A/B testing

A/B testing er et ypperlig verktøy for bedrifter som ønsker å bedre konverteringsraten sin. Enkelt forklart kan testmetoden hjelpe deg med å finne ut hvilken versjon av nettstedet som er mest effektiv. Effektiviteten kan blant annet måles i antall konverteringer.

Brukernes respons til nettsiden er grunnsteinen innen A/B testing. Ved hjelp av testmetoden kan bedriften få en nettside som genererer flere salg, nedlastninger eller lignende.

La oss se nærmere på hva A/B testing er, og hva nøyaktig som testes. Vi vil også se nærmere på hvorfor testmetoden er relevant for søkemotoroptimalisering (SEO).

En mann med datamaskin

Hva er A/B testing?

A/B testing kalles også for «split testing», og er en randomisert test som går ut på å sammenligne to versjoner av nettstedet. Det som sammenlignes er hvordan besøkende på nettstedet responderer til innhold, brukergrensesnitt og lignende.

To eller flere versjoner (for eksempel versjon A og B) av nettsiden vil vises til brukerne på tilfeldig basis. Ved hjelp av statistiske analyser kan man dermed avgjøre hvilken av sidene som er mest effektive for et gitt konverteringsmål.

Ved hjelp av A/B testing kan du dermed finne ut hva som fungerer bra og mindre bra på nettstedet ditt. Det er ikke uvanlig at én versjon av nettsiden er mye mer effektiv enn en annen. Med testmetoden kan du blant annet oppnå følgende fordeler:

  • Bedre ROI
  • Mer brukervennlig nettside
  • Lavere bounce rate
  • Profitabelt design på nettstedet
En mappe med informasjon

Hva kan testes med A/B testing?

A/B testing kan brukes til å teste et bredt spekter av elementer, og hva slags effekt disse har på besøkendes konvertering. Du kan blant annet teste ut selve innholdet på siden, så vel som designet.

Du kan blant annet teste ut hvorvidt ulike brukergrensesnitt på nettstedet påvirker brukernes interaksjon med bedriften din. Her er en oversikt over ulike elementer du kan teste:

  • Overskrifter og underoverskrifter (H1, H2, H3 etc.)
  • Brødtekst (skrivestil, formattering etc.)
  • Ulik emnefelt-tekst i e-poster
  • Nettstedets layout og design
  • Navigering
  • Skjemaer
  • Ulike CTA-er
Byggeklosser

Hvordan er A/B testing relevant for SEO?

A/B testing kan også benyttes i forbindelse med søkemotoroptimalisering, altså SEO. Dette kalles også for SEO split testing, og går ut på at du deler en gruppe statistisk like nettsider inn i en kontroll- og variant-gruppe. Du utfører så endringer på sidene i variant-gruppen.

Deretter kan du sammenligne hvor mye organisk trafikk ulike grupper tiltrakk seg. Dete kan gi deg en idé om hva slags innhold og nettsideoppsett som er mest SEO-vennlig. Du kan dermed endre elementer som ikke er SEO-vennlig. Slik kan du oppnå mer synlighet i Google!

Din Gruppen

Trenger du hjelp med SEO?

A/B testing er en testmetode som går ut på at man sammenligner effekten ulike versjoner av en nettside har på brukerne. Ulike versjoner av nettstedet vil vises tilfeldig til brukerne, og du kan etterpå sammenligne ulike nettsiders effektivitet.

Med A/B testing kan du enkelt finne ut hva slags overskrifter, brukergrensesnitt, farger og tekst som gir best konvertering. A/B testing kan også brukes til å finne ut hvilke versjoner av nettstedet som er mest SEO-vennlige. SEO er viktig med tanke på hvor synlig nettstedet er i søkemotoren.

DinSEO.no har lang erfaring med ulike SEO-teknikker. Vi hjelper bedrifter med å oppnå økt synlighet i søkemotorer som Google. Dette gjør vi blant annet ved å optimalisere nettsidens innhold, for eksempel med relevante søkeord.

Kontakt oss i dag, og motta en gratis prøvetekst på 500 ord!