Bounce rate

Når du søkermotoroptimaliserer din nettside er målet å treffe målgruppen med relevant innhold. En fornøyd bruker som finner innholdet på siden din nyttig og relevant, vil bidra til å gi siden din en god bounce rate. Og motsatt: en misfornøyd bruker vil gi siden en dårlig bounce rate.

I denne artikkelen skal vi se på hva bounce rate er for noe. Hvordan det påvirker din SEO. Og hva som kan gjøres for å forbedre bounce raten på din nettside.

En mann som underviser

Hva er bounce rate?

Bounce rate er prosenten av besøkende som forlater («bouncer) nettsiden din etter å ha vært på landingssiden. Landingsiden er den siden du kommer til ved å klikke på linken i en annonse. Eller ved å klikke på en link på siden for søkeresultater på Google.

Bounce rate skiller seg fra exit rate som er prosenten av de som forlater nettsiden etter å ha klikket videre fra landingsiden til en eller flere andre sider.   

Bounce raten bør hverken være for høy eller lav. Og hovedfokuset bør heller ikke ligge i selve bounce raten. Men i hva bounce raten indikerer. For høy eller for lav bounce rate kan tyde på at nettsidens innhold ikke leverer den kvalitet og forventning brukeren har.

Bounce raten påvirker SEO av din nettside. Med redusert kvalitet på innholdet, eller manglende relevans for søkerens behov, vil nettsiden din rangeres lavere av Google. Og det er dette du skal fokusere på når du jobber med bounce raten på nettsiden din.

En dame med datamaskin

Hvordan forbedre bounce rate?

Bounce rate reflekterer brukeropplevelsen. Dårlig bounce rate tyder på at kvalitet og innhold på nettsiden ikke er på topp, eller i tråd med brukerens forventninger og behov. Da er det naturlig at man forbedrer bounce raten med å fikse på nettopp de tingene som brukeren er misfornøyd med.

Treg hastighet er en veldig vanlig årsak til høy bounce rate. Treg hastighet kan skyldes store bildefiler eller for mange informasjonskapsler (cookies) på nettsiden din. Komprimer bildestørrelsen og reduser mengden med informasjonskaplser for økt hastighet på innlastningen av nettsiden din.

Misvisende tittel og metabeskrivelse kommuniserer til brukeren at siden din inneholder noe annet enn det den faktisk inneholder. Fokuser på at tittel og metabeskrivelse samsvarer med innholdet på siden. Da vil brukeren bli fornøyd, og bounce raten forbedres.

Det du også må tenke på i forhold til bounce rate er kvaliteten på innhold. Det påvirker den generelle brukeropplevelsen. Nettsidens artikler, produktbeskrivelser eller andre tekster relevante for det du tilbyr, bør skrives godt. Velformulerte og forståelige tekster forbedrer din bounce rate.

Stolpediagram og en dame

Høy bounce rate er ikke alltid negativt!

Selv om høy bounce rate ofte sier noe om brukeropplevelsen på nettsiden din, så er ikke bounce rate alltid et tegn på at noe er galt.

I noen tilfeller sier bounce raten ingen ting om kvalitet og innhold på siden din. En side med et blogginnlegg har ofte høy bounce rate. Det betyr nødvendigvis ikke at brukeren ikke likte innholdet. Som landingsside hadde ikke blogginnlegget den hensikten å sende deg videre på nettsiden.

Bounce rate kan også være et tegn på noe positivt. Dersom brukeren finner akkurat den informasjonen han eller henne trenger på din nettside, så er det ikke noe negativt i at personen da forlater siden uten å trykke videre.

Mennesker med puslebrikker

Hjelp til å forbedre bounce rate

Som vi har sett så er bounce rate noe å du må være oppmerksom på når du søkemotoroptimaliserer din nettside. Bounce raten reflekterer brukeropplevelsen på siden din. Og brukeropplevelsen igjen påvirker Googles rangering av din nettside.

Det er mange faktorer som påvirker bounce rate. En av dem er kvalitetsinnhold med relevans for det brukeren søker etter. Velformulert og lett forståelig tekstinnhold bidrar til positiv brukeropplevelse. Som igjen forbedrer bounce rate på din nettside.

Vi i DinSEO tilbyr profesjonell hjelp til å skrive tekstinnhold av kvalitet og relevans for målgruppens behov og forventninger. Så kan du forbedre bounce raten på din nettside, og forbedre din SEO.