Digital markedsføring og SEO
Digital markedsføring og SEO er noe alle bedrifter bør ha kunnskap om. I dag foregår mange av aktivitetene våre på nett og digitale flater. Dette inkluderer også netthandel og produkt-research. Derfor bør bedriften også være synlig på disse flatene!
Her kan du lære mer om både SEO og annen digital markedsføring!
Hva går digital markedsføring ut på?
Digital markedsføring handler om å markedsføre virksomheten eller dens produkter/tjenester på digitale flater. Det finnes mange ulike fremgangsmåter og strategier. Her er noen av de vanligste:
- SEO (søkemotoroptimalisering)
- SEM (søkemotormarkedsføring)
- Innholdsmarkedsføring
- E-postmarkedsføring
- Markedsføring i sosiale medier (f.eks. annonser og innlegg)
Hensikten bak digital markedsføring er å nå ut til målgruppen der de er, og på en målrettet måte. Det kan også være snakk om å tiltrekke målgruppen til bedriftens produkter og tjenester, for eksempel gjennom SEO og innholdsmarkedsføring.
Hva står SEO for i digital markedsføring?
En av de viktigste metodene innen digital markedsføring, er SEO – som står for Search Engine Optimization. På norsk sier vi gjerne bare «søkemotoroptimalisering». Uansett, SEO omfatter en rekke aktiviteter man gjør med den hensikt å synliggjøre nettsiden i søkemotorene.
Ved hjelp av SEO kan man helt konkret oppnå høyere rangering i søkemotorens treffliste. Søker for eksempel noen på et produkt du selger i Google, ønsker du at din nettside skal være blant topptreffene!
For de fleste av oss er det nemlig vanlig å klikke seg inn på et av de øverste treffene i søketreffene. Det er som regel disse som er mest relevante og av god kvalitet. Havner din side langt oppe i trefflisten, kan du derfor forvente flere klikk på siden din.
Hvordan begynne med SEO?
Dersom du ønsker å komme i gang med digital markedsføring, eller nærmere bestemt SEO, finnes det mange metoder. Det kan være mye å sette seg inn i om du ikke har noen forkunnskaper, særlig når det kommer til teknisk SEO.
Det kan derfor være hensiktsmessig å få hjelp av et SEO-byrå. Du kan også jobbe med SEO på egen hånd, men husk på at dette kan være tidkrevende. SEO krever kontinuitet og regelmessig innsats om du skal lykkes.
Om du vil prøve å begynne med SEO selv, kan du med fordel benytte deg av verktøy som Google Analytics og Google Search Console. Dette kan lette arbeidet noe. Har du en WordPress-nettside, kan Yoast SEO eller lignende plugins være nyttige.
Ellers kan det også være aktuelt å delta på et SEO-kurs. Da kan du lære mer om grunnleggende SEO-teknikker og nye trender. Husk at Googles algoritmer endres innimellom, noe som betyr at også SEO-teknikkene må finjusteres.
Få hjelp med digital markedsføring og SEO
SEO er en form for digital markedsføring, og handler om å gjøre nettsiden med synlig i søkemotorer som Google. Du kan gjerne kombinere SEO med SEM, altså betalte annonser i søkemotoren, samt innholdsmarkedsføring og lignende.
Din SEO har bred ekspertise innen digital markedsføring, og hjelper deg gjerne i gang. Vi kan blant annet hjelpe deg med å søkemotoroptimalisere nettsiden, for eksempel gjennom SEO-artikler og øvrig innhold.
Kontakt oss i dag om du vil vite mer!