5 tips til søkemotoroptimalisering!
Med våre 5 tips til søkemotoroptimalisering vil du komme ett skritt nærmere økt synlighet i Google. Ved hjelp av relativt enkle tiltak, kan du sørge for at nettsiden din rangerer høyere i søkemotorens treffliste.
Her er våre beste tips!
1. Strukturering av SEO-vennlig innhold
Google er opptatt av å vise treff til nettsider som er lettleste og oversiktlige. I den forbindelse er det viktig å sørge for at innholdet du publiserer på nettsiden er strukturert på en god måte. Her er noen konkrete råd:
- Organiser innholdet med overskrifter (H1–H6): Ha én H1 (hovedtittel) per side, H2 som underoverskrifter osv.
- Inkluder relevante søkeord i H1 og H2: Du bør flette søkeordet inn i overskrift og et par underoverskrifter. Bruk gjerne ulike variasjoner av ordet, slik at det blir naturlig.
- Bruk metabeskrivelser og titler: Meta-beskrivelsen er den beskrivelsen som vises i søkemotorens treffliste, og bør hinte om innholdet leseren kan vente seg.
- Inkluder punktlister: Google liker punktlister! Gjør innholdet ditt oversiktlig med lettleste lister.
- Sørg for optimal lengde: En SEO-tekst bør være på minimum 400–500 ord, og kan gjerne være på omkring 800–1 000 ord (avhengig av tema).
- Legg inn lenker: Link til eget innhold og eksternt autoritetsinnhold
2. Publiser unikt innhold av høy kvalitet!
Et annet viktig tips ved søkemotoroptimalisering, er å unngå duplikatinnhold på siden din. Dette kan oppfattes som spam av søkemotoren! Sørg derfor for å holde oversikt over innhold/søkeord du allerede har brukt. På den måten kan du dessuten unngå kannibalisering.
Med kannibalisering mener vi innhold som konkurrerer mot annet innhold du allerede har publisert. Sørg også for at innholdet er av høy kvalitet! God språklig flyt og engasjerende innhold er viktig om målgruppen skal konverteres.
Det er også fint om innholdet besvarer reelle spørsmål målgruppen har. Inkluder gjerne en FAQ-seksjon nederst i innleggene dine, der du svarer på vanlige spørsmål!
3. Sørg for en brukerorientert og intuitiv nettside
Google og andre søkemotorer prioriterer intuitive, logiske og brukerorienterte nettsider øverst i søketreffene. Derfor bør du forsikre deg om at nettsiden har god arkitektur, med oversiktlige menyer og enkel navigering.
I tillegg til dette, bør du passe på at URL-ene til hver side er hierarkisk oppbygget. Et eksempel er eksempel.no/dameklær/kjoler/sommerkjoler/. Dette viser leseren og søkemotoren at du har en egen kategori for klær, og mer spesifikke kategorier for kjoler og sommerkjoler.
God struktur og oversikt lønner seg!
4. Optimalisering av bilder
Blant våre tips til søkemotoroptimalisering, ønsker vi også å nevne bildeoptimalisering. Først og fremst bør du unngå at bildene er for store. Dette kan nemlig medføre at nettstedet laster mye tregere. Og trege nettsider prioriteres ikke av Google!
Vurder derfor å komprimere store bildefiler, slik at bildene ikke tar mer enn maksimalt 100 kB plass. Her finnes det smarte gratis bildeverktøy som kan benyttes, som for eksempel tinypng.com.
Foruten dette, er det smart å tenke på filformat når du legger ut bilder. Filformatet .JPG er som regel det beste alternativet for bilder. Er det snakk om illustrasjoner eller andre motiver, kan .SVG eller .PNG være gode valg.
5. Vær aktiv på sosiale medier
Et siste tips for søkemotoroptimalisering er å være aktiv på bedriftens sosiale medier. Dette er en form for off-page SEO, altså søkemotoroptimalisering utenfor selve nettstedet.
Deler du innhold på for eksempel LinkedIn eller Facebook, kan dette kommenteres på og deles videre av andre. Om noen med autoritet engasjerer seg i innholdet ditt, vil dette oppfattes som positivt av søkemotorene. Fokuser gjerne på nettverksbygging, slik at du har innflytelsesrike følgere på sosiale medier!
Få hjelp med søkemotoroptimalisering
Vi har nå delt en rekke tips til effektiv søkemotoroptimalisering av nettsider. Dette er imidlertid bare noe av det du kan gjøre for å synliggjøre nettsiden din. Om du synes at SEO er tidkrevende og uoversiktlig, finnes det hjelp å få.
Din SEO sørger for at nettsiden din blir lagt merke til!