Domeneautoritet
Når man jobber med SEO, så blir man ofte introdusert til nye begreper rett som det er. Det er mange begreper relatert til SEO som folk flest ikke vet at eksisterer før SEO introduserer det til dem. Et av disse begrepene er domeneautoritet.
Det er mange som ønsker å etablere seg på Internett i dag, og det har gjort at domeneautoritet har blitt et veldig viktig begrep. Domeneautoritet handler om hvordan nettsidene rangeres med utgangspunkt i sin autoritet og troverdighet.
I denne artikkelen skal vi ta en nærmere titt på domeneautoritet. Det er langt ifra en selvfølge at alle vet hva domeneautoritet er, men det er nettopp derfor vi er her. La oss lære mer om domeneautoritet sammen!
Hva er domeneautoritet?
Så hva er domeneautoritet? Språklig sett så er dette et sammensatt ord av stammene «domene» og «autoritet». Sammen blir de domeneautoritet.
Domeneautoritet handler om hvordan Googles algoritmer rangerer nettsiden din med utgangspunkt i nettsidens autoritet og/eller troverdighet på nettet. Dette er en beregning utviklet av Moz.
Domeneautoritet bestemmes med utgangspunkt i en poengskala som strekker seg fra 0-100. Jo flere poeng du har, jo bedre er din autoritet/troverdighet på nettet.
Slik sjekker du domeneautoriteten din
Er du interessert i å finne ut hvordan nettsiden din ligger an i forbindelse med domeneautoritet? Det finnes mange markedsføringsverktøy som kan hjelpe deg med dette.
Du kan enten benytte deg av Moz’ egne analyseverktøy. Men det finnes også flere alternativer som du kan benytte deg av, for eksempel Google PageRank og Alexa Rank.
Ved å bruke et av disse markedsføringsverktøyene så har du alt du trenger for å kunne sjekke domeneautoriteten din. Disse markedsføringsverktøyene hjelper deg å skaffe deg en oversikt over domeneautoriteten din så lett som bare det.
Hvilke faktorer påvirker domeneautoriteten?
Moz bruker Mozscape-indeksen sin når de skal beregne din nettsides bruk av lenker. Både innkommende og utgående lenker tas med i beregningen. Men det er ikke bare nettsidens innkommende og utgående lenker som tas med i betraktningen. MozRank og MozTrust spiller også en viktig rolle.
Moz kan på sett og vis sammenlignes med Google. Google er en søkemotor som tar utgangspunkt i mange analytiske beregninger når de rangerer nettsider, og domeneautoritet handler om akkurat det samme.
Det er flere faktorer som påvirker domeneautoriteten til en nettside, men det er uten tvil koblingene som er den viktigste faktoren når domeneautoriteten bestemmes. En annen viktig faktor er alderen på nettstedet.
Hvorfor er domeneautoritet viktig?
I mange år har gjesteinnlegg blitt hyppig brukt, ettersom dette er noe begge parter kan dra nytte av. Men etter hvert har det begynt å skorte på kvaliteten på disse.
Det er ingen hemmelighet at dårlige innlegg straffes av Google, og relativt nylig ble det imidlertid kunngjort at de kom ikke til å se mellom fingrene på gjesteinnlegg som var skrevet i en fei lenger. Det har gjort at det har blitt vanskeligere for innholdsprodusenter å oppnå gode rangeringer på slikt innhold.
Det er hovedgrunnen til at domeneautoritet har blitt så viktig. Domeneautoritet brukes som et verktøy for å forhindre at folk misbruker verktøyene som vil gi dem høyere rangering i søkemotorene – som jo er det SEO går ut på.
Tips til å forbedre du domeneautoriteten din
Det finnes ingen fasit på hva man kan gjøre for å forbedre domeneautoriteten til nettsiden sin. Faktisk er det ganske vanskelig å forbedre denne i det hele tatt. Det betyr imidlertid ikke at du kan gjøre et forsøk, for det kan du så absolutt gjøre.
Her er noen tips til hva du kan gjøre for å prøve å forbedre domeneautoriteten din:
- Produser innhold som kan selges.
- Diversifiser tilbakekoblingene dine.
- Etabler relevante og sterke koblinger.
- Fjern koblinger/tilbakekoblinger som er skadelig for deg.