CTR

En viktig beregningsmetode i markedsføring på Internett er klikkrate, eller såkalt CTR (click-through-rate). Det er en beregningsmetode som tar for seg hvor mange klikk en annonse får, delt på hvor mange som ser annonsen.

CTR er et viktig verktøy som kan gi en pekepinn på hva som er bra og hva som kan forbedres på din annonse. Den reflekterer kvaliteten og relevansen på din annonse, som igjen påvirker rangering hos Google. 

CTR beregninger brukes i PPC annonser (pays per click). Med en slik strategi betaler du for klikk på din annonse, enten til Google, Facebook eller en annen plattform annonsen vises på. Da er det naturligvis av interesse å vite hvilken kvalitet og relevanse kampanjen faktisk har for brukerne. 

I denne artikkelen skal vi se på hva CTR er, hvorfor betydning CTR har for SEO, og hva du kan gjøre for å forbedre begge deler.

Mann som underviser

Hva er CTR?

Kort forklart så er CTR, eller klikkrate, prosentandelen av de personer som klikket på annonsen når de så den. Om 500 personer så annonsen din, og 7 personer klikket på den, får du en CTR på 7/500=0,014. Det blir en klikkrate på 1,4% prosent. 

Denne beregningen kan vise deg hvor relevant din annonse er for søkeren. En høy CTR kan indikerer høy relevans, og en lav CTR kan indikerer lav relevans. 

Hensikten med en PPC kampanje er å få personer inn på nettsiden for å kjøpe ditt produkt eller dine tjenester. Og CTR fungerer som et nyttig verktøy for å øke kvaliteten og relevansen på din annonse. Sånn at nettopp flere mennesker klikker inn på nettsiden din og kjøper det du selger der.

Mann med diagram

Hvor høy bør CTR være?

På spørsmålet om hvor høy CTR bør være, så vil svaret variere utifra flere faktorer. Disse faktorene kan være hvilken bransje du tilhører eller hvilke nøkkelord du byr på i SEO.

Men fremfor å tenke så mye på nøyaktig prosenten CTR bør ligge på, er det viktigere å tenke på hvilken effekt CTR har i forhold til rangering og synlighet hos Google. Ad Rank og Quality Score er begreper du bør kjenne til i denne sammenheng.

Ad Rank (annonserangering) påvirker hvilken plass annonsen skal rangeres på i søkeresultatet. CTR påvirker da som nevnt tidligere Ad Rank. Men Ad Rank baseres også på forventet CTR. Dersom dine annonser har pleid å ha lav CTR tidligere, så vil nye annonser automatisk få lavere rangering.

Quality Score (kvalitetspoeng) baseres på Googles vurdering av annonsens relevans knyttet til nettsidens innhold, nøkkelord, tekst i annonse etc. Dersom annonsen og landingssiden oppfattes som relevant for målgruppen, vil annonsen få høyere Quality Score. Og da også høyere rangering.

Dame med datamaskin

Er høy CTR alltid bra?

CTR kan si mye om hvilken kvalitet annonsen din har, og hvilken relevans annonsen din har for målgruppen. CTR er en av rangeringsfaktorene Google bruker. Så om du ønsker å bli mer synlig for aktuelle målgrupper som søker etter innhold, er kvalitet og relevans viktig.

Allikevel så er ikke økt trafikk på siden din så veldig nyttig med mindre folk faktisk kjøper det du selger. Konversjonsraten (antall klikk som leder til salg) er også viktig å ha med i regnestykket. 

Søkeord som er mer vage eller generelle kan trekke til seg en større mengde besøkere, uten at innholdet er like relevant for søkeren. Med PPC betaler du per klikk på siden. En strøm av klikk som ikke finner siden din relevant vil bare koste penger uten å gi noe penger tilbake.

Så noen ganger kan høy CTR faktisk være et hull i pengesekken til din bedrift. Måten du tetter igjen det hullet på er å spisse annonsen mer mot relevante målgrupper. Eller med andre ord; gjør en grundigere SEO jobb. 

Mennesker med puslebrikker

Hjelp til CTR og SEO

CTR på din annonse kan gi en pekepinn på hvilket nivå annonsens kvalitet og relevans ligger på. Dette gjør CTR til en viktig faktor som påvirker nettsidens rangering hos Google.  

Samtidig har vi sett at en høy CTR ikke alltid er like bra. Hovedfokuset hos en bedrift bør ligge i konversjonsraten (antall klikk som fører til salg). Hvis ikke så blir PPC (pays per click) kampanjen et stort hull i bedriftens pengesekk. 

Den beste måten å få en høy CTR med relevante klikk og økt konversjonsrate, er ved å gjøre en grundig SEO jobb. 

Vi i DinSEO kan hjelpe deg med å skrive godt tekstinnhold til nettsider og annonser. Med vår profesjonalitet gir vi teksten den kvalitet og relevans som skal til for å øke antallet relevante klikk på din annonse, og øke antallet salg ut av disse klikkene.