som igjen vil tiltrekke flere besøkende til nettsiden din. Og som du sikkert vet, vil flere besøkende på siden kunne føre til flere kjøp og høyere omsetning.

En annen fordel med SEO er at teknikken gir høy Return on Investment (ROI). Det betyr at du får mye igjen for hver krone du investerer i søkemotoroptimalisering.

Arbeid med SEO krever ofte at du får hjelp av en SEO-ekspert, noe som koster penger. Samtidig vil som regel kostnadene på sikt bli lavere enn dersom du benytter deg av Google Ads og SEM. La oss heller ikke glemme at resultatene av god SEO er langvarige!

  • Bedre ranking i Google
  • Flere klikk og besøkende
  • Økt salg
  • Høy ROI
  • Mer økonomisk
  • Langvarige resultater
Tre skribenter

Få hjelp av en SEO-ekspert!

Dersom du har en nettside med få besøkende, kan god SEO gjøre underverker. Ved hjelp av ulike SEO-metoder kan du potensielt øke trafikken til nettstedet betraktelig, takket være økt synlighet i Google. Vi anbefaler å benytte en god blanding av on-page og off-page SEO-teknikker.

Spesielt viktig er det å fokusere på søkemotoroptimalisering av nettsidens innhold. Det sies at «content is king», noe som i stor grad stemmer. Ved å være bevisst på hva slags innhold som deles på nettsiden, kan du oppnå mer trafikk til siden.

God SEO er som regel ikke noe man oppnår over natten. Prosessen krever arbeid over tid, og du bør dele engasjerende SEO-innhold jevnlig. Dette kan være tidkrevende, men det finnes heldigvis hjelp å få. Din SEO har ekspertisen du trenger, og vi leverer SEO-innhold som er tilpasset målgruppen din.

Kontakt oss i dag, og opplev hvordan god SEO kan revolusjonere bedriften din!