Digital synlighet 

De siste årene har man hørt mye om digital synlighet og ikke minst hvor viktig dette er. Men hva menes egentlig med dette begrepet, og hvorfor er det så viktig? Dette er to av spørsmålene vi forsøke å gi deg et godt svar på i denne artikkelen.  

Hva er digital synlighet? 

Synes du at digital synlighet er et komplisert begrep? Når alt kommer til alt, så er det egentlig ikke det. Men vi skjønner godt at kanskje du synes at det er litt vanskelig, for vi har alle vært der på et tidspunkt.   

Men «digital synlighet» er langt ifra så komplisert som det høres ut. I veldig mange tilfeller ligger begrepets betydning i selve begrepet, og digital synlighet er et av disse tilfellene. For digital synlighet handler rett og slett om synlighet i digitale kanaler. I 2022 finnes det mange eksempler på digitale kanaler, men noen av dem er Facebook, Instagram og Google.  

Det overordnede målet med «digital synlighet» er å øke trafikk og salg. På sett og vis kan man altså si at digital synlighet og SEO er to begreper som går hånd i hånd, fordi prosessene har det samme overordnede målet. 

Analyser og data er viktig i SEO.

Hvorfor er digital synlighet viktig? 

Men hvorfor er digital synlighet viktig? Hva med gode gamle papiravisene liksom? Er det noe galt med fremgangsmåten man brukte i gamle dager?  

Nei, i og for seg er det absolutt ingenting galt med fremgangsmåten man brukte i gamle dager, bortsett fra at de er ekstremt utdaterte og dermed lite effektive. Det er et resultat av at verden har forandret seg mye de siste tiårene. Sosiale medier og det digitale spiller en mye større rolle i folks hverdag i 2022 enn papiravisene gjør. Og vil man henge med, er man rett og slett nødt til å tilpasse seg.   

I 2022 benytter folk seg av sosiale og digitale medier hver eneste dag, mens papiravisen i verste fall forblir urørt i butikkhyllene. Det sier seg dermed selv hvorfor digital synlighet er så viktig. For å nå ut til målgruppen din må du henvende deg til dem på stedene de befinner seg.   

Digital synlighet i praksis 

Om du ikke har et veldig etablert forhold til digitale medier, er det ikke rart at digital synlighet kan virke litt komplisert. For noen kan det til og med hende at det er et helt ukjent begrep. 

Digital synlighet kan på sett og vis deles opp i to underkategorier, som vi kan kalle «digital synlighet på sosiale medier» og «digital synlighet i Google». La oss ta en nærmere titt på disse underkategoriene nedenfor.  

Digital synlighet på sosiale medier 

Med digital synlighet på sosiale medier menes rett og slett synlighet på sosiale medier som Facebook og Instagram.  

Viktigheten av Facebook og Instagram har blitt diskutert opp og ned i mente de siste årene. Noen mener at synlighet i disse er kjempeviktig, mens andre er mer skeptiske. Vi i Din SEO tilhører sistnevnte, i hvert fall hvis målet er å oppnå resultater raskt.  

For Facebook og Instagram er i bunn og grunn veldig vanskelig å lykkes med. Det kan man egentlig si om sosiale medier generelt, rett og slett fordi det i 2022 har blitt ganske mange om beinet og det kan derfor være vanskelig å skille seg ut. Dette gjelder for så vidt ikke bare Facebook og Instagram, men også sosiale medier som Twitter og TikTok.  

Digital synlighet i Google 

Å lykkes med digital synlighet i Google er mye enklere enn å lykkes med digital synlighet i sosiale medier. Årsaken til det er fordi Google ikke er interessebasert på samme måte som Facebook, Instagram og lignende. På Google er det kvalitet som teller. 

På Google er det også mye enklere å finne ut hva man har gjort feil. Man kan for eksempel få fagfolk til å gjøre en SEO-analyse av nettsiden din, og så kan du bruke dette som en rettesnor for å forbedre resultatene dine. 

Slik øker du din digitale synlighet 

I og med at digital synlighet er et begrep som kan deles inn i to underkategorier, så er det man nødt til å velge hvilket område man vil fokusere på. Alternativt kan man fokusere på begge deler, men på en underkategori om gangen.   

Hvordan man jobber for å øke sin digitale synlighet i sosiale medier vil nemlig variere fra hvordan man jobber for å øke sin digitale synlighet i søkemotorer som Google. 

Du kan lese mer om synlighet i Google her, men i denne artikkelen vil vi forsøke å holde det så generelt som overhodet mulig. Her er noen grunnleggende tips som kan bidra til å øke din digitale synlighet: 

 

  • Ha en bra forretningsidé – i enhver bransje er det mange om beinet, og derfor er man avhengig av å skille seg ut.  
  • Pass på at nettsiden din er oppdatert til enhver tid, og at den også fungerer like bra på mobile enheter. 
  • Benytt gjerne en ekstern funksjon som lar deg måle andre siders trafikk. På den måten kan du la deg inspirere i utformingen av din egen nettside. 
  • Benytt deg av ressursene du har tilgjengelig, for eksempel dine ansatte. Kanskje jobben med å øke din digitale synlighet kan være et felles prosjekt? 
  • Del godt, interessant og engasjerende innhold på plattformer hvor kundegruppen din befinner seg. Det er viktig å fange oppmerksomheten deres – igjen og igjen og igjen! 
  • Opprett kontakt og før en dialog med kundene dine og de som følger deg. Å få kunder/følgere til å føle seg sett vil være en veldig god idé i det lange løp! 

    Vi hjelper deg! 

    I 2022 er digital synlighet viktigere enn aldri før. Digital synlighet kan deles inn i to underkategorier, men det er ikke til å stikke under en stol at en av dem er et bedre valg enn de andre. 

    Hvis du ikke har et etablert forhold til digitale medier, så kan det å jobbe med digital synlighet virke veldig vanskelig. Men vet du hvem som har et etablert et godt forhold til digitale medier, samt har ekspertise på området? Jo, det har vi i Din SEO og vi hjelper deg gjerne med hva enn du måtte lure på.  

    Trenger du hjelp til å øke din digitale synlighet? Ta kontakt med Din SEO i dag!