Billig SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) er et effektivt verktøy for å nå ut til kunder og sørge for at din bedrift får så mye trafikk som mulig. Dersom du ønsker klikk og vekst på nettsiden din, er godt SEO-arbeid nærmest en forutsetning i dagens digitale markedsføringslandskap. Om du vil lære mer om SEO, og hvordan du kan få dette utført til en billig penge, er dette artikkelen for deg.

Det finnes mange søkemotorer der ute en kan benytte, som eksempelvis Google, Yahoo!, og DuckDuckGo. Statistikk fra 2020 viser imidlertid at Google har en markedsandel på smått utrolige 92,6 %, så det er den vi i hovedsak konsentrerer oss om her. Søkemotoren behandler over 3,5 milliarder søk daglig, så det er mulig å generere store mengder trafikk om du vet hva du gjør.

Forstørrelsesglass

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering kan enkelt forklart beskrives som diverse tiltak en foretar for å øke synligheten på resultatsidene til søkemotorene. Tallene er noe sprikende, men det er anslått at om lag av 63% av Google-brukere klikker seg inn på et av de fire første resultatene som skyldes organiske søkeresultater. Dess lengre ned du er på listen, dess lavere er innklikksraten (CTR) til nettsiden din.

Organiske søkeresultater handler om hvor siden din er rangert hos søkemotoren, uten at du har betalt for annonser. Du kan forbedre rangeringen din gjennom søkemotoroptimalisering. Annonsering gjennom Google Ads kan bli dyrt i lengden, og dersom du driver en mindre bedrift eller akkurat er i oppstartsfasen, vil søkemotoroptimalisering være kostnadseffektivt.

Fordelene ved søkemotoroptimalisering er på ingen måte forbeholdt mindre aktører, og vi vil også anbefale deg som har eller er del av en større bedrift, å vurdere mulighetene som dette byr på. Med rett hjelp kan din bedrift oppleve betydelig vekst gjennom søkemotoroptimalisering.

Hva innebærer søkemotoroptimalisering?

For å få en så høy organisk rangering som mulig hos Google, er det flere grep du kan ta. Googles algoritmer legger vekt på sikkerhet, kvalitet, brukervennlighet og tidsbruk.

Dersom nettsiden din eksempelvis mangler et SSL-sertifikat (Secure Sockets Layer), som indikerer at den er kryptert og sikker, rangerer den lavere hos Google. Dette kan du enten fremskaffe selv gjennom sider som Hubspot eller GoDaddy, eller ved å opprette en nettside ved hjelp av leverandører som Squarespace.

Googles søkefunksjon gir informasjon om hvilke ord potensielle kunder søker etter. En viktig del av søkemotoroptimaliseringen er å sørge for at kundene finner frem til nettopp dine artikler, snarere enn konkurrentens. Trikset er å implementere kundens egne søkeord i dine artikler og produktbeskrivelser på nettstedet.

Om du selger foto- og filmutstyr, og markedsfører med at du har et stort utvalg av tripoder, istedenfor å skrive at du selger kamerastativer, bruker du et søkeord nordmenn søker på tre ganger så ofte. Ved å benytte ord som gjenspeiler markedets interesser oppleves siden din å være av større verdi, og du vil generere mer trafikk og rangere høyere.

Andre ting det er lurt å foreta seg, er å oppdatere metabeskrivelsen for nettsiden og eventuelle undersider, samt studere nettsiden til den fremste konkurrenten på ditt felt. 

Metabeskrivelsen er en kort, informativ tekst under nettstedslenken som er ment å gi brukeren relevant informasjon om siden. Dersom denne beskrivelsen er god, kan det gi deg mer trafikk.  Google ønsker å fremme relevant innhold. Ved å studere konkurrentens nettside kan du legge merke til hvordan eventuelle søkeord er brukt, samt notere deg hvordan brukeropplevelsen er generelt.

Nettsider som lastes inn raskt, og som innklikkerne oppholder seg på og interagerer med lengre enn hva som er tilfelle med konkurrentene, rangeres høyere. Sørg for at det ikke er tull I kosebamsen, eller bruk en ekstern leverandør som leverer en pålitelig driftstjeneste.

Disse punktene er bare noen av tiltakene for å optimalisere nettsiden din best mulig for søkemotorene.

Tre skribenter

Trenger søkemotoroptimalisering å være dyrt?

Søkemotoroptimalisering kan unektelig høres kostbart ut. Dersom du gjør jobben selv, er sannsynligheten stor for at det kan bli både dyrt og tidkrevende. Og tid er jo, som kjent, penger. Vi i Din SEO tilbyr derimot SEO-hjelp billig!

Vi hjelper deg med optimalisering, foretar en SEO-analyse av nettsiden din hvor vi sjekker hastighet, leter etter ødelagte lenker, duplisert innhold og annet som forringer brukeropplevelsen og rangeringen til siden din. Vi gjør kort sagt hele jobben for deg!

Ved å ta kontakt med oss kan du helt uforpliktende få tilsendt en gratis analyse eller nøkkelordsrapport, avhengig av hva du måtte ønske. Vi i Din SEO er rimelige, leverer raskt og foretar analyser av høy kvalitet. Bestill SEO-hjelp i dag!